حسن کاظمی قمی سفیر سابق ایران در عراق  با اشاره به ویژگی‌های ممتاز عملیات آزاد سازی موصل اظهار کرد: در  عملیات آزادسازی موصل علی‌رغم اینکه آمریکایی‌ها اصرار داشتند طراحی وپیشبرد این عملیات  توسط ائتلاف ضد داعش با محوریت خودشان انجام گیرد اما دولت عراق آن را نپذیرفت و این عملیات با فرماندهی این دولت آغاز شد.

کاظمی قمی با اشاره به ویژگی دیگر عملیات آزاد سازی موصل گفت: در ترکیب نیروهای عملیاتی زمینی برای آزاد سازی موصل شاهد حضور مجموع نیروهای نظامی، انتظامی، ‌امنیتی و نیروهای مردمی شیعه و سنی و همچنین نیروهای پیشمرگ کرد هستیم که این امر خود ناظر بر انسجام و اتحاد مطلوب حاکم بر عراق است.

حشدالشعبی در عملیات آزادسازی موصل نقش ویژه‌ای بر عهده دارد

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها تلاش داشتند تا نیروهای بسیج مردمی و حشدالشعبی در عملیات موصل حضور نداشته باشند اما شاهد هستیم که در این عملیات نقش بارز و برجسته‌ای به نیروهای بسیج مردمی تفویض شده است.

سفیر سابق ایران در عراق با اشاره به نقش ویژه نیروهای مردمی عراق در یاری رساندن به دولت و ارتش این کشور جهت مقابله با تروریست های تکفیری داعش، گفت: از حدود دوسال و نیم پیش که با فتوای مرجعیت شیعی، نیروهای مردمی در صحنه دفاع از سرزمین عراق و مبارزه با تروریسم در این کشور حضور پیدا کردند، مناطق زیادی از لوث وجود تروریست های تکفیری آزاد شد و نیروهای بسیج مردمی در نبرد با داعش کمک های شایانی به دولت و ارتش عراق انجام دادند.

 

کاظمی قمی تصریح کرد: در محورهای اصلی جبهه عملیات موصل شاهد حضور نیروهای بسیج مردمی عراق هستیم و این امر که برخلاف تمایل کشورهایی نظیر آمریکا و ترکیه صورت گرفته موجب شده هم افزایی نظامی و سیاسی در عراق نمود بیشتری یابد و پیشروی های نیروهای عراقی جهت آزادسازی موصل نیز تسریع و تسهیل شود.

دولت و نیروهای نظامی عراق به بلوغ و خودباوری رسیده‌اند

وی با اشاره به تاکید دولت عراق از همان زمان آغاز عملیات موصل مبنی بر عدم نیاز به نیروهای خارجی در این عملیات، گفت: دولت و نیروهای نظامی عراق به حدی از بلوغ و خودباوری رسیده‌اند که می‌توانند با بسیج نیروها و امکانات هم به مقابله با عناصر تروریستی- تکفیری بپردازند و هم توطئه‌های شوم برخی دول خارجی را خنثی کنند.

سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه شهر موصل یکی از بزرگترین مراکز تجمع تروریست‌ها در عراق محسوب می‌شود، اظهار کرد: عملیات آزاد سازی موصل موجب شده  تا یک وفاق و همبستگی ملی در داخل عراق ایجاد شود و تمام فراکسیون‌ها، احزاب و مجموعه‌های سیاسی داخل و خارج  پارلمان این کشور و همچنین شیوخ عشایر،‌روسای قبایل، فرهیختگان،علما و مراجع همه به صورت یکپارچه در حمایت از این عملیات به پشتیبانی از دولت عراق برخیزند.

پیامدهای راهبردی عملیات موصل

کاظمی قمی تصریح کرد: عملیات موصل اگر منجربه آزادی این شهر شود، پیامدها و دستاوردهای بزرگ سیاسی ،‌امنیتی و راهبردی هم درداخل عراق و هم در سطح منطقه به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به مواضع مداخله‌جویانه و خصمانه مقامات ترکیه پیرامون عملیات آزادسازی موصل، گفت: دولت ترکیه حتی قبل از آغاز عملیات آزاد سازی موصل اقدام به اعزام نیرو و اشغال برخی مناطق نزدیک به این شهر کرده بود و این امر که نقض آشکار حاکمیت عراق محسوب می‌شد، با اعتراض دولت و سیاستمداران عراقی مواجه شد.

