به گزارش پارس ، ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) ، عمران زعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه در دیدار با جمعی از رهبران و فعالان گروه دوستی سوریه و روسیه در مسکو اعلام کرد: گروه های مسلح تروریستی در حال حاضر به بازوی آمریکا در عرصه های سیاسی و نظامی تبدیل شده اند و برای براندازی سوریه از طریق کشورهای عراقی و لبنان و یا ابزارهای مستقیمی چون اسرائیل و شیوه های دیگر تلاش می کنند.

زعبی ادامه داد: دولت های پیشین آمریکا می دانستند که سوریه عرصه بازی های سیاسی آنها نیست و هرگز نخواهد شد.

وی درباره تصمیمات اتحادیه عرب درباره سوریه نیز تاکید کرد: تصمیمات این اتحادیه با منشور اصلی اتحادیه عرب تناقض داشته و هر گونه قطعنامه ای در شورای امنیت بر خلاف قوانین بین المللی است و حتی اگر عضویت سوریه در این سازمان لغو شود سازمان ملل نمی تواند این امر را به رسمیت بشناسد چرا که سازمان ملل ریاست جهان را برعهده ندارد بلکه تنها یک سازمان برای هماهنگ کردن تلاش های بین المللی و حمایت از صلح و ثبات در جهان است لذا حقی برای دخالت در مسائل از جمله تصمیم گیری برای کشورها ندارد.

وزیر اطلاع رسانی سوریه همچنین عنوان داشت: باید با هر گونه قطعنامه ای که از سوی شورای امنیت صادر می شود مقابله کرد چرا که آمریکا سیاست هایش را بر اصل بهانه تراشی قرار داده است.

وی افزود: قطر در حقیقت کودک بدی است که آمریکا آن را بازیچه دست خود کرده تا با هر کسی که می خواهد مشکل تراشی کند و همه ما به یاد داریم چطور نماینده قطر می خواست رویاروی نماینده روسیه بایستد. گویا که وی سفیر بزرگترین کشور است.

زعبی ادامه داد: تا زمانی که ما دیدگاهی مشترک درباره حقایق حوادث سوریه داریم و تا زمانی که می دانیم سازمان های تروریستی وابسته به القاعده از جمله جبهه النصرة بازوی دست آمریکا در منطقه اند به عقیده من باید روابط مان را به بالاترین سطح ارتقا دهیم چراکه آنچه در سوریه اتفاق می افتد تهدیدی برای همه روابط موجود میان دمشق و مسکو است لذا باید از منافع مشترک خود دفاع کنیم و به زودی زمانی که به این بحران پایان دادیم برای بازسازی مجدد سوریه در همه زمینه ها از جمله صنعت، بهداشت و آموزش تلاش خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: روسیه در همه زمینه ها شریک واقعی سوریه خواهد بود و این نه فقط عقیده وزیر اطلاع رسانی بلکه نظر همه ملت سوریه و رهبران آنهاست.

زعبی عنوان داشت: هدف از درگیری ها و ماهیت اصلی آن در جهان تغییر نخواهد کرد و همه حوادث تاریخی تاکیدی است بر اینکه میان منافع ابرقدرت ها اختلاف وجود دارد اما علاوه بر این اختلاف، میان خیر و شر و ارزش های اخلاقی و عملی و منافع مردم و زندگی شان نیز اختلاف وجود دارد و این نه تنها ارزیابی اخلاقی نیست بلکه ارزیابی عملی بررسی حوادث مکرر تاریخ است.

وزیر اطلاع رسانی سوریه با اشاره به مهمترین جنگ های بزرگ داخلی تاکید کرد: زمانی اتحاد جماهیر شوروی سابق در رویارویی با خودکامگی ها و دشمنانش و در دفاع از کشور میلیون ها قربانی داد سوریه نیز امروز برای دفاع از تمامیت ارضی خود در برابر جنگ جهانی که علیه سوریه آغاز شده و چه بسا جنگ علنی علیه خود شهدای زیادی داده است.

