به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر علی اکبر ولایتی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران که در مجتمع آموزشی طلوع مهر برگزار شد در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران که از اعلام آمادگی وی برای پاسخ به تهدیدها و تخریب های احتمالی احمدی نژاد جویا شده بود اظهار کرد: میدان انتخابات، میدان رقابت است و یکی از صحنه های رقابت هم همین تهدیدها و این جور اعلام نظرها است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با بیان اینکه این صحنه ها و تهدیدها غیرمنتظره نیست، گفت: بنده تا جایی که مربوط به خودم می شود آمادگی دارم پاسخگوی کلیه سئوالات از زمان نوجوانی تاکنون باشم.

ولایتی ادامه داد: کمتر کسی سابقه بنده را دارد که به تعبیر ادبیاتی خودمان با ۷۲ ملت مذاکره کرده باشد. من با با سیاستمداران پیچیده و استخوان دار دنیا مذاکره حیاتی کردم که مذاکره ۵۹۸ و تثبت قرارداد با مذاکره کنندگان عراقی، مذاکراه با گروه های افغانی و کشورهای عربی، مذاکره برای ایجاد وفاق بین شیعیان در لبنان، مذاکره با فلسطینی ها و جلوگیری از ادامه نزاع بین فلسطینی ها و جنبش عمل در لبنان، ایجاد نوعی آتش بس سیاسی بین سودان و اوگاندا، شکل دهی اجلاس وزرای کشورهای اسلامی به همراه کشورهای اروپایی و… از جمله آنهاست.

عضو ائتلاف سه گانه اصولگرایان با بیان اینکه این نوع تهدیدها، وی را از میدان به در نمی کند، اظهار کرد: با دیدگاه ها و پیچیدگی های گوناگون عادت داریم و می توانیم از عهده این نوع تهدیدها برآییم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری پیرامون احتمال اعمال فشار به شورای نگهبان برای تائید صلاحیت برخی کاندیداهای انحرافی گفت: شورای نگهبان آبدیده شده و در برابر هیچ فشاری تسلیم نمی شود.

فقها و حقوقدانان برجسته این شورا نشان دادند که به وظایف خود به خوبی عمل می کنند.

تخریب کردن خلاف اخلاق است

ولایتی در پاسخ به سئوال خبرنگار یکی از رسانه های دولتی که نظر وی را در مورد تخریب احمدی نژاد پرسید اظهار کرد: تخریب کردن دیگران امر خلاف اخلاق است که از هر کسی صورت گیرد با اخلاق و منش اسلامی همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: مخالف یا موافق دولت باید از تخریب دیگران خودداری کند و به جای اینکه از نقاط منفی دیگران برای جاانداختن خود استفاده کند، نقاط مثبت خود را به مردم معرفی کند.

عضو ائتلاف سه گانه اصولگرایان گفت: اگر کسی در مورد من هم حرفی بزند سعی می کنم با خواند آیه قرآنی، سکوت کنم.

ولایتی در مورد مشکلات اقتصادی و استفاده از ظرفیت افراد متخصص در دولت آینده گفت: جداکردن اجزاء حکومت از یکدیگر از باب ساده کردن حکومت است. کار دولت که یک کار همگانی است و باید رئیس جمهور نظارت کند که کارها بین افراد متخصص تقسیم شود.

وی با بیان اینکه اصل حکومت به خصوص روابط بین الملل و تجاری به هم وابسته است اظهار کرد: بخش مهمی از مشکلات اقتصادی به روابط خارجی بر می گردد. اگر بتوانید نفت را بفروشید و ارز را منتقل کنید و نیازمندی های اساسی کارخانه ها و تولیدکنندگان را وارد کنید، کارخانه ها رونق می گیرند، بیکاری کم می شود و ارزش پول تنزل پیدا نمی کند و تورم به این شکل نخواهیم داشت.

به اعتقاد ولایتی، رئیس جمهور باید بتواند مدیریت کند و نیروهای کارآمد را در جاهای مختلف به کار بگیرد تا مشکلات کشور برطرف شود.

