چندی پیش بود که اندیشکده آمریکایی واشنگتن در نشستی با حضور جمعی از کارشناسان، فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران به بررسی شرایط این روزهای جنگ در سوریه و سیاست غرب به ویژه ایالات متحده در این کشور پرداخت. این نشست در حالی برگزار می شد که دولت آمریکا مذاکرات فشرده‌ای را با روس ها برای آتش‌بس مجدد در سوریه آغاز کرده بود و نیروهای تحت حمایت آنها در شمال غرب و شرق حلب نیز شرایط مساعدی را سپری نمی کردند.

ایالات متحده در پنج سال گذشته چندین مرحله اقدامات سیاسی و نظامی را در سوریه سپری کرده است، و حالا در شرایطی قرار دارد که طرح های چندین ساله آنها برای تجزیه سوریه تا حدود زیادی به بن بست خورده است، آنقدر که داعش و جبه النصره در حوالی حلب زمین‌گیر شده اند و در شمال شرق سوریه نیز کردهای تحت حمایت آمریکا به مواضع متقابل ترکها برخورد کرده اند.

این نشست کارشناسان سیاسی و حقوقی در موسسه واشنگتن که مجموعه ای از اطلاعات درست و غلط را به مخاطبان ارائه می داد، تلاش می‌کرد که ایالات متحده آمریکا را به عنوان ناجی و حامی مردم سوریه معرفی کند و بر تمامی اقداماتی که در این سال ها در محور دیپلماتیک با تفکیک گروه‌های تروریستی و حمایت جدی از بخشی از آنها صورت گرفته و در میدان نظامی نیز کارشناسان و فرماندهانشان مرتباً در سوریه و در میان تروریست ها حضور داشته اند، سرپوش بگذارند.

سخنرانان این مراسم در اظهار نظرهای خود به هیچ عنوان از گزارش های سازمان های بین المللی از تولید سلاح های شیمیایی از سوی تروریست‌ها و یا محاصره مردم و قطع آب و غذا به روی آنها و یا حتی اعدام ها و کشتارهای فجیع تروریست ها یاد نکردند و بیشتر با استناد به گزارشهایی که تاکنون از سوی هیچ مرجع رسمی اعتبار سنجی نشده است در خصوص اقدامات ارتش و دولت سوریه اظهار نظر کردند.

وائل الزایات مشاور ارشد نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، استفان جی راپ مسئول دفتر عدالت کیفری جهانی در وزارت خارجه آمریکا به همراه چند روزنامه نگار از جمله بن تاب نویسنده و روزنامه نگار در روزنامه نیویورکر از جمله سخنرانان این نشست بودند.

وائل الزایات که در این نشست همچون دیگر مسئولان و سیاستمداران غربی تلاش می کرد تنها بخشی از تکفیری‌های ترکیه را به عنوان گروه های تروریست معرفی کند با بیان اینکه داعش و النصره در سوریه عملیات های جنگی متعددی را انجام می دهند که باعث کشته شدن بسیاری از مردم می شود گفت: این دو گروه بدون شک در سوریه مرتکب جنایات وحشیانه جنگی شده اند

این کارشناس سیاست خارجی در آمریکا در بخشی از سخنان خود با اشاره به حضور ایالات متحده در بحران خاورمیانه گفت: سیاست های ایالات متحده در سوریه در برداشتن گام های عملی برای ایجاد عدالت متمرکز شده است.

الزایات در این سخنرانی بدون اشاره به کمک های دیپلماتیک و میدانی آمریکا به گروه های تروریستی از جمله کمک هایی که از طریق هلی برن مهمات جنگی در عراق و سوریه به داعش و النصره شده است، مدعی شد که از ژوئن 2012 ایالات متحده وارد فرایند تلاش برای برقراری عدالت در سوریه شده است و این هدف را نیز با از مسیر فراهم آوردن یک راه حل سیاسی مطلوب دنبال کرده است.

استفان جی راپ سخنران دیگر این نشست بود. او برخلاف الزایات که تفاوت بیشتری بین گروه های تکفیری حاضر در بحران سوریه قائل می شد، متذکر شد که بحران جنگی این روزهای سوریه حاصل قیام مردم بر علیه رژیم بشار اسد است.

راپ که مانند الزایات معترف بود که نتیجه جنگ کشته و زخمی و همینطور آواره شدن میلیون ها نفر از مردم سوریه شده است گفت که این فجایع زندگی مردم در سوریه را غیر قابل تحمل کرده است.