استمرار مداخله‌جویی‌های ترکیه واکنش حاکمیت و مردم عراق را به دنبال خواهد داشت

سفیر سابق ایران در عراق اظهار کرد: آنچه که نخست وزیر عراق، پارلمان این کشور و فراکسیون‌ها و احزاب آن متفق‌القول بر آن تاکید می‌کنند این است که اگر ترکیه بخواهد به تجاوز و نظامی‌گری خود در عراق ادامه دهد با واکنش حاکمیت و مردم این کشور مواجه خواهد شد.

کاظمی قمی با بیان اینکه دولت و ملت عراق به مقوله وحدت و امنیت ملی حساسیت ویژه‌ای دارند، گفت: ملت عراق چه در دوران دیکتاتوری صدام، چه در دوران اشغال توسط آمریکا و چه در دوران تهاجم تکفیری‌ها، قربانی تروریسم بوده و هزینه های زیادی را در این راه پرداخته اند بنابراین آن‌ها نسبت به امنیت، وحدت و حاکمیت ملی خود حساسیت فراوانی دارند و در مقابل هرعنصر خارجی که بخواهد انسجام و وفاق ملی آن‌ها را نقض کند با جدیت برخورد می‌کنند.

پیچیدگی‌های عملیات موصل

وی با اشاره به اظهارات آمریکایی‌ها مبنی بر به درازا کشیدن عملیات آزادسازی موصل، بیان داشت: دولت عراق که طراحی عملیات آزادسازی موصل را انجام داده قطعا زمانبندی مرتبط با آن را هم ترسیم کرده و تاکیدات آمریکایی‌ها مبنی بر طولانی شدن زمان عملیات آزادسازی، نوعی کارشکنی و مداخله گری محسوب می‌شود.

سفیر سابق ایران در عراق با اشاره به مشکلات و موانعی که بر سر راه آزادسازی موصل قرار دارد، گفت: نیروهای داعش در طی دو و نیم سالی که در موصل استقرار یافته‌اند، استحکامات زیادی را در اطراف و اکناف این شهر ایجاد کرده و همچنین در مدت اخیر اقدامات تخریبی و ایذایی از قبیل مین گذاری و ایجاد تله های انفجاری را در دستور کار قرار داده اند.

استفاده تکفیری‌ها از مردم به عنوان سپر انسانی، پیچیدگی‌های عملیات موصل را دوچندان کرده است

کاظمی قمی با اشاره به سکونت حدود یک میلیون عراقی در موصل و اطراف آن، اظهار داشت: به صورت طبیعی، عملیات آزادسازی موصل با پیچیدگی‌هایی همراه است؛ همچنین سکونت تعداد قابل توجهی از مردم عراق در این شهر و بیم بکارگیری آن ها از سوی تکفیری‌ها به عنوان سپر انسانی در مواجهه با نیروهای عراقی، معادلات جنگی را در این شهر پیچیده تر کرده است.

عملیات موصل تنها ماهیت نظامی ندارد

وی با بیان اینکه آزادسازی موصل تنها ماهیت نظامی ندارد و دارای ماهیت‌های سیاسی،‌ امنیتی و راهبردی نیز است، اظهار کرد: بی‌تردید درعملیات آزادسازی موصل تنها قدرت نظامی تاثیرگذارنخواهد بود و طراحان این عملیات قطعا تمام جوانب انسانی، سیاسی و استراتژیک آن را لحاظ کرده‌اند و در نظر دارند تا تلفات انسانی را در این عملیات به حداقل برسانند؛ از اینرو با توجه به پیچیدگی‌های موجود، طبیعتا عملیات موصل یک مقدار طولانی و زمان بر خواهد بود.

سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه آمریکایی‌ها متهم اصلی حمایت از داعش هستند، گفت: با توجه به سابقه آمریکایی‌ها در حمایت و پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از تروریست‌های تکفیری در عراق و سوریه به صورت آشکار و نهان، احتمال اینکه آن‌ها بخواهند در عملیات آزادسازی موصل سنگ‌اندازی و کارشکنی کنند، منتفی نیست.

امکان تکرار وقایع فلوجه در حین عملیات موصل

وی ادامه داد: همانطور که آمریکایی‌ها در عملیات فلوجه مسیری را برای فرار عناصر و سرکردگان داعش فراهم کردند؛ وقوع این امر در جریان عملیات موصل نیز محتمل است.

کاظمی قمی در پایان خاطرنشان کرد: البته موضوع فوق‌الذکر از ذهن دولتمردان و فرماندهان عراقی دور نمانده است و با توجه به سابقه آمریکایی‌ها در مساعدت تروریست‌های داعش به نظر می‌رسد عراقی ها برای جلوگیری از متواری شدن سرکردگان تکفیر در جریان عملیات موصل تدابیر ویژه‌ای را اتخاذ کرده‌اند.