به گزارش پارس ؛ ایسنا به نقل از مرکز رادیو تلویزیون انگلیس، سفیران ۱۵ کشور عضو شورای امنیت در نشست روز جمعه خود اقدامات ناقض حقوق بشر در سوریه را از سوی دو طرف درگیر سوری به شدت محکوم کردند.

شرکت کنندگان همچنین نسبت به مشکلات و موانع موجود بر سر راه روند توزیع کمک های انسانی به مناطق مختلف سوریه ابراز تاسف کرده و از طرفین درگیر سوری خواستند تا امنیت لازم را برای سازمان های انسانی جهت کمک رسانی بیشتر به نیازمندان در سراسر سوریه فراهم کنند.

همچنین حاضران به توافقنامه ای نادر دست یافتند که بر اساس آن امضاکنندگان این توافقنامه خواهان پایان خشونت روز افزون در سوریه شده و اقدامات ناقض حقوق بشر را در این کشور محکوم کردند.

در این نشست که پشت درهای بسته برگزار شد کشورهای حاضر بر لزوم کمک رسانی فوری به نیازمندان سوری تاکید کردند.

همچنین دیپلمات های سازمان ملل نیز فاش کردند، انگلیس و فرانسه به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل اعلام کردند، اسناد کافی درخصوص استفاده دولت سوریه از سلاح های شیمیایی در نزدیکی حلب، حمص و شاید دمشق را در اختیار دارند.

سفیران انگلیس و فرانسه در سازمان ملل در نامه ای مشترک به دبیرکل سازمان ملل مدعی شدند: نمونه های گرفته شده از خاک سوریه و نیز مصاحبه های انجام شده با شاهدان عینی و چهره های مخالف در سوریه تاییدی است بر اینکه دولت سوریه در حملات هوایی خود از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است.

همچنین انگلیس و فرانسه از بان کی مون خواستند تحقیقات درباره استفاده از سلاح شیمیایی در شهرک خان العسل و شهرک الطیبه در نزدیکی دمشق و نیز در حمص را آغاز کند.

جزئیات این نامه هنوز منتشر نشده است.

پیشتر دولت سوریه نیز از بان کی مون خواسته بود تا تحقیقات درباره ادعاهای کشورهای غرب مبنی بر استفاده سلاح های شیمیایی توسط نظام سوریه را آغاز کند.

دولت سوریه اعلام کرده بود که مخالفان حملاتی را به منطقه خان العسل در استان حلب انجام دادند.