پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک دفعه تمام رسانه های اصلاح طلب پر شد از تصاویر اسناد ادعایی که با عنوان «املاک نجومی» در ارتباط بود و بسیاری را نسبت به شهرداری و شورای شهر بد گمان کرد. استراتژیست های عملیات روانی معتقد هستند « دروغ هرچقدر بزرگتر باشد، عمیق تر نفوذ میکند و قابل فهم تر است». با گذشت از کنار دروغ مهم اما  استراتژی دیگری پشت این واژه هدف نهفته که جای بسی تامل دارد. 

هفته ها از دستور رهبری مبنی بر مقابله با فیش های نجومی گذشته و دولت بارها تاکید کرده « دریافتی ها خلاف قانون نبوده است» نوبخت سخنگوی دولت در این زمینه بیان کرد: « هیچ کس در این باره به قوه قضائیه نرفت چرا که حقوق‌ها غیرمتعارف بود، اما غیرقانونی نبود. »

 برای تطهیر و تبیین این موضوع ناگهان استراتژی دروغ بزرگ به کمک می اید. در چند وقت قبل در پاسخ به استدلال دولت، برادر انبارلویی در یادداشت خود به غیر قانونی بودن این دریافتی ها استناد کرد و نوشت : «فقط کنسرت ها نیست که باید مطابق قانون برگزار شود. حقوق و دستمزد، آن هم از خزانه خالی باید وفق اصل ۵۳ قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس، مطابق قانون باشد. ضمن اینکه رئیس جمهور باید بداند کنسرت ها وفق قانون برگزار می شود، فقط یک درصد آن است که باید وفق قانون باشد که به دلیل حواشی غیر قانونی آن، مسئولین برخورد می کنند.» ماحصل دروغ بزرگ « املاک نجومی» در یادداشت یک نویسنده اصلاح طلب در کانالی با عنوان خبر خوانی روز مشخص شد. داوود حشمتی که سابقه روزنامه نگاری در روزنامه های قانون و دیگر روزنامه های اصلاح طلب را دارد بدون آنکه بداند استراتژی پشت پرده دروغ های بزرگ را افشا کرد. وی در کانال خود نوشت :« آقای چمران رئیس شورای شهر تهران بعد از کلی تکذیبیه که این دروغ است و آن دروغ است گفته: «شهرداری می تواند بر اساس اختیاراتی که دارد تخفیفاتی به برخی مدیران و یا کارمندان ارائه کند به عنوان نمونه امکان تخفیف به افراد قهرمان و یا مدیران و یا کارمندانی که تشویق می شوند نیز وجود دارد.» خدا برادرتون رو رحمت کنه. بحث هم همینجاست جناب چمران. اونها که فیش های نجومی گرفتند هم در بستر قانونی انجام دادند. اینکه این گزارش محرمانه بوده هم عذر بدتر از گناه است. چون در این حالت معترفید حتی ملت نباید از لیست بریز و بپاش‌های حضرات مطلع باشد. لااقل در این حد می‌شود ملت را جای «آدم» قرار داد.»

این کلمات و استدلال نشان می دهد هدف از امکلان نجومی بیش از آنکه یک عملیات روانی جهت تخریب شهردار تهران باشد، تطهیر دولت از دریافت های غیر قانونی است که انبارلویی در سرمقاله خود به نوبخت تاخت. نا آشنایان به عملیات روانی هم می دانند، وقتی قرار است یک جریان را از منجلاب نجات داد می توان قربانی کرد. قرار بود با قربانی شدن چند کانال اصلاح طلب، پروژه تطهیر دولت و بازگشت اعتماد عموم را جذب نمایند. اما نمی دانستند حفره های تحلیلی اصلاح طلبان این چنین دستشان را برای دروغ نجومی باز میکند. 

به نظر می رسد تا انتخابات آتی دولت برای استمرار پروژه تطهیر خود حملات دیگری به جریانات رقیب انجام می دهد و در نهایت سعی میکند او را در گرداب روش « مشغول سازی» قرار دهد و از این آب گل آلود ماهی خود را بگیرد. بد نیست دولت پاسخ دهد پاسخ استدلال آقای انبار لویی را دهد و بگوید به کدامین قانون و تبصره قانونی پرداخت های غیرقانونی  و خلاف شرع انجام شد  و چرا تا به امروز طبق صریح دستور رهبری این افراد به دادگاه معرفی نشدند. اگر واقعا خلاف قانون نیست که در دادگاه تبرئه می شوند! ترس دولت از این همه فرعی سازی و هیجان سازی اجتماعی در مورد اعتماد عمومی چیست.