به گزارش پارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی نژاد که صبح امروز (سه شنبه) به منظور بهره برداری از پروژه های عمرانی و زیربنایی و بازدید از پروژه در حال اجرای منوریل و افتتاح ۷ هزار واحد مسکن مهر وارد این استان شده بود، ابتدا کمربند ریلی استان به طول ۶۰ کیلومتر را به طور رسمی افتتاح کرد.

رییس جمهور پس از توضیحات دست اندرکاران اجرای این پروژه و قرار گرفتن در جریان جزئیات احداث این خط آهن با بیان اینکه پروژه های راه آهن همواره جزء پروژه های بزرگ و پرهزینه است، اظهار داشت: البته با توجه به ثمرات اجرای چنین طرح هایی، اجرای آن به نفع عمران و سازندگی کشور است.

وی در ادامه با بیان اینکه خدا را شاکرم که بار دیگر توفیق عرض ارادت خدمت حضرت فاطمه معصومه (س) این بانوی بزرگوار را به بنده عطاء کرد و این سفر با بهره برداری از چند طرح برای خدمت به مردم شجاع، مؤمن و تاریخ ساز قم همراه شد، گفت: مردم قم هزاران سال است که همراه ملت ایران و به طور خاص از ۱۴۰۰ سال پیش از حریم نبوت و امامت و ارزش های الهی با عشق به پیامبر (ص) و آل او صیانت کرده اند.

احمدی نژاد افزود: امروز قم به شهری بزرگ تبدیل گردیده که تحولات و پیشرفت آن برای تبدیل شدن به شهری که شایسته مردم قم و حرم حضرت فاطمه معصومه (س) باشد به سرعت در حال انجام است.

رییس جمهور تصریح کرد: قبلاً انجام هر یک از پروژه هایی که قرار است در قم افتتاح شود جزء آرزوهای دست نیافتنی بود اما امروز حجم زیادی از چنین پروژه هایی با هم در حال اجراست و با توجه به گرایش روزافزون مردم برای سفر به قم باید این شهر به سرعت توسعه یافته و یک محیط الهام بخش برای زندگی باشد.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه عبور خط آهن از داخل شهرها، محیط های شهری را از هم گسسته می کند، خاطر نشان کرد: به لطف خدا و با همت زحمتکشان و دست اندرکاران امروز خط آهن قم از محیط شهری این منطقه خارج شده و از این بابت از همه زحمتکشان و دست اندرکاران تشکر می کنم.

رییس جمهور از مجریان این طرح خواست تا با رمز یا مهدی (عج) بهره برداری از این پروژه را رسماً آغاز نمایند.

خروج قطارهای باری از داخل شهر، کاهش آلودگی های صوتی و زیست محیطی، تسریع در حمل و نقل بار، کاهش سوانح و افزایش ایمنی سفر، کاهش ترافیک جاده ای، مصرف سوخت و زمان سفر از جمله مزیت های احداث این کمربند ریلی در استان قم است.

این پروژه به طول ۶۰ کیلومتر و عرض کلی ۱۲ متر در طول مسیر برای احداث دو خط رفت و برگشت به طور کامل و صد در صد زیرسازی شده و امروز بهره برداری از یک خط ریلی آن آغاز و احداث خط دوم آن تا پایان سال اجرا خواهد شد.

برای اجرای این طرح که ۲.۵ سال زمان صرف آن شده است؛ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه گردیده و در طول این مسیر ۱۷۵ پل و گذرگاه به طول ۶۰۰ متر و یک تونل به طول ۴۰۰ متر احداث شده است.

استاندارد این خط آهن برای قطارهای مسافربری و باربری با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده است.