آمریکایی‌ها این موضوع را از نزدیک رصد کردند و توسط عربستان سعودی به طور میدانی پیگیری می کردند؛ اما با توجه به نفوذ حزب الله در اتمسفر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی لبنان، این یک موفقیت بزرگ برای انقلاب اسلامی و سرپنجه های قدرتمند آن یعنی حزب الله محسوب می شود.

پایگاه خبری تحلیلی «پارس» - «دکتر سید رضا صدر الحسینی» کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی و بین المللی در یادداشتی اختصاصی برای «پارس» در واکاوی انتخاب میشل عون به عنوان ریاست جمهوری لبنان و نقش آمریکا و متحدان منطقه ای آن برای ممانعت از انتخاب وی نوشت:

با نگاهی بر روند تحولات انتخاب رئیس جمهور در لبنان چند نکته اساسی مد نظر است. بر اساس تقسیمات طائفه ای که مندرج در قانون اساسی لبنان است، رئیس جمهور این کشور باید مسیحی باشد و تاکنون طی چند دهه گذشته رئیس جمهور این کشور گرایش ویژه ای به فرانسه، عربستان و ایالات متحده آمریکا داشته است؛ اما شرایط انتخاب رئیس جمهور در تحولات اخیر پدید آمده بعد از جنگ سی‌وسه روزه و تقویت اقتدار حزب الله در محیط سیاسی و اجتماعی لبنان کاملا تغییر کرد. تا اینکه پس از حدود دو سال مجموعه های 14 مارسی ها، عربستان و آمریکا مجبور به پذیرش پیشنهاد حزب الله شدند.

بدین ترتیب حزب الله در طول دو سال گذشته مخالفت‌های خود را با 14 مارس نشان داد. رابطه 14 مارس با عربستان سعودی کاملا مشخص است. آن ها اهداف پنهان و آشکار عربستان و آمریکا را در لبنان پیگیری می کنند؛ اما در این زمینه مجبور به عقب‌نشینی شدند.

در حقیقت این تحول عظیم و مهم از چند بعد مورد توجه است؛ نخست، قدرت نفوذ سیاست اجتماعی حزب الله ثانیا عقب‌نشینی عربستان به دلیل شکست هایی در صحنه های سیاسی یمن و لبنان. در حقیقت این تحمیل اراده حزب الله در قبال رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی محسوب می‌شود. نباید فراموش کرد که عربستان در این مسئله مقاومت فراوانی داشت؛ اما شرایط بر عربستان و آمریکایی ها تحمل شد و بالاجبار میشل عون به عنوان فردی که متمایل و علاقمند به حزب الله و مورد اعتماد آن است، به ریاست جمهوری انتخاب می شود. البته فرایند به قدرت رسیدن میشل عون در هفته‌های آینده مشخص خواهد شد؛ اما نکته اساسی عبارت است از اینکه انقلاب اسلامی توانسته از موضوع حمایت از نهضت‌ها به دولت سازی برسد. در حقیقت این امر نشان دهنده حضور مقتدرانه انقلاب اسلامی و الهامات آن در سطح منطقه است.

آمریکایی‌ها این موضوع را از نزدیک رصد کردند و توسط عربستان سعودی به طور میدانی پیگیری می کردند؛ اما با توجه به نفوذ حزب الله در اتمسفر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی لبنان، این یک موفقیت بزرگ برای انقلاب اسلامی و سرپنجه های قدرتمند آن یعنی حزب الله محسوب می شود.

با نگاهی به اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی لبنان مشاهده می شود که اختیارات این جایگاه در لبنان چندان زیاد نیست؛ به عبارت دیگر شرایط در این کشور به گونه ای است که نخست‌وزیر به عنوان مسئول دولت و قوه مجریه محسوب می شود؛ اما احتمال فشار به میشل عون نیز منتفی نیست. البته میشل عون با توجه به تجربیات گوناگونی که در عرصه‌های مختلف سیاسی در لبنان دارد، قطعا و یقینا می داند که چگونه و با اراده چه گروهی به ریاست جمهوری منصوب می‌شود. بر این اساس ارتباط ایشان با حزب الله تقویت خواهد شد.

به نظر می‌رسد که پیشنهادات یا فشارهای آمریکایی ها، عربستانی ها و 14 مارسی ها در اراده میشل عون خلل زیادی ایجاد نخواهد کرد. البته این نکته حائز اهمیت است که روند تحولات در لبنان با توجه به بازیگران مختلفی که در این فرایند قرار دارند، چندان قابل پیش‌بینی نیست؛ اما کنشگران سیاسی کاملا به این مسئله واقف هستند که حزب الله به عنوان قوی ترین بازیگر در عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی لبنان نقش بالایی بر عهده دارد.

قطعا همه بازیگران و کنشگران سیاسی در لبنان به حزب الله نگاه دارند و می دانند که حزب الله با پیشنهاد خود و اراده‌ای که در این رابطه به منصه ظهور رساند، نقش ویژه ای در موفقیت میشل عون داشت؛ لذا حزب الله از این به بعد نیز میشل عون را به عنوان رئیس جمهور لبنان تنها نخواهد گذاشت. حزب الله در مقابل فشارهایی که ممکن است در موضوعات مختلف بر میشل عون وارد شود، حمایت خود را از وی ادامه خواهد داد.

نباید فراموش کرد که حزب الله در شرایط کنونی از پشتیبانی طوایف مختلف لبنانی ازجمله شیعه، بخشی از اهل تسنن و مسیحیان این کشور برخوردار است؛ به عبارت دیگر حزب الله در فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی لبنان دست برتر را دارد.