به نقل از خبرگزاری روسی اسپوتنیک ، فدریکا موگرینی در هفته جاری در پاسخ مکتوب به سوال یک نماینده ایرلندی پارلمان اروپا درباره جنبش تحریم رژیم صهیونیستی (BDS) نوشت که هر چند اتحادیه اروپا با تحریم اسراییل مخالف است اما حق آزادی بیان و حق شهروندی افرادی که می خواهند در تحریم اسراییل مشارکت کنند محترم است.

موگرینی در پاسخ به سوال 'مارتینا اندرسون' که از مدافعان فلسطین در پارلمان اروپا است ، تاکید کرد: اتحادیه اروپا مطابق با منشور حقوق اساسی این اتحادیه با قدرت از آزادی بیان و آزادی انجمن شهروندان اروپایی دفاع می کند و این شامل اقدامات مرتبط با جنبش تحریم اسراییل در قلمرو اتحادیه اروپا نیز می شود.

این نماینده ایرلندی پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا خواسته بود که تعهد رسمی خود را به دفاع از حق فعالان جنبش BDS برای استفاده از حق آزادی بیان آنان اعلام کند.

موضع روشن و صریح مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دفاع از حق شهروندان اروپایی برای تحریم اسراییل مورد استقبال فعالان مدافع فلسطین در اروپا قرار گرفت اما حتی پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا نیز به این خبر اشاره ای نکرده و برخی رسانه های صهیونیستی تلاش کردند با تحریف این خبر و برجسته کردن دیدار سال گذشته نتانیاهو با موگرینی از بار منفی این خبر علیه رژیم صهیونیستی بکاهند.

ریا حسن (Riya Hassan) از اعضای ارشد کمیته ملی BDS فلسطین در بیانیه ای گفت: ما از دفاع دیرهنگام اتحادیه اروپا برای همبستگی شهروندان اروپایی با حقوق مردم فلسطین استقبال می کنیم.

جنبش تحریم رژیم صهیونیستی (BDS) یک ابتکار و برنامه جهانی برای افزایش فشار اقتصادی و سیاسی بر رژیم صهیونیستی برای پایان اشغالگری این رژیم در فلسطین و احترام به حق بازگشت آوارگان فلسطینی است که توسط کمیته ملی BDS فلسطین سازماندهی شده و از سال 2005 آغاز شده است.