اکبر رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش از مرداد ماه در دست بررسی بود که سیکل و مسیر طولانی را سپری کرده است؛ زمانی که این موضوع از سوی کمیسیون به هیئت رئیسه برای اعلام وصول ارجاع شد، هیئت رئیسه با رایزنی از نمایندگان اسیتضاح کننده خواستار ایجاد فرصتی برای برگزاری نشست مشترک با استیضاح کنندگان و وزیر بدهند که این اتفاق هم افتاد.

 

وی در تشریح آن جلسه بیان داشت: در جلسات هیئت رئیسه و نمایندگان محترم که ۲۰ نفر از  ۳۵ نفر آنها حضور داشتند صحبت‌هایی مطرح شد و در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که کمیته‌ای متشکل از دو تن از نمایندگان وزیر آموزش و پرورش، بنده (رنجبرزاده) به نمایندگی از هیئت رئیسه و یک نفر از استیضاح کنندگان وزیر ایجاد شود تا مشکلات نمایندگان استیضاح کننده در سطح ملی، استانی و منطقه‌ای استماع شود. 

 

رنجبرزاده با بیان اینکه این کمیته در راستای گام نهادن در مسیر توسعه، تقویت و ارتقای جایگاه وزارت آموزش و پرورش و همچنین به منظور پاسخگویی به مطالبات به حق نمایندگان است، تصریح کرد: در این جلسات از وزیر خواستیم تا چنانچه مطالبات نمایندگان منطقی، اصولی و حقیقی بود مسیر خلاف قانون را اصلاح کند. وزیر نیز این مسئله را پذیرفت.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: قرار است هر روز با نمایندگان استان‌های مختلف که سؤال کننده هستند جلساتی را برگزار کنیم و پس از آن برای حل مشکلات مدنظر به یک جمع‌بندی برسیم؛ به طور مثال درباره موضوع دارایی معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان که شفافیتی در این زمینه وجود ندارد، معیشت بازنشستگان و پرداخت مطالبات فرهنگیان و یا نحوه اداره  دانشگاه فرهنگیان نیز از جمله مواردی است که در این جلسات پیرامون آن بحث و بررسی می‌شود.

 

وی افزود: مدیریت این دانشگاه باید به‌صورت قانونی کار خود را ادامه دهد اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی مدیریت فرد را می‌پذیرد باید کار وی ادامه پیدا کند و در غیر این صورت دیگر ادامه کار سرپرست خلاف قانون است.

 

رنجبرزاده تصریح کرد: همچنین در موضوعات استانی نیز نمایندگان برخی استان‌ها چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا به‌صورت یکپارچه این مسئله را فریاد می‌زنند که فلان مدیر استانی فرمول تعامل با مجلس را بلد نیست و حتی ظاهراً مجلس را مقابل خود می‌داند؛ زمانی که تمامی نمایندگان استان یکپارچه معتقدند مسیر تعاملی یک مدیر اشتباه است باید این مسیر اصلاح شود یا با تشکیل جلسات مسیر تعاملی وزارتخانه مورد نظر با مجلس ایجاد شود و یا با تغییر و جابه‌جایی این مشکل حل شود.

 

وی بیان داشت: این کمیته به منظور حل مشکلات چارچوب دار، منطقی، قانونی، اصولی است تا هم جایگاه دولت ارتقا پیدا کرده و حفظ شود و هم جایگاه مجلس محفوظ بماند؛ این موضوع میتواند مسیر تعاملی مجلس و دولت را نیز تقویت کند.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس درباره این سوال که با وجود این کمیته استیضاح وزیر آموزش منتفی خواهد بود یا خیر، اظهار داشت: اینکه بگوییم استیضاح وزیر آموزش و پرورش منتفی است یا خیر را در حال حاضر نمی توان پاسخ داد، یک هفته تا ده روز آینده پس از اعلام نظر نمایندگان مبنی براینکه آیا از اقدامات کمیته پیگیری مشکلاتشان با وزارتخانه قانع شده اند یا خیر می توان انجام استیضاح وزیر اموزش و پرورش و یا لغو آن را اعلام کرد.

 

رنجبرزاده تصریح کرد: تلاش ما این است که مسیر به سمتی رود که تمام آنچه ذهن نمایندگان را مشغول کرده و به حق، قانونی و اصولی است را با انجام نشست های تعاملی با محوریت عقل و شرع حل و فصل کنیم از این رو بهترین شیوه ممکن را وجود چنین کمیته ای تشخیص دادیم. ما تا حدودی اطمینان داریم که این مسئله حل می شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر موضوعی که جنبه شخصی داشته باشد و به دور از چارچوب ملی و قابل دفاع باشد را نه حمایت کرده و نه رای می دهیم، از سوی دیگر هر کجا که احساس کنیم حرف نمایندگان به حق هست از وزارتخانه انتظار داریم که مشکلات را حل کند؛ معتقدم هر وزارتخانه ای که بخواهد برخلاف خواسته های عقلانی، منطقی نمایندگان که در چارچوب قوانین و آیین نامه های مجلس باشد حرکت کند و در مقابل آن بایستد، در مقابل نظام ایستاده است. ایستادگی در مقابل خواسته های چارچوب دار و قانونی نمایندگان ملت راه باطلی است که نباید هیچ دستگاهی آن را در سرلوحه کار خود قرار دهد.