به گزارش پارس ؛ (ایسنا) به نقل از خبرگزاری یونهاپ، مقامات اطلاعاتی کره جنوبی اعلام کردند، کره شمالی اوایل ماه جاری میلادی دو موشک میان برد" موسودان" و هفت سکوی بالابر سیار موشک را به سواحل شرقی خود منتقل کرد.

این انتقال موشک ها به دنبال هشدار پیونگ یانگ به دیپلمات های مستقر در این کشور مبنی بر اینکه در صورت آغاز جنگ کره شمالی را ترک کنند چرا که نمی توانند امنیت آنها را تامین کند، صورت گرفت و گمانه زنی ها را در خصوص احتمال پرتاب موشکی پیش از ۱۵ آوریل که مصادف بود با صد و یکمین سالروز تولد کیم ایل سانگ، بنیان گذار کره شمالی، تشدید کرد. اما وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که نیروهای مسلح کره شمالی اخیرا اقدامات غیرعادی صورت نداده اند.

یک منبع نظامی کره جنوبی که خواست نامی از وی برده نشود امروز (یکشنبه) اعلام کرد که تصاویر ماهواره ای منتشر شده پس از ۱۶ آوریل نشان دادند که کره شمالی دو سکوی بالابر سیار دیگر را برای موشک های کوتاه برد اسکاد به سواحل شرقی خود منتقل کرده و گمانه زنی ها را در خصوص اهداف واقعی کره شمالی مطرح کرده است.

این منبع نظامی اعلام کرد: ارتش کره جنوبی آمادگی های اخیر کره شمالی برای پرتاب موشکی را زیر نظر دارد.

از آنجایی که پیونگ یانگ سالروز تولد کیم ایل سونگ را تنها با مراسم فرهنگی جشن گرفت، مقامات ارتش در سئول معتقدند که احتمالا کره شمالی در ۲۵ آوریل (۴ اردیبهشت) مصادف با سالروز تولد ارتش خلق کره، نمایش نظامی از جمله پرتاب موشکی یا رژه نظامی به راه می اندازد.

کیم جانگ سو، رئیس امنیت ملی کره جنوبی روز پنج شنبه خطاب به قانونگذاران اعلام کرد که کره شمالی هیچ نشانه ای از آمادگی یا توانایی برای انجام یک جنگ تمام عیار در شبه جزیره کره نشان نداده است. اما وی افزود که پیونگ یانگ همچنان می تواند هر زمان دست به اقدامات تحریک آمیز از جمله پرتاب موشک های کوتاه برد بزند.

وزارت دفاع سئول بار دیگر اعلام کرد که این کشور برای رویارویی با هرگونه اقدام تحریک آمیز کره شمالی آماده است.

پس از آنکه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در بخشی از سفر آسیایی خود در سئول اعلام کرد، واشنگتن با پیونگ یانگ مذاکره نمی کند مگر آنکه این کشور دست از برنامه تسلیحات اتمی خود بردارد، این اقدام اخیر کره شمالی صورت گرفت.