به گزارش پارس به نقل از فارس، در روزهای آغاز سال ۱۳۹۲ زمزمه هایی از برپایی جشن بزرگی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در استادیوم ۱۰۰ هزار نفری آزادی مطرح شد که در نهایت ۱۱ فروردین ماه، محمد شریف ملک زاده، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به صورت رسمی اعلام کرد: « جشن تقدیر از اعضای ستاد تسهیلات سفرهای کشور طبق روال هر ساله و البته با شکوهی افزون تر ۲۸ فروردین ماه با حضور تمامی اعضاء و خادمان سفرهای نوروزی، مقام های عالی کشور و ده ها هزار نفر از مدعوین در استادیوم ۱۰۰ هزار نفری آزادی برگزار خواهد شد. »

البته به دلیل اینکه قرار بود امسال نیز همچون سالهای پیش محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور در مراسم تقدیر از اعضای ستاد تسهیلات سفرهای کشور حضور داشته باشد و ۲۸ فروردین نیز رئیس جمهور در کشورهای آفریقایی به سر می برد، برپایی مراسم به روز ۲۹ فروردین ماه موکول شد.

برگزاری این مراسم جشن به دلایلی مورد نقد مراجع عظام تقلید، نمایندگان مجلس، اهالی سیاست و دلسوزان نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت که جمع بندی علل انتقادها به این ترتیب است:

- نخست اینکه رئیس جمهور و جریان نزدیک به وی ۲۰ اسفندماه سال گذشته مراسمی را تحت عنوان « استقبال از نوروز» در سالن اجلاس سران با حضور اعضای هیئت دولت، برپا کردند و پس از ۴ ساعت اجرای موسیقی و رقص های محلی در نهایت، شوی تبلیغاتی به راه انداختند و نشان فرهنگ به مشایی دادند، نشانی که همراه با اشک ریختن و سر دادن شعار بهاری بودن مشایی بود. به هر حال با گذشت یک ماه از این مراسم، این شائبه وجود داشت که قسمت بعدی این نمایش سیاسی در استادیوم آزادی در فضایی بزرگ تر و در حضور جمعیتی بیشتر انجام شود.

- از سوی دیگر در شرایط اقتصادی فعلی در کشور که به گواه مسئولان، مردم روزهای سختی را از نظر وضعیت اقتصادی می گذرانند برگزاری جشنی به بزرگی یک استادیوم ورزشی، برای تقدیر از کسانی که به وظیفه شان عمل کرده اند هدر دادن بیت المال و اسراف بودجه مملکت محسوب می شد. به طوری که سایت های خبری در این روزهای نزدیک شدن به زمان جشن، رقم های میلیونی و میلیاردی از هزینه های برپایی جشن می دادند.

- در حالی که فقط ۲ ماه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است هر گونه حرکت و رفتاری، تبلیغ، تأیید یا رد افراد و جریان های سیاسی، برداشت می شود به همین دلیل برگزاری این جشن به نوعی می توانست رونمایی یا تبلیغ کاندیدای خاصی از سوی دولت باشد.

- این جشن هر سال در فضایی معقول تر از استادیوم آزادی که عموما سالن همایش های صدا و سیما یا سالن اجلاس بود برگزار می شد و نیازی به اصرار به برپایی در فضایی بزرگ برای جمع کردن مردم نبود.

- جشن تقدیر از خادمان سفرهای نوروزی در تک تک استانهای کشور برگزار شده بود و نیازی به برپایی چنین جشنی با این وسعت در تهران و جمع کردن کارکنان استانها در پایتخت نبود. روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده است که ۱۷ فروردین ماه، فعالان ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی و دست اندر کاران جشنواره ملی صدای بهار در ۳۱ استان کشور طی مراسمی در استان های خود تجلیل شدند و تقدیرنامه ملک زاده، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم به آنها اهدا شده است.

بخشی از انتقاداتی که برای ممانعت از برپایی جشن در استادیوم آزادی مطرح شد به این شرح است:

* آیت الله ناصر مکارم شیرازی ، مرجع تقلید: عنوان تقدیر از اعضای ستاد تسهیلات سفرهای کشور، عنوان خنده داری است که برای این همایش برگزیده​اند. برگزارکنندگان این مراسم به مردم دروغ نگویند و اگر می خواهند کار انتخاباتی کنند صراحتاً آن را به مردم بگویند.

