حسین رویوران کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه یکی از پایه های توافق آمریکا و روسیه، بحث آتش بس و آغاز گفتگوی سیاسی برای تعیین تکلیف آینده سوریه است اظهار کرد: از دو روز پیش آتش بس در سوریه به اجرا گذاشته شده که البته در مناطق اطراف حلب این آتش بس تا حدی محترم شمرده اما در جنوب سوریه نقض شد.

وی با بیان اینکه بحث دومی که در توافق میان آمریکا و روسیه وجود داشت، موضوع آغاز جنگ علیه گروهک های تکفیری بود عنوان کرد: جبهه النصره و داعش در این میان، با اسم مشخص شده بودند و از بقیه گروهها خواسته شده که از این ها فاصله بگیرند اما روز گذشته 21 گروه اعلام کردند که حاضر به جداشدن از جبهه النصره نیستند.

رویوران تصریح کرد: این مساله ایجاب می کند آمریکا و روسیه با همه این گروهک ها بجنگند و در این میان آمریکا باید حسن نیت خودش را در موضوع مبارزه با تروریسم جهانی نشان دهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی علنا اعلام کرده‌اند که مخالف آتش بس در سوریه هستند گفت: اسرائیل و عربستان هر دو در برابر اراده بین المللی قرار گرفتند و حاضر نیستند توافقات مربوط به آتش بس را محترم بشمارند؛ حتی سخنگوی رژیم صهیونیستی نیز روز گذشته اعلام کرد که این توافق به نفع اسرائیل نیست و منافع اسرائیل در استمرار نا امنی در سوریه است.

رویوران در پایان نیز در خصوص هماهنگی های میان ایران، روسیه و سوریه خاطرنشان کرد: هماهنگی میان ایران، سوریه و روسیه در حد بالایی بوده و توافقی که روسیه با آمریکا امضا کرده قطعا با هماهنگی دولتهای ایران و سوریه بوده است.