این دیپلمات آمریکایی در ادامه با اشاره به اسناد و مدارکی که بخشی از آنها از سوی الزایات نیز بیان شده بود تاکید کرد که قطعا جنایات جنگی در سوریه بیش از وقایع دوران بحران در بوسنی بوده است.

مسئول دفتر عدالت کیفری جهانی در وزارت خارجه آمریکا در ادامه سخنان خود در حالی که همچون دیگر سخنرانان این نشست نمی توانست وقوع یک فاجعه جنگی در سوریه را کتمان کند با استناد به اظهارات یکی از مهاجران سوری که ادعا می شود قبلا در این کشور نیروی پلیس بوده است اظهار داشت: بیش از 50000 عکس و فایل از یک محقق پلیس که در اواسط 2013 به خارج از سوریه پناهنده شده وجود دارد که نشان می دهد بخش قابل توجهی از این جنایات در زندان های دولت سوریه صورت گرفته است.

استفان راپ در ادامه اظهارات خود در حالی که تلاش می کرد با متهم کردن هر دو طرف درگیر  در سوریه ملغمه ای از آمار های درست و غلط را ارائه کند گفت: پزشکان ستاد حقوق بشر سازمان ملل ب استناد به مدارکی می گویند که بیش از 700 پزشک طی 5 سال گذشته در سوریه کشته شده اند که بخش زیادی از آنها توسط دولت سوریه بوده است.

المانیتو قبلا و از قول استفان راپ گفته بود که "بدون محاکمه اسد برقراری صلح و عدالت در سوریه امکان پذیر نیست"

این کارشناس بحران های جنگی  که قبلا سابقه دادستانی در وقایعی چون بحران جنگ در سودان را در کارنامه دارد در ادامه با اشاره به اینکه محاصره مناطق مسکونی در سوریه و قطع جریان آب و مواد غذایی و دارو به این مناطق یک جنایت جنگی است ، با طفره رفتن از ذکر نام این مناطق محاصره شده، خاطرنشان کرد: شرایط برخی از این مناطق حالت بحرانی قرار گرفته است.

استفان راپ البته در جریان صحبت های خود هیچ اشاره ای به محاصره چهار ساله شهرک های شیعه نشین نبل و الزهرا که در سال گذشته و در جریان عملیات بزرگ محرم آزاد شدند نکرد.

در میان سخنان او هیچ نشانی هم از بررسی و یا حتی نام بردن از شهرک های فوعه و کفریا که مدتهاست بدون آب و غذا در محاصره تکفیری ها هستند نبود هرچند که او گفت: جنایات در سوریه به بزرگترین جریان پناهندگان در تاریخ بشر منجر شده است

راپ در بخش دیگری از سخنان خود به حضور نیروهای روس در سوریه هم گریز زد، و با غیر قابل اعتماد خواندن این کشور گفت: "غیر قابل تصور است که نقش روسیه در سوریه سازنده باشد. کار با روس‌ها می‌تواند به جای ریشه‌کن کردن تروریسم باعث پرورش آن شود.

وی که معتقد است بشار اسد عامل اصلی وقوع جنگ در سوریه است، با انتقاد از همکاری روس ها با وی برای مقابله با داعش و النصره تاکید کرد: در حال حاضر برخی از فرماندهان روسیه برای کمک و معاونت در جنایات جنگی اسد تحت پیگرد قانونی هستند و روزی فرا خواهد رسید که روسها  به همراه دولت سوریه باید پاسخگویی جنایات خود در این کشور باشند.

بن تاب سخنران دیگر این مراسم هم با بیان این ادعا که دولت کنونی سوریه عامل بسیاری از جنایات جنگی در سوریه است اظهار کرد: رژیم سوریه بسیاری از اسناد و مدارکی که از بازداشت و شکنجه شهروندان سوری حکایت داشت را جمع آوری و سپس ناپدیدکرده است.

این روزنامه‌نگار آمریکایی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد که در طول 4 سال گذشته گروهی از محققان بیش از 600000 سند مربوط به امکانات امنیتی و اطلاعاتی و جنایات دولت سوریه را به خارج از این کشور انتقال داده اند، و این اسناد در نهایت باید توسط دادگاه های اروپایی مورد بررسی قرار گیرد.