* آیت الله سید احمد علم الهد ی، عضو خبرگان رهبری: برگزاری این جشن فقط اسراف و حیف و میل کردن بیت المال است. برگزاری جشنی در ورزشگاه آزادی با جمعیتی ۱۰۰ هزار نفری درست نیست. اگر این جشن برگزار شود بعد از آن باید دید که واقعا چه میزان هزینه و چه کارهایی شده است.

* حجت الاسلام حمید رسایی ، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی: هر گونه سوء استفاده از امکانات بیت المال برای اهداف سیاسی، جناحی و انتخاباتی توسط هر کسی که باشد خلاف قانون و شرع و با بازخورد منفی مردم همراه خواهد بود. حتی اگر با اهداف سیاسی و انتخاباتی هم نباشد و هدفشان تجلیل از برپاکنندگان سفرهای نوروزی است کاری خلاف عقل اداری و مملکت داری انجام می دهند چون هزینه ای که می شود قطعا بیشتر از نتیجه ای است که به بار می آورد. رئیس جمهور می تواند در سالن کوچکتری به منظور آسیب شناسی و بررسی نقاط ضعف و قوت مسئولان و حتی تقدیر از مسئولان، این مراسم را برگزار کند.

* علاءالدین بروجردی ، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: برگزاری مراسم تقدیر از دست اندرکاران سفرهای نوروزی، با چنین حجم و برآورد هزینه ای، مسبوق به سابقه نیست و چنین روندی نه در دولت های گذشته دیده می شود و نه حتی در سالهای پیشین دولت فعلی. با توجه به اینکه از امکانات دولتی در مراسم مذکور استفاده می شود، این امر مغایرت قانونی دارد و یک تخلف آشکار به شمار می رود.

* کامران باقری لنکرانی ، کاندیدای ریاست جمهوری: بنده نمی دانم واقعا چه تصمیم و اراده ای برای برگزاری و یا عدم برگزاری این مراسم وجود دارد اما چیزی که درک می کنم این است که ما در شرایطی هستیم که تحریم سنگینی را تحمل می کنیم و هر نوع مخارجی که دولت متحمل می شود باید مخارجی باشد که به نوعی با منافع ملی ارتباط داشته باشد و مردم بویژه اقشار ضعیف از آن بهره مند شوند. این جشن دولت همانند مدال دادن به برخی افراد و پهن کردن فرش قرمز برای آنهاست.

* حسین طلا ، نائب اول کمیسیون اجتماعی مجلس: چنین مراسمی بدعت بسیار غلطی است آنچه مسئولان انجام می دهند وظیفه شان است و قرار نیست میلیاردها تومان هزینه شود تا مسئولان از خودشان تشکر کنند بلکه باید از مردم تشکر شود که این سوء مدیریت ها را تحمل می کنند مردم در شرایط اقتصادی کنونی اینگونه هزینه کردها را نمی پذیرند. بودجه ای که صرف برپایی جشن استادیوم آزادی می شود می تواند هزینه زندگی مستمندان بسیاری شود.

* حجت الاسلام شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز: آنها به دنبال این هستند که با عنوان ولایت، فتنه را ایجاد کنند اما بزرگان در برابر این اقدام سکوت نخواهند کرد.

*مهدی کوچک زاده ، نماینده مردم تهران در مجلس: برپایی این مراسم را عاقلانه، صحیح و به نفع کشور نمی دانم.

مراسم جشن در استادیوم آزادی در حالی ۲۹ فروردین ماه برگزار شد که فضای ۱۰۰ هزار نفری استادیوم آزادی علی رغم حضور بخش اعظم نیروهای هلال احمر به عنوان عضوی از ستاد تسهیلات سفرهای کشور و کارکنان استانهای مختلف کشور باز هم پر نشده بود. در این مراسم علی رغم آنکه مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده بود بعدازظهر برگزار می شود اما بیشتر افراد را از صبح با اتوبوس به استادیوم منتقل کرده بودند.

از صبح موسیقی های محلی توسط هنرمندان برای حاضران اجرا می شد و مابین آنها نیز موسیقی پاپ از بلندگوهای استادیوم پخش می شد تا ساعت حدود ۱۵ که مراسم با حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور و جمعی از اعضای هیئت دولت و ستاد تسهیلات سفرهای کشور، شکل رسمی به خود گرفت.