وی با اعلام اینکه اهداف آمریکا تغییر نخواهد کرد، عنوان داشت: ابزار درگیری ها در جهان در حال تغییر است اما اهداف آمریکا تغییر نمی کند و هنوز روسیه و سوریه هدفی برای آمریکا هستند و این به خاطر آنکه روسیه و سوریه روابط عالی و استثنایی دارند، نیست بلکه به این دلیل است که این دو در عملکرد سیاسی و در روابط میان مردم شان به شکلی منحصر به فرد عمل کرده اند.

وی تاکید کرد: تمدن روسیه مثل تمدن سوریه تمدنی ریشه دار است اما از آنجا که آمریکایی ها تمدن ریشه داری ندارند ارزش تمدن روسیه و سوریه را نمی دانند.

زعبی ادامه داد: سوریه کشوری است که همواره هدف تندروی و گروه های تندرو قرار داشت و در حال حاضر نیز هدف رسانه های مغرض غربی و عربی است که برای انتشار اخبار دروغین در خصوص سوریه تلاش می کنند.

وی اعلام کرد: جنگ در سوریه جنگ میان نادانی تحت عنوان اسلام و مسلمانان و مسیحیان میانه رویی است که هزاران سال است در سوریه زندگی می کنند.

زعبی تاکید کرد: سوریه کشوری است با تنوع دینی و آزادی های مذهبی به نحوی که در آن به ۱۸ زبان از جمله زبان آرامی تکلم می کنند لذا امروز بهای این تنوع دینی را می پردازد. سوریه امروز هدف غارت قرار گرفته است سوریه ای که با وجود تنوع دینی اقدام به ساخت ۱۸ هزار مسجد و کلیسا کرد و این طی ۱۴۰۰ سال بیشترین ساخت و ساز در مکان های مقدس به شمار می رود.

وی ادامه داد: ما با گروه های تروریستی و مزدوران ۲۹ کشور جهان رویارویی خواهیم کرد و باید بگویم آنچه در سویه رخ می دهد فاجعه ای دردناک است. در سوریه صدها بی گناه کشته می شوند و در مقابل میلیاردها دلار برای مسلح کردن و آموزش و حمایت ترویست ها ارائه می شود.

زعبی عنوان داشت: سوریه اسنادی در اختیار دارد که نشان می دهد افسران آمریکایی گروه های تروریستی را آموزش داده و آنها را به سوریه اعزام می کنند.

وزیر اطلاع رسانی سوریه عنوان داشت: اگر بخواهیم تنها ۱۰۰ متر از خاک روسیه و سوریه را بشکافیم به تمدن های فرهنگی تاریخی دست خواهیم یافت در حالی که تنها حفر چند سانتیمتر در عربستان و قطر باعث دستیابی به نفت و گاز می شود. ما و روسیه حوزه فرهنگی واحدی داریم و با کسانی که با فروش نفت شان قصد ضربه زدن به کشور و ارتش سوریه را دارند، همگام نیستیم.

زعبی درباره نقش رسانه های غربی و تلاش برای تحریک افکار عمومی گفت: ما در حال حاضر هدف تلاش های مغرضانه برای تحریف افکار قرار گرفته ایم که باید بگویم در طول تاریخ بی سابقه بوده اما به رغم همه رنج ها و دردها ارتش سوریه عملا با حمایت مردم بر تمامی خاک سوریه مسلط خواهد شد. من مطمئنم بحران سوریه به فضل بیداری ملت سوریه و با کمک مردم روسیه و رهبران این کشور به پایان خواهد رسید و ما معتقدیم که رویارویی ما با گروه های تروریستی اولین خط دفاع نه فقط از سوریه بلکه از همه آزادگان جهان است.

زعبی ادامه داد: مخالفان سوری هیچ برنامه سیاسی ندارند و تنها درباره سقوط نظام و برکناری شخص رئیس جمهور صحبت می کنند و این یعنی فروپاشی دولت سوریه بدون وجود هیچ برنامه سیاسی یا دستور کاری علیه دولت سوریه. من اعلام می کنم ما نیازمند حمایت روسیه هستیم و این مساله را انکار نکرده و از آن خجالت نمی کشیم.

