پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- در ایمیل های افشا شده ی هیلاری کلینتون  نکات مهمی دز خصوص جنگ داخلی سوریه؛ نقش اسراییل و لزوم آسیب به ایران با براندازی اسد به چشم می خورند.

او نیز مانند بسیاری دیگر معتقد است حمله ی خارجی به ایران مردم را در پشت حکومت قرار می دهد و نه تجاوز که تحریم ایران برای اهداف اسراییل بهتر است(بد نیست رجوع شود به پیشنهادات مشابه عباس میلانی و پیام اخوان و محسن سازگارا در مقالات،  جلسات مکرر در مجالس، سازمانهای دولتی و یا در تینک تنکهای خارجی درست با همین مضمون که تجاوز به نفع غرب نیست، اما تحریم چرا) 

خواندن این اسناد لازمند تا بفهمیم که آنچه در میان مبادلات بین دولتی غرب ، ایران، عربستان، روسیه یا چین مطرح نیست «حقوق بشر» است. اینجا بحث تنها تقابلات و معادلات بین دولتهاست. بحث بحثِ سلطه است. تحقیق در متن این معادلات و مذاکرات به سادگی نشان می دهند که  نیروهای بومی(لیبیایی ها برای لیبی، ایرانی ها برای ایران؛ عراقی ها برای عراقِ سوری ها برای سوریه) در این دستگاه مختصات جدید تنها در این جلسات حضور می یابند و نظر می دهند (و طبعن در راستای منافع غربِ دمکراتیک) تا در برایند این جلسات و در مقابل  ذهن عمومی کالایی مقبول و  با مارک  "حقوق بشر" تولید و عرضه شود.

کاپیتالیسم، در منتهای عملکرد خود: تولید کالای سیاسی و تبلیغات کالا؟

رسانه ها عوامل این سیستم هستند. ما به این سیستم ساخته و پرداخته شده ی سیا، که به اقرار خودِ این مجموعه در انتهای جنگ سرد با تاسیس سازمانهای "توسعه ی دمکراسی" تشکیل شده است،  باور می کنیم و در مقابل  نظم نوین جهانی سر فرود می اوریم. جز این است؟

***

ایمیل های هیلاری

در یکی از ایمیل‌های افشا شده‌ی کلینتون (مربوط به جولای ۲۰۱۲) می‌خوانیم:

«نیروهای اطلاعاتی اسرائیل معتقدند که جنگ داخلی سوریه جنبه‌های مثبتی دارد: اگر رژیم اسد سرنگون شود، ایران تنها شریک‌ش در خاورمیانه را از دست داده و منزوی می‌شود. و در پی آن آتش جنگ بین اقلیت شیعه و اکثریت سنی در منطقه بالا خواهد گرفت و پای ایران به ناچار به آن کشیده خواهد شد، که این امر به نفع اسرائیل و هم‌پیمان‌های غربی او خواهد بود، چرا که چنین سناریویی مانعی بر سر راه فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوده و آنرا به تعویق خواهد انداخت. به علاوه، چنین سیر وقایعی ممکن است در نهایت به سرنگونی رژیم کنونی ایران منجر شود.»

«سران کشورهای اروپایی معتقدند که در این برهه از زمان حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران رابطه اسرائیل با کشورهای منطقه را متشنج کرده و اقتصاد جهانی را تضعیف می‌کند. به علاوه، چنین حمله‌ای مردم ایران را علیه آمریکا متحد کرده و رابطه آنها را با ملاها تقویت می‌کند.همچنین ممکن است ایران سرعت دستیابی به بمب هسته‌ای را افزایش داده و از رابط‌های روسی و چینی خود کمک بخواهد. فرماندهان ارتش ترکیه بر این باورند که در پی چنین حمله‌ای جنگی منطقه‌ای برپا خواهد شد حتی ٬قبل از آنکه بمب‌افکن‌های اسرائیلی به پایگاه رسیده باشند٬. هزاران موشک و راکت از طرف ایران، لبنان، سوریه، و غزه بر سر اسرائیل ریخته خواهند شد.»

«نیروهای اطلاعات اروپایی اقتصاد تک‌محصولی ایران را آسیب‌پذیر دانسته و معتقدند که تحریم‌ها واقعا به ایران فشار آورده‌اند و مردم را در مقابل رژیم و حزب حاکم قرار داده‌اند. اما حمله اسرائیل بر خلاف این عمل کرده و مردم ایران را در مقابل اسرائیل قرار خواهد داد.»

«این منبع به کلینتون میگوید که اسرائیل آماده جنگ تمام عیار در مقابل ایران نیست و فقط می‌توانند به تهدید علیه برنامه هسته‌ای ایران ادامه دهند. یک راه حل، تقویت سیستم‌های نظامی و ایجاد یک پایگاه هوایی در عربستان است.»