اصولگرایی مارک مخصوصی نیست که روی پیشانی کسی چسبیده باشد

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در پاسخ به سئوال دیگری درباره دغدغه مراجع و علما از تعدد و تکثر کاندیداهای اصولگرا تصریح کرد: اینکه اول بنده پیش افتادم و سعی کردیم ائتلاف ایجاد کنیم که به هم بپیوندیم، به خاطر همین بوده و معتقدم اصولگراها باید با هم متحد باشند.

وی ادامه داد: منظور من این نیست که اصولگرایی مارک مخصوصی است که روی پیشانی کسی چسبیده باشد، بنابراین اگر بتوانیم از میان همه اینها یک کاندیدا داشته باشیم صحیح است چراکه تفرق اینها باعث می شود دیگران که اصولگرا نیستند و یا در اصولگرایی آنها شبهه است رای بیاورند.

ولایتی در مورد احتمال افزایش تعداد ائتلاف سه نفر گفت: اگر کسی حداقل شرایط را داشته باشد به این مجموعه اضافه می شود و ممکن است کاندیدایی که مورد تائید قرار می گیرد خارج از ائتلاف باشد.

افزایش بی حساب یارانه ها به ضرر مردم است

عضو ائتلاف سه گانه اصولگرایان سئوال یکی دیگر از خبرنگاران را که از او پرسید آیا رئیس جمهور شوید یارانه ۲۵۰ هزار تومانی به مردم می دهید یا به گونه دیگری عمل می کنید؟ این گونه پاسخ داد: اینکه یک نفر همین جوری عددی را اعلام کند بدون اینکه حساب کند، در انجام آن تعهد معلوم نیست بتواند موفق باشد. یارانه ها از محل گران کردن حامل های انرژی تامین می شود، مثلا نرخ برق باید ۵ برابر، بنزین ۷ برابر و گاز ۶ برابر شود و از درآمد حاصل از اینها به مبلغ یارانه اضافه کرد.

به گفته ولایتی اصل هدفمندی یارانه ها جزو مطالبات مقام معظم رهبری از سال های قبل بود، ولی دولت قبل، در آن زمان به صورت یکنواخت به همه سوبسید می داد.

وی افزود: پرداخت هدفمندی قانون دارد و باید طبق قانون عمل شود ولی روند اجرای آن باید حساب شده باشد و اگر کسی بتواند منابع درآمد را طوری تنظیم کند که یارانه ها افزایش پیدا کند خوب است ولی اگر قرار باشد از محل گران کردن حامل های انرژی باشد به ضرر مردم است.

دروغ بودن ممانعت از صدور حکم سلمان رشدی

خبرنگار دیگری از ولایتی پرسید که آیا درست است شما در زمانی که حضرت امام خمینی (ره) فتوای ارتداد سلمان رشدی را اعلام می کردند، شما از ایشان خواسته بودید با توجه به تبعات بین الملی این اقدام از صدور این حکم خودداری کند؟

دکتر ولایتی در پاسخ به این سئوال گفت: موردی که شما به آن اشاره کردید دروغ است و من چنین کاری نکردم و خلاف به عرض تان رساندند.

یک نفر طرح حاج آقا مجتبی را بهم زد

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در مورد تجربه از هم پاشیدگی ائتلاف اصولگرایان در انتخابات ۸۴ اظهار کرد: حاج آقا مجتبی تهرانی در سال ۸۳ از من خواستند در انتخابات داوطلب شوم و فرمودند بر تو واجب است که داوطلب شوی. ایشان تلاش کردند آقای هاشمی و بقیه کاندیداها وارد عرصه نشوند و با هماهنگی با بقیه علما، از جامعه مدرسین و روحانیت مبارز به این جمع بندی رسیدند که کاندیدای اصولگراها ولایتی باشد و هاشمی هم وارد عرصه نشود.

وی ادامه داد: همه این طرح را پذیرفتند جز یک نفر که کنار کشید و طرحی که حاج آقا مجتبی مطرح کرده بوند به جایی نرسید. حتی آقای هاشمی هم حاضر شد کنار برود.

ولایتی در پاسخ به این سئوال که اگر آیت الله هاشمی رفسنجانی اعلام کاندیداتوری کنند، او به نفع وی کنار می رود؟ اظهار کرد: بنده مطابق تصمیمی که در ائتلات گرفته می شود عمل می کنم و خارج از ائتلاف کاری نخواهم کرد.