وزیر اطلاع رسانی سوریه در گفت وگو با خبرگزاری ایتارتاس روسیه تاکید کرد: دولت سوریه بیش از هر گروه دیگری خواهان انجام مذاکرات سیاسی در داخل روسیه شده بود و این پیش از آن بود که هر یک از گروه های سیاسی بخواهند این پیشنهاد را ارائه دهند.

وی افزود: مذاکرات سیاسی باید میان خود مردم سوریه و نه گروه های وابسته به القاعده یا با دخالت کشورهای دیگر باشد.

زعبی همچنین قطر، عربستان، ترکیه و آمریکا را به تلاش برای به چالش کشاندن مذاکرات ملی و اجرای برنامه سیاسی سوریه متهم کرد.

وی گفت: برنامه های سیاسی که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در ششم دسامبر سال جاری ارائه داد برنامه هایی بسیار کامل از لحاظ سیاسی، اقتصادی اجتماعی و انسانی بود و این برنامه نه فقط دربرگیرنده دیدگاهی سیاسی بلکه شامل برنامه های زمانی برای اجرای آن است اما متاسفانه آمریکا، ترکیه، قطر و عربستان برای به چالش کشاندن اجرای این طرح تلاش می کنند.

وی افزود: این مساله دلیلی است بر آن که گروه القاعده و جبهه النصرة بازوهای سازمان های اطلاعات غرب هستند و به این معنا است که قطر و عربستان با گروه های تروریستی در ارتباط بوده و آنها را حمایت مالی و تسلیحاتی می کنند.

زعبی درباره تصمیم سازمان ملل برای تشکیل کمیته تحقیقات در خصوص استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه گفت: سوریه بود که با ارسال دو نامه به سازمان ملل خواهان انجام تحقیقات درباره سلاح های شیمیایی در منطقه خان العسل حلب شد و باید بگویم این مساله طرح سازمان ملل نبود اما زمانی که دولت سوریه این درخواست را ارائه داد، سازمان ملل و برخی از کشورهای غربی و منطقه اهمال کرده و شروع کردند به صحبت از تشکیل کمیته ای که تحقیقات را در سایر مناطق سوریه آغاز کند بدون اینکه در نظر بگیرند هیچ کس حتی گروه های مسلح از آنها این درخواست را نکرده اند.

زعبی به تمایل برخی از کشورهای سازمان ملل برای انجام تحقیق در این خصوص اشاره کرده و گفت: این تمایل چیزی که دخالت در امور داخلی سوریه نیست درست شبیه چیزی که در عراق اتفاق افتاد. ما به هیچ وجه به آمریکا یا فرانسه اعتماد نداریم و سوریه جز به دوستانش و در درجه اول روسیه و کشورهای عضو گروه اقتصادی بریکس اعتماد ندارد لذا ما خواهان انجام تحقیقات هستیم اما فقط در مکانی که حادثه رخ داده نه در همه خاک سوریه.

وی درباره احتمال صادرات نفت در مناطق شمال سوریه به اتحادیه اروپا گفت: کشورهایی از اتحادیه اروپا از جمله انگلیس و فرانسه در حوادث سوریه دست دارند و سازمان اطلاعات آنها در سوریه تلاش می کنند و از آغاز ناآرامی ها در سوریه در کشته شدن مردم این کشور دست دارند لذا تصمیماتی که اتحادیه اروپا اتخاذ کرده هیچ کس را نمی ترساند و اگر آنها بتوانند از نفت سوریه بدون موافقت دولت سوریه استفاده کنند این مساله دیگری است و من معتقدم که آنها هرگز موفق نمی شوند.

ریاض حداد، سفیر سوریه در مسکو نیز اعلام کرد: جنگ سیاسی که علیه سوریه آغاز شده جنگی وحشیانه است و قطر در این جنگ نقش کشتار مردم سوریه را برعهده دارد.

حداد افزود: دشمنان سوریه تلاش کردند تا با تحویل کرسی سوریه به مخالفان این کشور را تحت فشار قرار دهند و تلاش می کنند با تکرار این عمل در سازمان همکاری اسلامی و سازمان ملل فشارهای شان را بیفزایند.

حداد از نقش سوریه، چین و کشورهای عضو گروه اقتصادی بریکس در حمایت از سوریه استقبال کرد.