سید هادی سید افقهی برقراری آتش‌بس در سوریه را طرحی آمریکایی به منظور بازتوانی و تسلیح گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره خواند.

این کارشناس مسائل غرب با یادآوری نقض توافق بین روسیه و آمریکا توسط آمریکا تصریح کرد: این توافق که مربوط به جداسازی گروه های به اصطلاح تروریستی معتدل از گروه های داعش و جبهه النصره بود و توسط آمریکا هم امضا شده بود، پس از اعلام آتش بست نقض شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطر نشان کرد: پس از اینکه توافق آتش بس اعلام شد، گروه‌هایی نظیر احرار الشام که به اصطلاح آمریکایی‌ها مسلحین معترض معتدل خوانده می‌شدند اعلام کردند ما آتش بس را نمی پذیریم و الان هم در عملیاتها درکنار جبهه النصره هستند و آمریکا هم هیچ کاری نمی کند.

وی در خصوص عدم عکس العمل مناسب آمریکایی‌ها اظهار داشت: با توجه به اینکه جبهه النصره بزرگترین گروه تروریستی درسوریه است و بزرگترین برگ برنده در فردای مذاکرات به شمار رفته و خاک سوریه را از شمال غرب تا جنوب غرب و حلب شرقی به دست گرفته، آمریکا هم بی عقل نیست که چنین گروهی را که در راستای منافعش است تار و مار کند.

سید افقهی خاطر نشان کرد: آمریکا با زمان بازی می کند تا جبهه النصره پیروز‌ی‌های بزرگی را کسب کرده و بعد از آن بستر را برای بهره برداری سیاسی آماده کند، زیرا که این گروه های تروریستی تحت فرمان آمریکا هستند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه روسیه مبنی بر اعلام بندهای توافق آتش بس عنوان کرد: این اقدام آمریکایی‌ها را خشمگین کرد و برای تهدید روسها گفتند، شما به آتش بس تیر خلاص زدید که در نتیجه روسیه ،‌ سوریه و همپیمانان آنها منتظر نتیجه آتش بس نشدند و شروع به پاکسازی حلب کردند.

وی ادامه داد: در این مرحله اوباما وارد عمل شد و به کارشناسان امنیتی و نظامی دستور داد تا تمام اطلاعات در ارتباط با سوریه را بررسی کنند و تهدید به جنگ نظامی کرد و لاورف هم در واکنش گفت، اگر آمریکا بخواهد وارد سوریه بشود ما چهره سیاسی منطقه را متزلزل می کنیم.

وی با بیان اینکه این اقدام سوریه سبب آرام شدن آمریکا شد، اظهارداشت: این اقدام آمریکا حملات در اطراف حلب شرقی را شدیدتر کرد والان چهار محور درحلب شرقی برای تشدید محاصره تروریستها وارد عمل شده اند، که شامل حملات هوایی روسیه،‌ سوریه و پیشروی های خیلی خوب ارتش سوریه است.

سید افقهی طرح آتش بس را قطعه ای از پازل طرح B آمریکا خواند و در توضیح آن گفت: طرح B آمریکا فعال سازی جبهه النصره به منظور تجزیه سوریه است که هدف آمریکا از آتش بس هم فرصت دهی به تروریستها برای بازتوانی و تسلیح مجدد است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان گریزی هم به اقدام اخیر یکی ازفرماندهان جبهه النصره به نام ابوالاذن زد و گفت: این شخص به یک خبرنگار آلمانی گفته بود که ما موشکهای تاوا را مستقیم از آمریکا دریافت می کنیم و با اسرائیل هم همکاریهای خوبی داریم ولی توقع داریم موشک های پیشرفته تری بگیریم که این بار جنگنده های روسیه را بزنیم.