سردار غلامرضا جلالی در سخنانی با اشاره به قابلیت‌ها و تهدیدهای گوشی‌های هوشمند، اظهار کرد: این گوشی ها امکان برداشت اثرانگشت کاربر را دارند و از دیگر سو با دوربین هایشان از قرنیه چشم افراد تصویر می گیرند و در همین راستا به دو عنصر اساسی برای شناسایی افراد دسترسی دارند.

وی با بیان اینکه پسورهای مورد استفاده در حوزه های مالی و شخصی به وسیله تلفن همراه در صورت استفاده ضبط می‌شود به شنود صوتی این مکالمات این گوشی ها اشاره کرد و افزود: در این گوشی ها برای استفاده از برخی اپلیکیشن ها و برنامه ها از شما می خواهد که اجازه دهید به دفترچه تلفن تان دسترسی داشته  باشد و در همین چارچوب آن‌ها علاوه بر اینکه به این اطلاعات دسترسی دارند به گالری عکس های خصوصی شما نیز دسترسی دارند.

وی به قابلیت این گوشی ها برای  مکان یابی  اشاره کرد و گفت:‌مثلا رهبران چچنی توسط روسها به وسیله قابلیت مکان یابی تلفن همراه شان شناسایی و سپس کشته شدند.

جلالی با بیان اینکه این گوشی ها علاوه بر دسترسی به  مجموع اطلاعات شخصی افراد در برخی ازمواقع در صورت استفاده از آن جهت انجام کارهای اداری به این نوع اطلاعات نیز دسترسی خواهند داشت، ادامه داد:  از دیگر سو معمولا سرورهای این نوع گوشیها درکشور نیست و این اطلاعات دراختیار کشورهایی قرار می گیرد که این گوشی ها را ساخته اند.

وی با اشاره به اینکه در سازمان پدافند غیرعامل کمیته ای دائمی هفت نفره با حضور تعدادی از مقامات تشکیل شده است، افزود:‌در دبیرخانه این کمیته طرحی در ارتباط با دستورعمل استفاده مسئولان از تلفن هوشمند تهیه شد و در همین چارچوب از نظرات مسئولان مختلف در عرصه های اجرایی اطلاعاتی، انتظامی و .. استفاده شد و در ادامه جهت بررسی به کمیته دائمی تشکیل شده در سازمان پدافند غیرعامل جهت بررسی و تصویب ارسال شد.

وی با بیان اینکه این دستورالعمل با امضای رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  به تمام دستگاه ها ابلاغ شده است ادامه داد:  مسئولانی که از اطلاعات محرمانه خیلی بالا برخوردار هستند مجاز نیستند که تلفن همراهشان را همه جا با خود ببرند .

جلالی خاطر نشان کرد: هیأت دولت نیز نسبت به این موضوع حساسیت به خرج داده است و قرار شده که دستور العمل تهیه شده درجلسه هیأت دولت نیز مورد بررسی قرار بگیرد تا اگر لازم باشد نکاتی به آن اضافه شود.