حسن دانایی فر سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با بیان اینکه زائران اصرار نکنند حتما در روز اربعین در کربلا باشند، به زائران ایرانی توصیه کرد که زودتر به کربلا بیایند.

وی افزود: به همین منظور با علما و مراجع صحبت کردیم تا دهه اربعین برگزار شود و همانگونه که شاهدیم موکب ها از 8 صفر تا روز اربعین دایر هستند و بعداز ظهر اربعین هم تعطیل می کنند، لذا از سال گذشته هموطنانمان ما،  از بعد از ظهر اربعین مشکل تغذیه پیدا کردند. اگرچه سال پیش هیئت هایی از ایران آمدند و برای رفع این مشکل کمک کردند.

دانایی فر اظهار داشت: سال گذشته ورود جمعیت ایران به عراق به طور متوسط 6 روز زودتر بود و به طور متوسط 4 روز زودتر هم شروع بازگشت کردند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با بیان اینکه طی سال های گذشته تلاش کردیم امکانات را بیشتر کنیم خاطرنشان کرد: سال پیش اقدامی انجام دادیم که از آن نتیجه گرفتیم و آن توضیح جمعیت در بین شهرهای زیارتی بود.

دانایی فر ادامه داد: تصور همه بر این بود که باید به کربلا بیایند و بعد از کربلا هم به نجف بروند اما ما خواهش کردیم که به کاظمین هم بیایند.

وی افزود: از آنجایی که بعضی از افراد از راه های خیلی دور می آیند و بعضا 2500 کیلومتر راه طی می کنند و معلوم نیست که دوباره هم بیایند وقتی گفتیم به سامرا و کاظمین بروند سبب شد جمعیت خود به خود توزیع شود علی رغم اینکه 30 درصد افزایش جمعیت هم داشتیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق افزود: این اقدام سبب شد آن تراکم جمعیتی که در کربلا در سال 93 تا حد به وجود آمدن فاجعه انسانی رسید سال گذشته رخ ندهد.

وی اظهار داشت: حدود 50 درصد مردم به سامرا رفتند و این سبب می شود که جمعیت توزیع شود.