حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در دومین همایش مجمع عمومی رزمندگان قم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ابراز خرسندی از حضور در جمع همرزمان شهیدان ابراز کرد: حفظ آرمان‌ها و استمرار راه شهدا مسؤولیت همگانی است و چنانچه از این موضوع مهم غفلت کنیم، متحمل خسارات جبران ناپذیری خواهیم شد.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اهمیت سوخت هسته‌ای ابراز کرد: کشور ما عضو پیمان کیوتو مبنی بر محدود کردن سوخت‌های فسیلی است و چنانچه دنیا به سوخت‌های نو دست یابد، اجازه نمی‌دهد ما از سوخت‌های فسیلی استفاده کنیم.

وی افزود: آمریکایی‌ها 25 درصد گازهای گلخانه‌های جهان را تولید کرده و خودشان هر کاری می‌کنند و با این حال اجازه نمی‌دهند دیگران از سوخت‌های فسیلی استفاده کنند بنا بر این باید خودمان را از وابستگی به این نوع سوخت نجات دهیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر خلاف بعضی‌ها که می‌گفتند انرژی نفت و گاز ارزان و هسته‌ای گران است، امروز می‌بینیم که استخراج و استحصال نفت و گاز هزینه‌بر و انرژی هسته‌ای به مراتب ارزان‌تر است.

وی با بیان اینکه ذخایر نفت ما در خوشبینانه‌ترین حالت زیر 40 سال به پایان می‌رسد، افزود: این در حالی است که رآکتور بوشهر که از نوع قدیمی آن است، 40 تا 60 سال و رآکتورهای نسل جدید بین 80 تا 120 سال عمر مفید دارند.

ذوالنوری با اشاره به رویکرد جدید دنیا مبنی بر استفاده از انرژی‌های خورشیدی، باد، آبی، زمین گرمایی و هسته‌ای به جای سوخت فسیلی ادامه داد: حتی اگر انرژی‌های فسیلی نامحدود و مادام العمر هم بود، امروز دستیابی به انرژی‌های هسته‌ای سکوی پرشی برای تکنولوژی‌های جدید در عرصه پزشکی و شناسایی و تشخیص بیماری‌ها و بسیاری موارد دیگر است بنا بر این موضوع هسته‌ای تنها بحث انرژی‌های نو نیست بلکه دسترسی به تکنولوژی‌های جدید مبتنی بر آنهاست.

وی با اشاره به شیطنت انگلیسی‌ها در سرزنش مردم نسبت به ملی کردن صنعت نفت، افزود: در بحث هسته‌ای هم مدام القاء می‌کردند که برای شما مفید نیست و می‌خواستند ما را از آن منع کنند.

ذوالنوری همچنین روند آغاز فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران را از سه دهه قبل با توجه به شرایط زمان جنگ به تفصیل تشریح و خاطرنشان کرد: پس از سال‌ها تحقیق و تلاش، در زمینه استخراج اورانیوم و فرآوری اولیه آن و تولید کیک زرد و غنی‌سازی به پیشرفت‌های قابل قبولی رسیده‌ایم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به ساخت نیروگاه حرارتی در قم اشاره کرد و افزود: بر اساس نظر کارشناسان، این نیروگاه در هر ثانیه مقدار قابل توجهی آب مصرف می‌کند و مجمع نمایندگان قم با توجه به مسائلی از جمله کمبود آب تا آنجا که باید به برخی روستاها آب با تانکر منتقل شود، شرایط بد آب و هوایی و ... با ساخت این نیروگاه مخالف است.

وی با اشاره به وجود کارخانجاتی همچون بازفرآوری باتری‌های سربی مستعمل از سراسر کشور در قم در کنار شرایطی همچون وجود ریزگردها در حالی که فضای محیط زیستی قم شکننده بوده و هیچ جنگل و ریه تنفسی ندارد، تأکید کرد: باید جانمایی و استقرار صنایع در قم با شرایط فرهنگی، آب و هوایی، جغرافیایی و محیط زیستی تناسب داشته باشد و در این زمینه قبل از سرمایه‌گذاری، سیاست‌گذاری‌های لازم اتخاذ شود.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع برجام و حواشی آن اشاره کرد و گفت: برجام را نفی نمی‌کنیم اما باید تبعات آن را بپذیریم؛ ما امروز قادریم قرص سوخت و میله سوخت بسازیم و باید طراحی ساخت نیروگاه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه غربی‌ها هر چه تلاش کنند نمی‌توانند تکنولوژی را از ما بگیرند، ادامه داد: برجام این نیست که 25 سال کنترل می‌شویم بلکه به لحاظ استهلاک امکانات و تجهیزات و ... سال‌های سال به عقب بر می‌گردیم.

ذوالنوری با اشاره به سخن گهربار مقام معظم رهبری که فرمودند مذاکرات برای رفع تحریم‌هاست در غیر این صورت خسارت محض است، افزود: مجلس مسؤولیت دارد در این زمینه به وظیفه نظارتی خود عمل کند.

وی تأکید کرد: اصل برجام را نباید زیر سؤال ببریم امام باید ببینیم آیا خطوط قرمز مدنظر مقام معظم رهبری رعایت شده است یا خیر و آیا طرف مقابل به اندازه ما به تعهداتش در برجام عمل کرده است یا خیر.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: همه ما در برجام باید یک صدا داشته باشیم و آن، پیاده کردن منویات و اصول 9 گانه مقام معظم رهبری و همچنین مصوبات است تا اینکه بهترین بهره از برجام نصیب ما شود.

وی همچنین به وجود 150 اشکال مهم در شکل جدید قراردادهای نفتی اشاره کرد و افزود: رسیدگی به قراردادها باید در مجلس به صورت علنی انجام شود تا افکار عمومی به طور کامل در جریان قرار بگیرند.