نشست هیات ایرانی و هیات دیپلماتیک ترکمنستان در موسسه مطالعات ایران و اوراسیا(اوراس) با موضوع برسی روابط ایران و ترکمنستان و باحضور هاشمی گلپایگانی سفیر سابق ایران در ترکمنستان، احمدقربانف سفیر ترکمنستان در ایران به همراه هیئت همراه و پژوهشگران دو کشور برگزار شد.

هاشمی گلپایگانی در ابتدای این نشست با اشاره به اعتقادات مذهبی مشترک و مسولیت همسایگی و مشترکات تاریخی فرهنگی  میان دو کشور ایران و ترکمنستان گفت: جمهوری اسلامی ایران بعد از اعلام استقلال ترکمنستان، به پشتیبانی و حمایت از این امر پرداخت و به برقراری روابط دیپلماتیک با این کشور مبادرت ورزید.

وی افزود: در آن زمان که هنوز ترکمنستان تجربه استقلال و حکومت داری را نداشت و کشورهای دیگری به دنبال خدشه دار کردن استقلال ترکمنستان بودند، جمهوری اسلامی با تمام توان در جهت حفظ استقلال و تقویت دولت ترکمنستان اقدام کرد.

گلپایگانی گفت: روابط برادرانه و صمیمانه دو رئیس جمهور در آن مقطع، پایه های همکاری و گسترش روابط بین دوکشور را بسیار محکم کرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به اعلام بی طرفی ترکمنستان و تصویب آن در سازمان ملل در 25 سال پیش گفت: بنا به قول مرحوم نیازوف رئیس جمهور وقت ترکمنستان یکی از عوامل مهم این اتفاق، پیگیری ها و حمایت های رئیس جمهور وقت جمهوری اسلامی ایران بود.

سفیر سابق ایران در ترکمنستان در ادامه با اشاره به اینکه دشمنان جهموری اسلامی بارها از روابط برادرانه ایران و ترکمنستان ابراز ناراحتی کرده اند، افزود: رئیس جمهور ترکمنستان به این واقعیت آگاه هستند که روابطی که بر مبنای برادری میان دو کشور ایجاد شده با حرفهای دشمنان نمی تواند دچار تزلزل گردد.

وی با اشاره به اینکه با سفرهای روسای جمهور دو کشور در دوران کنونی نیز روابط دو کشور عمق بیشتری پیدا کرد و همکاری ها در عرصه های مختلف بیشتر شده  است، گفت: در این سفرها بیش از 28 سند همکاری امضا شده است.

هاشمی گلپایگانی در انتها تصریح کرد: دوطرف روابط تجاری و ترانزیتی خوبی دارند و ایران تمایل دارد بخاطر ناامن بودن منطقه از لحاظ دفاعی و امنیتی با ترکمنستان همکاری لازم را داشته باشد و تجربیات خود را در اختیار انها قرار دهد.

گفتنی است، نشست تجارب گذشته،چشم انداز آینده در موسسه مطالعات ایران و اوراسیا با بررسی روابط ایران و ترکمنستان در روز دوشنبه 17 آبان با حضور جمعی از دیپلمات ها و کارشناسان روابط بین الملل دو کشور برگزار شد.