به گزارش پارس به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، در ارزیابی دفتر مطالعات برنامه و بودجه از نتایج این مقایسه آمده است: چارچوب ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور، متفاوت از لایحه بودجه سال ۱۳۹۱ است.

در لایحه بودجه ۱۳۹۱ بندهای ماده واحده به فصول مختلف تفکیک نشده بود، اما در لایحه بودجه ۱۳۹۲ فصول تفکیک شده، همچنین تعداد بندها از ۱۹ بند در لایحه بودجه ۱۳۹۱ به ۹۸ بند که خود دارای اجزای مختلفی هستند در لایحه بودجه ۱۳۹۲ تغییر یافته و البته تعداد بندهای لایحه بودجه ۱۳۹۱ در مصوبه مجلس به ۱۱۵ بند افزایش یافت.

در قسمت (الف) این گزارش ماده واحده و بندهای لایحه بودجه ۱۳۹۲ کل کشور با ماده واحده و بندهای قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور مقایسه می شود. ساختار کلی گزارش به تفکیک بخش های مختلف مندرج در لایحه قرار داده شده است.

۱- مبنای مقایسه، ماده واحده و بندهای لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور است.

۲- تمام عبارت ها، اعداد، سال ها، برنامه ها و ردیف هایی که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۱ تغییر یافته است به صورت طوسی رنگ در هر دو سال جهت مقایسه بهتر مشخص شده است.

۳- تمام بندها یا جملاتی که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ برای نخستین بار ذکر شده است و جدید هستند نیز به صورت طوسی رنگ متمایز شده اند و علاوه بر آن در ستون قانون بودجه ۱۳۹۱، عبارتی درج نشده است.

۴- برخی بندها یا جملاتی که در قانون بودجه سال ۱۳۹۱ بوده، در لایحه ۱۳۹۲ درج نشده است و با خطوط مشکی زیر آنها (___) متمایز شده است، همچنین سایر بندهای قانون بودجه ۱۳۹۱ که ردی از آن در لایحه وجود ندارد در انتهای هر بخش قرار گرفته است تا خواننده تمرکز بیشتری برای هر حوزه داشته باشد.

۵- لازم به ذکر است که برخی از بندهای قانون بودجه سال ۱۳۹۱ به شرح قوانین ذیل اصلاح شده که متن اصلاحی در ذیل آن بندها در گزارش آورده شده است:

- قانون اصلاح جزو (۱) بند « ۲۲» قانون بودجه ۱۳۹۱ کل کشور – مصوب ۲۳/۷/۱۳۹۱.

- قانون حمایت از سرمایه گذاری های عمرانی و تولید ملی و اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور مصوب ۳۰/۷/۱۳۹۱.

- قانون الحاق یک تبصره به بند « ۴۴» و یک تبصره به بند « ۴۵» قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور مصوب ۲۳/۸/۱۳۹۱.

در قسمت (ب) گزارش، برخی از توضیحات مربوط به ردیف هایی از جدول شماره ۱۶ لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ که در بندهایی از ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۱ آمده بوده اند نشان داده شده است.

هدف از تهیه این گزارش فراهم آوردن زمینه مقایسه بهتر ماده واحده و بندهای لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ باماده واحده و بندهای قانون بودجه سال ۱۳۹۱ عنوان شده است.