خبرگزاری رویترز تأکید کرد، با اعلام حمایت مردم 3 ایالت آمریکا از این طرح، بار دیگر مجازات اعدام اجرایی خواهدشد. اگرچه به احتمال زیاد این تصمیم، در میان تنش های قانونی و کمبود داروهای مرگبار مورد استفاده در اجرای این مجازات، تاثیری فوری در روند اعدام ها داشته باشد.

در بیش از ده ایالت آمریکا، حکم اعدام هنوز صادر می شود.

در ایالت کالیفورنیا مقر حزب دموکرات نیز، شهروندان کالیفرنیایی لغو مجازات اعدام در این ایالت و دقت کافی و تسریع در روند قضایی موارد اعدامی را خواستار شدند.

این همه پرسی با موافقت حدود 60 درصد از شهروندان کالیفرنیا پایان یافت.

اما نبراسکا،نخستین ایالتی که حزب جمهوری خواه بر آن تسلط یافت، نوزدهمین ایالت از ایالات متحده آمریکا است که مجازات اعدام در آنها وجود ندارد. نمایندگان پارلمان ایالتی نبراسکا در مرکز آمریکا با اکثریت قاطع رای به لغو مجازات اعدام دادند.

از سویی، رای دهندگان در ایالت اوکلاهاما که مقر محافظه کاران است، با مجازات اعدام موافقت کردند.

اعدام با روش تزریق در اوکلاهاما به عنوان مجازات بی رحمانه و غیر معمول شناخته نمی شود.

اوکلاهاما که بالاترین میزان اعدام را در میان ایالت های آمریکا دارد نخستین ایالتی است که در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قانون صریح مجازات اعدام را به قانون اساسی خود افزوده است.

این همه پرسی به دنبال مشکلات فراوانی که پیرامون اعدام با تزریق به وجود آمده انجام شد، مشکلاتی که بر سر اعدام با تزریق «کلایتون لاکت» در سال 2014 به وجود آمد و باعث توقف موقتی اجرای حکم اعدام با تزریق شد.

در سال 2015 ترکیب دارویی در روش اعدام با تزریق مورد چالش قرار گرفت. اکنون به نظر می رسد ایالت اوکلاهاما برای استفاده از نیتروژن در مجازات تزریق با اعدام هیچ منع قانونی نخواهد داشت.

در آمریکا هنوز تنش های قانونی و کمبود داروهای کشنده برای اجرای حکم اعدام  ادامه دارد چرا که ممنوعیت فروش این داروها توسط شرکت های بزرگ دارویی، اجرای روند اعدام ها در چندین ایالت آمریکا را به تعویق انداخته است.