در همین ارتباط با محمد سلیمانی، نماینده مردم تهران در مجلس نهم شورای اسلامی، و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کابینه اول محمود احمدی نژاد به گفتگو پرداخته ایم، هم اکنون این مصاحبه را پیش رو دارید و از نظر می گذرانید.

استفاده از مدیران اصلاح طلب و کنار گذاشتن اصولگرایان

*رییس جمهور عنوان کرده بود که می خواهد دولتی فراجناحی تشکیل دهد، فکر می کنید چقدر دولت یازدهم در تحقق این امر موفق بود؟ 

عملکرد دولت یازدهم نشان می دهد که این دولت نتوانسته فراجناحی عمل کند، اگرچه دولت درصدد بود فراجناحی باشد اما در همان سال اول تمامی مسئولان و مدیران کشور که عمدتا اصولگرا بودند، کنار گذاشته شدند و اتفاقا مدیران و مسئولانی که اصلاح طلب بودند به کار گرفته شدند، بنابراین در حال حاضر اغلب مسئولان ما از اصلاح طلبان و کارگزاران هستند، این امر نشان می دهد که دولت فعلی نتوانست برخلاف وعده ای که داده بود، فراجناحی عمل کند.

این دولت حتی از کسانی که در فتنه نقش داشتند و جزء فعالان فتنه 88 بودند استفاده کرد و در حقیقت به آنان میدان داد، کسانی که دغدغه انقلابی داشتند و در واقع انقلابی و حزب اللهی بودند، حذف شده اند و اثری از آنان در بدنه دولت نیست. پس می توان صراحتا مطرح کرد که این دولت نمی تواند ادعایی در این زمینه داشته باشد چون اساسا به وعده خود نتوانسته عمل کند.

*اگر دولت تصمیم نداشت فراجناحی عمل کند چرا چنین وعده ای را مطرح کرد، آیا می توان گفت که چنین وعده هایی صرفا انتخاباتی است؟ 

مهم این است که افراد وقتی مسئولیتی را قبول می کنند به وعده هایی که داده اند عمل کنند و فقط شعار ندهند. اینکه حسن روحانی پیش از برگزاری انتخابات مطرح کرد که فراجناحی عمل می کند، اما بعد اینگونه عمل نکرد یعنی دروغ گفته و وعده ای داده که بعد از عهده تحقق آن بر نیامده است و یا اطرافیان نگذاشته اند که اینگونه عمل شود. مردم از دولت انتظار دارند که راستگو و صادق باشند زیرا اگر قرار باشد با یکسری وعده های خوش رنگ و لعاب آرای مردم را بدست بیاوریم و بعد به دنبال حل دغدغه های خود باشیم و اساسا وعده و وعیدها را فراموش کنیم، یعنی خیانت کرده ایم.

اینکه وعده فراجناحی داده می شود برای این است که مردم ما معمولا  به کسانی که جناحی عمل می کنند، روی خوش نشان نمی دهند به همین علت شعار غیرجناحی بودن داده می شود تا بتوانند به وسیله آن بر اسب قدرت سوار شوند اما همین که بر اسب قدرت سوار می شوند تنها به فکر به کار گرفتن رفقا و هم حزبی های خود هستند.

*آیا فارغ از وعده ای که دولت یازدهم داده است، فراجناحی عمل کردن وظیفه و تکلیف دولت هاست یا خیر؟

ببینید مسلما اینکه هر دولتی وقتی آرای اکثریت را کسب کرد و به عرصه قدرت وارد شد، بخواهد از دوستان باندی و حزبی خود بهره بگیرد، اقدامی نسنجیده است، من نمی خواهم بگویم که این امر یعنی فراجناحی بودن وظیفه و تکلیف دولت هاست اما به گمانم وقتی به عنوان رییس جمهور انتخاب شدی نباید همه افرادی که متعلق به دولت گذشته بوده اند را تغییر دهی، از آنجایی که این دولت وعده شایسته سالاری هم داده این مسئولیت برای ایشان سنگین تر است. شایسته سالاری یعنی اینکه اگر فردی به سایر جناح و احزاب تعلق داشت اما فرد شایسته و کارآمدی بود نباید کنار گذاشته شود ولی دولت یازدهم و شخص رییس جمهور تنها به دنبال استفاده از افراد هم طیف و متعلق به جناح خود بود و هنوز نیز این رویه در دل دولت مشاهده می شود.

*چرا عده ای از کارشناسان فراجناحی بودن دولت یازدهم را تائید می کنند؟

ببینید پر واضح است که انتصابات صورت گرفته در این دولت حزبی و جناحی و رفاقتی بوده است، حالا اینکه برخی کارشناسان و صاحب نظران این مسئله را قبول دارند و در عین حال عده ای قبول ندارند، مربوط به اعتقاد شخصی آنان است و ما هم نمی توانیم نظرات و اظهارات آنان را زیرسؤال ببریم و یا نقد کنیم. 

اما آنچه ما در دل دولت یازدهم مشاهده می کنیم، چیز دیگری را نشان می دهد، با یک بررسی دقیق و کالبدشکافانه می توان دریافت که این دولت به معنای واقعی کلمه جناحی عمل کرده، نه فراجناحی، طبعا در این میان انتخاب کسانی هم که در جریان فتنه 88 نقش داشته اند و در به راه انداختن آن جریان سهم داشته اند، آثار نامطلوبی را به دنبال داشته و یک نقطه ضعف جدی به شمار می رود.

 اینکه دولت به وعده فراجناحی خود عمل نکرده به اندازه کافی اقدامی نامطلوب هست اما بهره گیری از افرادی که در فتنه نقش داشته اند، دیگر قابل چشم پوشی نیست و نمی توان از کنار آن به سادگی گذر کرد. گذشته از همه اینها باید گفت که مردم ما بصیر و آگاه بوده و منطق دارند لذا نمی توان آنان را فریب داد، همین مردم که در انتخابات 92 به لیست وعده های حسن روحانی رای دادند در انتخابات 96 می توانند به گونه ای دیگر عمل کنند لذا ما در پیشگاه مردم به علت وعده هایی که می دهیم اما بعد به آن عمل نمی کنیم، مسئول هستیم.

دلسوزان نظام نباید کنار گذاشته شوند

دلسوزان نظام و افراد که دارای کارآیی و تعهد بالایی هستند و مشی انقلابی دارند، نباید به این دلیل که متعلق به حزب و جناح دیگری هستند، کنار گذاشته شوند و در مقابل از عناصر فتنه بهره گرفته شود، این اقدام زیبنده دولتی که با شعار تدبیر و امید و اعتدال بر سر کار آمده، نیست.

 ضمن اینکه عمل نکردن به وعده ها موج بی اعتمادی را نسبت به دولت ها در سطح جامعه رواج می دهد و این مسئله هم از مهمترین عوامل و مولفه هایی است که آفت ها و آسیب های اجتماعی را گسترش می دهد و وقتی مردم مشاهده می کنند، کسانی که در راس قرار گرفته اند، حرف راست و درستی را مطرح نکرده و به وعده های خود عمل نمی کنند، آنان نیز به بی قانونی و بی تعهدی در برابر وظایفی که به آنان محول شده، عادت می کنند و این اصلا برای کشوری که برای بسیاری از کشورهای منطقه الگوست، مناسب نیست.

امیدواریم این دولت در فرصت باقی مانده به سایر وعده های خود عمل کند چون دیگر برای عمل به وعده فراجناحی بودن قدری دیر شده است.