«عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان در یادداشتی در روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» چاپ یکشنبه به یادداشت انتقادی «محمدجواد ظریف» علیه عربستان و وهابیت واکنش نشان داد و با عصبانیت ادعاهای نخ نما علیه تهران را تکرار کرد. 

جبیر که کشورش علنا از گروه‌های تروریستی مسلح در سوریه و یمن حمایت می‌کند سعی کرده با فرافکنی ادعاهای نخ نما علیه ایران را که معمولا از طرف غربی‌ها مطرح شده است، تکرار کند. 

ظریف در یادداشت خود آورده بود: وهابیت گرچه بخش بسیار ناچیزی از مسلمانان را جذب نموده، لیکن آثار بسیار ویران کننده‌ای به جای گذاشته است. تقریباً تمامی گروههای تروریستی که از نام اسلام سوءاستفاده می‌کنند (از القاعده و انشعابات آن در سوریه تا بوکوحرام در نیجریه) متأثر از این فرقه مرگبار بوده‌اند. 

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرده بود که از ۱۱ سپتامبر وهابیت جنگ‌طلب چند بار تغییر چهره داده و هولناک‌ترین خونریزی‌ها توسط وهابی‌ها شکل گرفت. 

اما ظاهرا وزیر خارجه عربستان از شعار «مرگ بر آمریکا» نیز ناراحت است و به همین دلیل در یادداشت خود به این موضوع اشاره کرده است. وی با هدف انحراف افکار عمومی از حمایت تفکر وهابیت سعودی از افراطی‌گری و خشونت بی حد و مرز مدعی شده «شعار مرگ بر آمریکا» که حاصل انقلاب اسلامی ایران است باعث بر هم خوردن آرامش منطقه و جهان شده است. 

در بخش پایانی یادداشت وزیر خارجه ایران، گفته شده بود او «به هیچ‌عنوان» پیشنهاد حذف عربستان از «راه‌حل» در مقابله با تروریسم را نمی‌دهد؛ بلکه خواستار آن است که آن کشور دست از ایجاد هراس و تبلیغات برداشته و با «جامعه جهانی علیه تروریسم همکاری کند». 

جبیر نیز در بخش پایانی یادداشت خشمگینانه خود مدعی شده ریاض از بهبود روابط با تهران استقبال می‌کند و روابطی که به زعم وی هرچند سابقه فعلی ایران چندان دلگرم‌کننده نیست. 

پیش از انتشار یادداشت وزیر خارجه عربستان رسانه‌های سعودی نیز به انتشار مقاله قاطع و کوبنده وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان دادند.