در این مراسم علی رغم آنکه رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ۱۱ فروردین ماه درباره جزئیات برپایی این جشن گفته بود اعضای ستاد تسهیلات سفرها گزارش عملکردهای خود را اعلام خواهند کرد نه تنها اعضا گزارشی ارائه نکردند بلکه خود رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم گزارشی نداد و سخنرانی نکرد و فقط منوچهر جهانیان به عنوان رئیس ستاد تسهیلات سفرهای کشور به ثبت ۸۵ میلیون اقامت شبانه مسافران نوروزی اشاره ای داشت.

در مراسم جشن استادیوم آزادی از کمتر از ۱۰ نفر (آتش نشان، امداد گر، خلبان، روحانی، یک روزنامه، یک کارمند اورژانس، یک محیط بان و یک راننده) از افراد تقدیر شد، فضایی ۱۰۰ هزار نفری تدارک دیده شد برای قدردانی از کمتر از ۱۰ نفر. در حالی که این مراسم هم مثل بسیاری از مراسم تقدیر می توانست در فضایی کوچک تر برگزار شد.

برخی از نظرات اهالی سیاست درباره دستاوردهای حاصل از برگزاری این جشن به این ترتیب است:

* داوود محمدی ، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: اصلاً برگزاری این مراسم ضرورتی نداشت و برگزاری آن بدون دستاورد مثبت بود. این مراسم را می توانستند در ابعاد کوچک تر در استانها برگزار کنند تا هزینه های کمتری صرف شود.

* فاطمه آلیا ، نماینده مردم تهران در مجلس: دلیل اصلی اینکه منتقدان از برپایی چنین مراسمی ناراضی بودند صرف هزینه های بسیار و غیرضروری برای برپایی این جشن بود. اگر قرار بود از عده ای به خاطر حسن انجام وظیفه قدردانی شود، می شد در همان سازمانهای مربوطه مراسمی برای آنها ترتیب داده شود و دیگر نیازی به صرف هزینه های ایاب و ذهاب، اسکان، پذیرایی ها و هدایا به صورت متمرکز در تهران نبود. به دلیل اصرار بر برپایی این جشن در این ابعاد، گمانه زنی ها برای تبلیغات انتخاباتی قوت گرفته بود و در حال حاضر که این مراسم تنها در حد یک جشن برپا شده کاملاً تلقی اسراف از آن می شود. در شرایطی که تأکید بر حماسه اقتصادی است باید بودجه ها در مسیر ضروری صرف شود. این جشن در استادیوم آزادی با توجه به اینکه بیشتر زمان آن به پخش موسیقی گذشته است خروجی نداشته و باید تدبیری برای آن می شد. البته اگر فشارهای منتقدان نبود این مراسم به گونه ای دیگر برپا می شد اما به طور کلی اصلاً این جشن به این گستردگی نباید برگزار می شد و مدعوین نیز به دلیل همین سطح پایین محتوای مراسم، ورزشگاه را ترک کرده اند.

* حجت الاسلام موسی قربانی ، مشاور رئیس سازمان بازرسی کل کشور: برای برگزاری این جشن یک چیزی گفته بودند و مجبور به برگزاری آن شدند، بنده خروجی برای آن نمی بینم، آنها می توانستند به جای برپایی جشن و صرف هزینه های بسیار، با صرف هزینه کمتر هدایا و لوح های تقدیری را به افرادی که تلاش کرده اند اهدا کنند. این کار با شعارهای رئیس جمهور هم خوانی ندارد ایشان از یک طرفی هدایای خود از کشورهای مختلف را می فروشند و از این طرف این طور هزینه می کنند. تجلیل نمی تواند منحصر به چنین شیوه هایی باشد.

* حجت الاسلام رسایی ، نماینده مردم تهران در مجلس: عدم حضور برخی از مردم و مسئولان در این جشن نشان دهنده این بود که انتقادها نسبت به برپایی این مراسم تا حدودی مؤثر بوده است اما اصل برپایی این مراسم خلاف عقل اداری و نظام است.

با نیم نگاهی به سخنرانی ها در این مراسم که شامل رئیس جمهور، وزیر کشور و رئیس ستاد تسهیلات سفرهای کشور می شد، هیچ سخن و پیام تازه ای برای حاضران وجود نداشت.

با این اوصاف، قدردانی از دست اندرکاران سفرهای کشور با یک پیام مکتوب از سوی مسئولان نیز می توانست انجام شود و نیازی به برپایی این مانور اسراف نبود.

جشن استادیوم آزادی برگزار شد اما انرژی، توان و بودجه ای که می توانست در مسیر رشد و شکوفایی کشور صرف شود بی هیچ ارزش سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… به هدر رفت.