محمد ساجدی کارشناس مسائل سیاست خارجی و خاورمیانه در خصوص احتمال دیدار قریب الوقوع اردوغان و بشار اسد گفت: پس از سفر سه جانبه لاوروف وزیر خارجه روسیه به سوریه وترکیه و سفر بالعکس مقامات ترکیه به تهران و موسکو این شائبه به وجود آمد که ترک‌ها در سیاست‌های خود تغییرات 180 درجه خواهند داد.

 

وی افزود: این اتفاق تا جایی تامل برانگیز بود که ترک ها اعلام کردند که حاضرند پایگاه‌های خود را به جای آمریکایی‌ها در اختیار روس‌ها قرار دهند.

 

ساجدی با بیان اینکه ترک‌ها پس از اشغال یک‌جانبه شمال سوریه  با احداث دیوارهای بتنی درصددند تا این منطقه را منطقه امن اعلام کنند،تصریح کرد:البته این مسئله چندان خوشایند روس ها نبود تا جایی‌که یکی از شرایط مسکو این بود که آنکارا در امور سوریه دخالت نکند و بر این اساس امکان ملاقات سه جانبه فراهم شود.به نظر می رسد پیشنهاد ترکیه برای ملاقات سه جانبه یک نوع درخواست روس‌ها برای اثبات میانجیگری است.

 

این کارشناس مسائل سیاست خارجی و خاورمیانه با بیان این که در حقیقت مسکو با این اقدام نقش پررنگ تری در مناسبات منطقه‌ای پیدا خواهد کرد گفت: بر این اساس روسیه عملاً بحث عبور از بحران را برای سوریه مطرح کرد و به این ترتیب عبور از بحران در حقیقت نوعی برگ برنده دمشق است که بیانگر بحران های پشت سر گذاشته شده است.این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: اگر چنین اتفاقی به وقوع بپیوندد در حقیقت حکایت از این دارد که روس ها در منطقه خود را بیش از پیش مطرح می کنند تا جایی که به یک نقطه بهبود برسند.

 

ساجدی در پایان این گفت‌وگو یادآور شد:در مناسبات منطقه‌ای همه تصور می‌کنند این روسیه است که نقش تعیین‌کننده  دارد در حالی که روس‌ها بر اساس خواست ایران درمناسبات منطقه دخالت می‌کنند و بیانیه روز گذشته وزارت خارجه کشورمان نشان داد جمهوری اسلامیاز اشغال شمال سوریه ناراضی است. بنابراین دیداراردوغان - اسد  برگ برنده‌ای در حل معادلات دمشق – آنکارا خواهد بود.