مجید تخت روانچی امروز در نشست مسئولان ایران با سفرای سی و یک کشور در حاشیه نهمین جشنواره فناوری نانو گفت: اکنون در دورانی قرار داریم که می تواند فرصت مغتنمی برای ایران و سایر کشورها باشد تا همکاری های عملی و فناورانه داشته باشیم زیرا همکاری‌های علمی وتحقیقاتی با سایر کشورها یکی از مسئولیت های وزارت امور خارجه در پسا برجام است.

وی با بیان اینکه با توافقات هسته‌ای صورت گرفته زمینه خوبی برای تبادلات علمی و دانشگاهی در حوزه‌های مختلف پژوهشی ایجاد شده است، گفت: ایران یک کشور بسیار جوان با نیروهای انسانی مستعد است که علاقمند به حوزه‌های علم وفناوری هستند.

معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه با بیان اینکه فرهنگ توجه به علم و پژوهش در کشور نهادینه شده است، اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه‌ای به حوزه علم و فناوری دارد و باید روند شتاب توسعه علمی کشور با سرعت بیشتری پیش برود.

وی با بیان اینکه استفاده از توانمندی‌های کشور به افزایش شتاب رشد علمی کمک می کند، خاطرنشان کرد: این توانمندی‌ها زمینه‌ای است که باعث می‌شود با دیگر کشورها تعاملات علمی داشته باشیم.

به گفته وی، سیاست وزارت امورخارجه بر این است که با همه کشورهایی که ارتباط دارد، وارد تعاملات علمی و تحقیقاتی شود؛ ما آمادگی داریم که این تعاملات را در دوران پسا برجام آغاز کنیم.

تخت روانچی با بیان اینکه در حال حاضر کشور از مرحله تحقیقاتی گذشته و وارد تعاملات و همکاری‌های علمی شده است، اظهار داشت: بعد از توافقات هسته‌ای به مرحله‌ای رسیده‌ایم که حتی شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرده است که باید تغییرات بنیادی در فعالیت‌های صلح‌آمیز  هسته‌ای ایران ایجاد شود.

معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه ادامه داد: بر این اساس در برجام فصلی با عنوان فعالیت هسته‌ای صلح آمیز شروع شده است که بر اساس آن با کشورهایی چون روسیه و فرانسه فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز و با کشور چین در زمینه آب سنگین اراک نیز فعالیت‌های تحقیقاتی را شروع کرده‌ایم؛ رویکرد تعاملی وزارت امورخارجه رویکردی منتفع برای هر دو طرف است.

وی ادامه داد:  به همین دلیل وزارت امور خارجه برنامه دیپلماسی علم و فناوری را تعریف و اهداف خود را مشخص کرده است.

تخت روانچی با بیان اینکه نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در حوزه‌های تبادلات علمی و فناوری فعال شده است، عنوان کرد: ما در این وزارتخانه از حرکت های علمی حمایت می کنیم؛ ما وظیفه خود می دانیم که در تسریع روند فعالیت های علمی تحقیقاتی تاثیر بگذاریم و شرایطی را فراهم کنیم که موسسات علمی و آموزشی تعاملات بین المللی برقرار کنند.

تخت روانچی با بیان اینکه  با کشورهای مختلفی که اسنادی به امضا می‌رسد در آن بر همکاری‌های علمی وفناوری تاکید می‌شود، گفت:این کار به گونه‌ای پیگیری می شود که با برخی از کشورها کمسیون‌های مشترک با دانشگاهها و کارگروه‌هایی در حوزه‌های علمی و فناوری ایجاد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: تبادل استاد و دانشجو از دیگر برنامه‌های ما محسوب می شود؛ علاوه بر آن برای جذب و انتقال دانش فنی مورد نیاز کشور تلاش خواهد شد . تصور ما این است که فعالیت های تحقیقاتی می تواند به نفع ما و جامعه باشد.

به گفته تخت روانچی ، وزارت امور خارجه نیز تلاش می‌کند تا زمینه مناسبی برای صدور محصولات دانش بنیان فراهم کند.

وی گفت: دوران تحریم به سر آمده و ما می‌ توانیم در جهت پیشرفت علم و توسعه زندگی بشریت تلاش کنیم.