جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا در مورد اینکه چرا عراق یکباره خواهان خروج نظامیان ترکیه از این کشور شد؟ گفت: از هر دریچه به این موضع دولت عراق نگاه کنیم قانونی و مبتنی بر منافع ملی است.

 

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اقدام ترکیه برای تمدید حضور نظامی در عراق اقدامی غیرقانونی است، گفت: به همان اندازه که مواضع ترکیه در قبال عراق غیرقابل قبول است مواضع عراق برحق است.

 

وی با اشاره به اینکه ترکیه کشوری در کنار شهرموصل است که متهم به همکاری با داعش است، افزود: از این رو عراقی‌ها خواستار خروج ترکیه از این کشور هستند چون این کشور همواره به داعش مساعدت‌هایی داشته و کانتینرهای حامل نفت داعش را از خاک خود عبور داده است.

 

قنادباشی در پایان این گفتگو با بیان اینکه کردها در ترکیه مورد ظلم دولت این کشور هستند، گفت: از طرف دیگر ترکیه به منظور سرکوب کردهای موصل در عراق حضور یافته است چون زمانی که ترکیه کردهای عراق را تحریک می کند آنها همکاری های لازم با دولت عراق را نخواهند داشت از این‌رو تصور ترک ها از حضور در عراق آن است که کردهای موصل را سرکوب کنند تا این کردها با همبستگی کردهای ترکیه موجب آشوب و تنش در این کشور نشوند.