آیت الله محسن مجتهدشبستری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز در مصلای امام خمینی (ره) این شهر به اقدام اتحادیه اروپا برای گشایش دفتری در تهران اشاره کرد و اظهار داشت: آنها تمایل به افتتاح دفتری در تهران دارند که با مخالفت انقلاب دوستان روبه‌رو شده و قوه قضاییه نیز مخالفت صریح خود در این زمینه را با دلایل اعلام کرده است.

 

چون عدم لزوم تاسیس چنین دفتری با توجه به وجود سفارت هر کشور در ایران و همچنین مثال روسیه که در این اتحادیه عضو نیست و همچنین خواسته برخی جاسوسان را برای مصونیت با ایجاد دفتر عنوان کرده که شاخه‌ای کاپیتولاسیون از آن  بیان کرده است.

 

وی ادامه داد: تاسیس چنین دفتری در تهران ایجاد لانه جاسوسی و فساد برای غرب خواهد بود زیرا در ایران نیز عده‌ای جاسوس با عنوان دو تابعیتی و همچنین NGO های غرب‌گرا در ایران که برای حفظ منافع آمریکا و انگلیس تمام تلاش خود را می‌کنند وجود دارد.

 

خطیب جمعه تبریز ایجاد چنین دفتری را به منظور حمایت حقوق بشر از مخالفان اسلام و منکرین قصاص اسلامی، حمایت از همجنس‌گرایان، بورس تحصیلی و جوایز بین‌المللی برای شخصیت‌پردازی به حامیان به اسم حقوق بشر برای پیاده‌سازی نظام غرب، حمایت از زندانیان سیاسی دانست و ادامه داد: در سال 93 هیأت‌های پارلمانی خواستار این شدند که بتوانند با زندان سیاسی ملاقات کنند و همچنین دادگاه‌های اروپایی پس از برجام تمام نفت‌کش‌های ایران را به مدت سی سال تحریم بیمه کردند و به هیچ شرکتی اجازه بیمه این نفتکش‌‌ها را نمی‌دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: لبخندهای شیطانی و چهره‌های پشت نقاب باعث گول خوردن نشود زیرا تاریخ دشمنی آنها نسبت به ایران و اسلام نشان داده است.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: مردم ایران از دولت و وزارت امورخارجه تقاضا دارد اجازه تاسیس چنین دفتری که مرکز باج‌گیری خواهد بود را ندهند.

 

وی انتخابات آمریکا را  پر از چالش و مایه آبروریزی آمریکا عنوان کرد و گفت: بعد از کلی آبروریزی ساختار آمریکا در این انتخابات رئیس جمهور انتخاب شد که یکی از پدیده‌های کم نظیر در تاریخ معاصر بوده است.

 

عضو خبرگان رهبری افزود: مردم آمریکا در این انتخابات بین بد و بدتر از نظر خودشان مجبور یکی را انتخاب کردند در حالی که طبق اخبار بعد انتخابات 80 درصد مردم از هر دو نامزد ناراضی بوده و تاجایی که عکس و پرچمشان را به آتش کشیده‌اند.

 

وی سپس فساد اخلاقی و مالی هر دو نامزد آمریکا را یادآور شد و تصریح کرد: این نشان دهنده فاسد بودن ساختار حاکم آمریکا است و منشا فاسد بودن نظام سرمایه‌داری دارد که در این انتخابات ظهور کرد و از نظر ناظران سیاسی انتخابات شرم‌آور بود.

 

نماینده ولی‌فقیه ادامه داد: در دوره تبلیغات دو کاندیدا مردم به فروشگاه‌ها هجوم آورده بودند و مانند زمان پیش‌بینی حوادث غیرمترقبه خرید می‌کردند که ارزش شاخص و بورس اوراق بهادار آمریکا 12 دلار کاهش یافت و این نیز وضعیت اسفناک اقتصادی آمریکا را نشان می‌دهد.

 

وی پیروزی ترامپ را نشان دهنده خسته شدن مردم آمریکا از سلطه‌گران و جریانات سیاسی بوده که ترامپ با شعارهای عوام پسندانه توانست اعتماد برخی از آنها را جلب کند.

 

امام جمعه تبریز تاکید کرد: هر کدام از این دو کاندیدا انتخاب می‌شدند هیچ تفاوتی در افکار اسلام ستیزی آنها نمی‌کرد زیرا آنها با اسرائیل اخوت دیرینه داشته و اصلا معلوم نیست وضعیت اقتصادی و سیاسی آمریکا به چه وضعی در بیاید و فقط این را بدانیم صفت شیطان بزرگ پابرجا خواهد ماند.

 

وی اضافه کرد: رئیس جمهور جدید آمریکا هر کاری که با توافق‌نامه برجام از جمله تعلیق یا حذف داشته باشد باید این را نیز بداند ایران اسلامی گزینه‌های دیگر و سخت‌تری را علیه آنها دارد که می‌تواند اجرا کند.

 

آیت الله شبستری در خطبه‌ اول با استناد به فرموده پیامبر اکرم (ص) مبنی بر اینکه پروردگار افراد عفیف و با حیا را دوست خود می‌دارد، گفت: طبق کتب لغات و معناهای گسترده‌ای برای عفت بیان شده است و دامنه گسترده‌ای دارد.

 

امام جمعه تبریز به حدیثی دیگر از پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: ایشان عفت را در راس تمام صفت‌های خوب می‌دانند و عفت را با فضیلت‌ترین فتوت و جوانمردی می‌دانند.

 

وی به حدیثی از حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: امیرالمومنین (ع) عفاف را نگه دارنده نفس می‌دانند و همچنین پاک کننده برای صفت‌های بد هست عنوان کرده‌اند.

 

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به آیه شریفه 23سوره نور تصریح کرد: خداوند در این آیه افرادی که نمی‌توانند ازدواج کنند را عفاف دعوت کرده تا خداوند مقدمات ازدواج آنها را فراهم کند.

 

وی سپس دو نوع عفت بطن و عفت برج را یادآور شد و گفت: مبارزه با حرام خواری و انحرافت جنسی از افضل عبادات است و یکی از دلایل عدم استجابت دعا این دو گناه است.

 

خطیب جمعه تبریز سپس عمل زنا و عوارض دنیوی و اخروی آن از جمله آبروریزی، قطع روزی و حسابرسی دقیق به اعمال، غضب خداوند عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از انحرافات جنسی هم جنس‌گرایی است طبق روایات و همچنین داستان قوم لوط منجر به نابودی دنیا و آخرت می‌شود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری فرا رسیدن اربعین حسینی را یادآور شد و گفت: این اجتماع میلیونی مقدمه‌ای برای نابودی وهابیت و دشمنان اسلام خواهد بود.

 

وی مناسبت دیگر هفته را فرارسیدن سالگرد ارتحال علامه طباطبایی در 24 آبان ماه یاد کرد و ادامه داد: علامه طباطبایی آثار فاخری چون تفسیر المیزان داشتند و جز مصلحین شیعه هستند و نه تنها افتخار آذربایجان بلکه افتخار جهان اسلام هستند.