عبدالحسین روح‌الامینی یکی از دانشجویان پیرو خط امام حاضر در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی است. او که امروز استاد دانشکده داروسازی دانشگاه تهران است، در آن حادثه به عنوان یکی از دانشجویان و به نمایندگی از این دانشگاه حضور داشت.

آنچه در ادامه می‌آید بخشی از گفت‌و‌گو با عبدالحسین روح‌الامینی است:

دانشجوی سابق پیرو خط امام در پاسخ به سوالی پیرامون بدعهدی‌های آمریکا در اجرای قرارداد الجزایر گفت:سابقه‌ای که ما از آمریکا داریم، 60 تا 70 سال خدعه و جنایت و غارت ملت ایران است و این یعنی سابقه مثبتی را از این کشور در شاکله تاریخی خود نداریم.

*آمریکایی‌ها به خاطر دخالت درکودتای 28 مرداد اعتراف کردند ولی حتی یک عذرخواهی هم نکردند

وی با اشاره به کودتای 28 مرداد به عنوان اولین دخالت آمریکا در امور داخلی ایران گفت:الان که بعد از ده‌هاسال خودشان اسنادش را منتشر کردند، جان کری وزیر خارجه آمریکا رسماً اعلام می‌کند که سیا در کودتای 1952 یا 1332 شمسی دخالت کرده بود و یا خانم مادلین آلبرایت وزیر وقت دولت دموکرات‌ها سال‌های قبل اعلام می‌کند که ما در کودتای 28 مرداد دخالت داشتیم ولی در کنارش حتی یک عذرخواهی هم نمی‌کنند.

روح‌الامینی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در حادثه طبس گرفتار قهر الهی و طوفان می‌شوند و بزرگترین ضربه حیثیتی‌شان را به دست غیب خداوند می‌بینند ولی عذرخواهی نمی‌کنند، یادآور شد: مگر خواسته‌ کسانی که لانه جاسوسی را تسخیر کردند چه بود؟

*خواسته کانونی دانشجویان پیرو خط امام استرداد شاه و محاکمه‌اش بود

دانشجوی سابق پیرو خط امام با بیان اینکه خواسته کسانی که لانه جاسوسی را تسخیر کردند یک مطالبه قانونی بود و آن هم استرداد و محاکمه شاه بود، گفت: چرا آمریکا در مقابل این خواسته تسلیم نشد و اگر نه آن حرکت چند روز ادامه نداشت چون تسخیر لانه جاسوسی یک حرکت اعتراضی بود و بنا هم نبود که ادامه پیدا کند اما ملت و امام(ره) اجازه ندادند که این حرکت زود تمام شود، در حالی که کاری نداشت که امام به دانشجویان پیرو خط امام دستور دهد که از سفارت آمریکا بیرون بیایید و ما هم این کار را می‌کردیم.

روح‌الامینی افزود: تا ماه‌ها مردم به صورت شبانه روزی در اطراف سفارت بودند، بیانیه می‌دادند، حمایت می‌کردند و در واقع تسخیر سفارت آمریکا یک موضوع اجتماعی در کشور بود و نشان می‌داد که این اقدام فقط خاص جنبش دانشجویی نیست بلکه خواسته ملت و رهبری ملت هم است.

*اگر جریان تسخیر لانه طولانی شد تقصیر خود آمریکا بود

وی با تاکید بر اینکه ما می‌گفتیم آمریکا نه تنها باید بیاید و از توهینی که به ملت ایران کرده عذرخواهی کند بلکه باید دست از دخالت‌های خود هم بردارد، اظهار داشت: آنها هنوز دست از دخالت‌های خود برنداشته و در شکل تحریم و بسیاری از اقدامات ناجوانمردانه علیه ایران در مجامع دنیا کار می‌کنند. آمریکا برای چه به شاه به ‌‌عنوان یک فرد ظالم و فراری که باید محاکمه می‌شد، پناه داده بود؟

 

روح‌الامینی با تاکید بر اینکه اگر آن جریان طولانی شد تقصیر خود آمریکا بود، بیان داشت: اگر این خاطره و تصور تاریخی ما از استکبار این گونه است، اگر بلافاصله بعد از لفظ استکبار، آمریکا به ذهن ما متبادر می شود، اگر با شنیدن عناوینی همچون شیطان بزرگ، خائن،‌ ظالم و حامی ظالمان و کودک‌کش نام آمریکا و اذناب آن به ذهن می‌آید به خاطر عملکرد و رفتار این کشور در تاریخ ما بوده است و هنوز هم از این رویکرد خود دست برنداشته‌ است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها حتی آنجا که خودشان اسنادش را ساقط کردند، یک کلمه هم عذرخواهی ندارد در حالی که طبق قرارداد الجزایر قرار بود آمریکا در امور داخلی کشور ما دخالت نکند اما آیا به این تعهد پایبند بوده است؟

روح‌الامینی با اشاره به سیاهه‌ای از ده‌ها عنوان جنایات آمریکا از جمله موشک زدن به هواپیمای ایرباس ایران،‌حمایت از صدام به صورت پنهان و آشکار، دادن اطلاعات ایران به صدام،‌ترور دانشمندان، بلوکه کردن اموال ایران و بسیاری از مسائل دیگر که مجموعه از بدعهدی و خیانت آمریکا را ترسیم می‌کند.

دانشجوی سابق پیرو خط امام با اشاره به شبهه‌ای که برخی با این عنوان مطرح می‌کنندکه اگر آمریکا با ایران این طور رفتار می‌کند به خاطر این است که ایران پدر آمریکا را در آ‌ورده و تسخیر سفارت آمریکا را تسخیر یک ابرقدرت می‌دانند، تصریح کرد:ما هیچ‌گاه شروع کننده نبودیم و چه در جنگ، چه در انقلاب و چه در تسخیر لانه جاسوسی حالت دفاعی داشتیم. وقتی که به سرزمین و ناموس و حیثیت ما حمله می‌شود نمی‌توانیم دفاع نکنیم چرا که دفاع امری فطری و طبیعی برای هر جنبنده‌ای است و در این شرایط وای به حال انسان و یک جامعه انسانی.