آقای دکتر سوال بعدی ما درباره داعش و مباحثی است که زمانی درباره نزدیک شدن آنها به 40 کیلومتری مرزهای ایران مطرح شد. آن زمان  یکی از فرماندهان نظامی اعلام کرد که مرز 40 کیلومتری خط قرمز ما با داعش است و اگر آنان نزدیک بشوند آنها را می‌زنیم. بعدها بحث شد که داعش نزدیک شد اما جمهوری اسلامی برخلاف آن چیزی که گفته بود، حرکتی نکرد؟ برخی از رسانه‌های عربی نیز مطرح کردند که ایران برای مقابله با داعش در عراق قرارگاه نظامی دارد، صحت و سقم این را مسئله را از شما می‌خواهیم سوال کنیم.

سرلشکر فیروزآبادی: آن قرارگاه مربوط به قبل از بحث جلو آمدن تکفیری‌ها بود. قضیه آن نیز این بود که هر سیستم نظامی اطلاعات خارجی دارد. خب اطلاعات خارجی هم می‌رود در منطقه هدف اطلاعات جمع آوری می‌کند. حالا یا از  زمین می‌رود یا از هوا و یا از درون وسایل الکترونیکی ارتباطی می‌رود و اطلاعات زمین دشمن را جمع‌آوری می‌کند.

ما الان چگونه می‌دانیم که داعشی‌ها چکار می‌کنند؟ یا آمریکایی‌ها با داعش چکار می‌کنند؟ که مدام آن را افشا می‌کنیم؛ از طریق همین جمع‌آوری اطلاعات در مقصد.

در ابتدا وقتی دستور (جمع‌آوری اطلاعات) صادر شد که اقداماتی را برای آمادگی در مرزها انجام دهند،  ارتش و سپاه اقداماتی را در این راستا انجام دادند. بر این اساس کارهای اطلاعاتی مرزها انجام گرفته بود. نه اینکه بالگردی یا وسیله نظامی به آن سمت برود، اینطور نبود. 

 

در حد همان ارتباط اطلاعاتی  بود. برخی‌ها عنوان می‌کردند که ما دخالت کردیم. خیر اینطور نبود و اتفاقی نیفتاده بود.

:‌ مواجهه‌ای با داعشی‌ها صورت گرفت؟

- سرلشکر فیروزآبادی: ببینید تکفیری‌ها در شمال عراق عقبه داشتند، تا نزدیکی‌های بغداد آمدند و از سه سمت شرق، غرب و شمال، بغداد را به محاصره درآوردند. نقطه شرقی به سمت ایران بود. جاده‌ها و شهرهای شرق بغداد عقبه‌اش به 40 کیلومتری ایران می‌رسید و آن تعبیر هم برای این بود که اگر داعش به 40 کیلومتری مرز ایران رسید ما می‌زنیم و ما این کار را کردیم و آنها را آنجا زدیم. یعنی زمانی که آنها به هر نیتی وقتی به مرز نزدیک شدند ما روی مرز 40 کیلومتری آنها را زدیم.

 خبر آن اعلام نشد؟

- سرلشکر فیروزآبادی: خیلی از کارها اعلام نشده است،  آنها خودشان می‌دانند که ما زدیم.

 در جلولا بود یا جای دیگر؟

- سرلشکر فیروزآبادی:‌ خب این مسئله جز آن خاطراتی است که نباید گفته شود (خنده). تکفیری‌ها می‌دانند که ما آنها را آنجا زدیم و اتفاقا پس از آن هم فهمیدند مرز 40کیلومتری که ما تعیین کردیم جدی است.

اما اینکه گفته شد در منطقه  خانقین و نزدیک مرز ما عناصری از داعش دیده شدند آنها عملیاتی نبودند، بلکه عناصری از داعش بودند که در درون یک قبیله‌ای که صدام از زمان قدیم از عرب‌های وابسته به خود به آن منطقه آورده بود، رفت و آمد می‌‌کردند که وقتی آمادگی این سمت مرزها را دیدند آن مسئله حل شد و دیگر کسی جلو نیامد.

* خط قرمز مرز 40 کیلومتری با داعش همچنان پابرجاست

همان زمان خبرنگاران یکی از این رسانه‌هایی که می‌خواستند نقطه ضعف نیروهای مسلح ایران را بگیرند، آمد و از من سوال کرد و گفت: شماها گفتید که 40 کیلومتری مرز ایران خط قرمز با داعش است اما آنها به آن منطقه خانقین آمدند و شما کاری نکردید؟ من گفتم حرف شما درست نیست و آیا یک نفری را که به تنهایی به مرز 40 کیلومتری بیاید، می‌زنند؟ آن چیزی را می‌زنند که یگان باشد، تجهیزات باشد، نفرات باشند نه نفر. نفر را هیچکس نمی‌تواند مدعی شود که می‌تواند بزند. نفر را باید تلاش کنی که به او برسی و بگیری.

تازه آن یک نفر هم که با هدایت و پوشش و حمایت آن قبیله به آن منطقه بیاید برود چیز مهمی نیست. مهم این است اقدام نظامی شود. آن خط قرمز 40 کیلومتری به قوت خود باقی است و هر وقت داعش از آن خط قرمز عبور کند ما می‌زنیم و این برای داعش هم ثابت شده است.

بنده این موفقیت‌ها را  از معجزات الهی می‌دانم. از نیروهای ارتشی و سپاهی تقدیر می‌کنم که هر داعشی را که خواست از مرز عبور کند را دستگیر کرده‌اند و یا حتی وقتی به عمق نفوذ کردند بازهم موفق شدند شناسایی و منهدمشان کنند. اینها لطف خداست که هیچ‌و‌قت از زیر دید جمهوری اسلامی نتوانستند خارج باشند.

همه‌شان تحت نظر هستند و امروز حتی یک شکست اطلاعاتی هم در برابر داعش نداشتیم و خدای متعال آن خواری که نصیب کفار در برابر مسلمانان وعده داده در این مسئله محقق کرده و این از الطاف الهی به کشور عزیزمان است.