اعتماد نوشت:شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان پس از فراز و فرودها و پس‌لرزه‌های انتخابات مجلس با تغییراتی در ترکیب خود بار دیگر آغاز به کار کرده است، تا اصلاح‌طلبان پس از پیروزی نامزد مورد حمایت‌شان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٩٢ و دستیابی به هدف تغییر چهره مجلس شورای اسلامی به مجلسی با اکثریت نیروهای حامی دولت حالا به دنبال سومین و چهارمین پیروزی خود هستند.

 


آنها از ماه‌ها قبل اعلام کرده‌اند جز روحانی کاندیدای دیگری ندارند. بنابراین دردسرهای اصولگرایان برای وحدت و رسیدن به کاندیدای واحد را ندارند. به همین دلیل نیز بیشترین تمرکز اصلاح‌طلبان روی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور است. آنها اعلام کرده‌اند پس از گام اول و دوم در گام سوم به دنبال کسب اکثریت کرسی‌های شورای شهر و روستا در حداقل ٧٠ درصد حوزه‌های انتخابیه هستند.
برای تدارک ساز و برگ انتخابات، شورای عالی سیاستگذاری انتخابات اصلاح‌طلبان پس از برگزاری دو جلسه هیات رییسه خود را انتخاب کرد. بر این اساس همان طور که پیش‌بینی می‌شد محمد رضا عارف بار دیگر با اجماع اعضا ریاست این شورا را به عهده گرفت. همچنین عبدالواحد موسوی‌لاری، عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز و رییس دوره شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به عنوان نواب رییس انتخاب شدند. اصلاح‌طلبان زهرا صدراعظم نوری و ژاله فرامرزیان را نیز به عنوان دو دبیر هیات رییسه انتخاب کردند.
پس از این رخداد، در آخرین جلسه شورای عالی سیاستگذاری از میان چهار کارگروه در نظر گرفته شده سه کارگروه تعیین تکلیف شد. کارگروه برنامه‌ریزی و تدوین راهبردها به ریاست حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار و نایب‌رییسی مجید فراهانی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان تشکیل شد.
حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی پس از تجربه موفق انتخابات مجلس شورای اسلامی بار دیگر به ریاست کارگروه استان‌ها انتخاب شد و مرتضی مبلغ نیز به عنوان نایب‌رییس او فعالیت خواهد کرد. همچنین کارگروه تعامل و رایزنی نیز به ریاست مرتضی حاجی، عضو شورای مشورتی سیدمحمد خاتمی تشکیل شد. حاجی در دوره قبل نیز ریاست این کمیته را به عهده داشت اما به دلایلی با انصراف خود، ریاست این کمیته را به محسن رهامی واگذار کرد. کارگروهی که البته در تعامل با شورای نگهبان و رایزنی برای رفع رد صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب توفیق چندانی نیافت. با این حال در این دوره به دلیل اینکه ساز و کار تایید صلاحیت کاندیداها از ید قدرت شورای نگهبان خارج است و توسط هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا انجام می‌شود. اکثریت اعضای این هیات نیز با عملکرد منسجم فراکسیون امید در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفته و به نظر نمی‌رسد آنها مشکل جدی در مساله ردصلاحیت‌ها داشته باشند.
با این حال کمیته رایزنی و تعامل به ریاست مرتضی حاجی و نایب‌رییسی محسن مهرعلیزاده تشکیل شده تا وظایف محوله را انجام دهد.
چهارمین کارگروه شورای عالی و تنها کارگروهی که تعیین تکلیف هیات رییسه آن هنوز انجام نشده «تدوین راهبردهای کلان و بلندمدت شورای عالی سیاستگذاری» است. ترکیب هیات رییسه این کارگروه در جلسات آتی معرفی خواهد شد.
اصلاح‌طلبان امیدوارند با همان ساز‌و‌کاری که اکثریت مجلس شورای اسلامی را از دست نیروهای مخالف دولت خارج کردند حالا علاوه بر پیروزی حسن روحانی، جشن کسب اکثریت کرسی‌های شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور را نیز برگزار کنند تا این نهاد مدنی که نقش موثری در مدیریت شهری و بهبود شرایط زندگی شهروندان دارد با تفکرات اصلاح‌طلبی پیوند بخورد.