سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق که به تهران سفر کرده است، ظهر امروز پس از دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری مشترک با وی، ضمن ابراز خرسندی از دیدار با همتای ایرانی خود، لاریجانی را فردی با لیاقت و تدبیر خواند که توانایی مقابله با بحران‌ها را دارد.

وی تصریح کرد: ما و همه تصمیم‌گیران و نهادهای دولتی در عراق معتقدیم که جمهوری اسلامی کشوری است که به دنبال رابطه قوی‌تر و بهتر با آن هستیم و این ارتباط همواره باید مستمر باشد و پل‌های ارتباطی میان دو کشور را به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و پارلمانی برقرار کنیم و این روابط به نفع هر دو کشور است.

الجبوری با بیان اینکه ما با یک بحران امنیتی در منطقه مواجهیم که نمود آن را در داعش و گروه‌های تروریستی می‌بینیم، خاطرنشان کرد: در این شرایط نیازمند بودیم که کشورهای منطقه در کنار ما بایستند و این جمهوری اسلامی بود که یک نقش فعال را در این زمینه ایفا کرد و شاهد بودیم که نقش بسیار زیادی در زمینه مقابله با داعش و کمک به ملت عراق نشان داد.

رئیس مجلس عراق تاکید کرد: عراق باید نقش مهمی در زمینه مقابله با تروریسم ایفا کند و در حال حاضر نیز به سمتی حرکت می‌کنیم که از کشورهای مختلف برای مقابله با این بحران استفاده کنیم و معتقدیم که باید رتبه اول را در زمینه اهتمام به این مسئله داشته باشیم.

سلیم الجبوری با اشاره به مذاکرات خود با علی لاریجانی گفت: در این جلسه در زمینه روابط تجاری و اقتصادی گفتگو کردیم و به نکاتی هم رسیدیم؛ روابط پارلمانی هم برای ما اهمیت بالایی دارد و در این سفر نیز شخصیت‌های پارلمانی بسیاری همراه من حضور دارند.

وی افزود: در دیدار امروز، در زمینه نتایج نشست بین‌المجالس اسلامی که در بغداد برگزار شد هم صحبت کردیم و تصمیماتی را که در رابطه با مقابله با تروریسم و همکاری یکپارچه با آن اتخاذ شده بود، مرور کردیم.

سلیم الجبوری در خصوص راه‌حل اختلافات گروه‌های سیاسی در عراق گفت: مسئولان و تصمیم‌گیران در عراق این عنایت را دارند که مشکلات را حل کنند و موضع‌گیری واحد در مبارزه با تروریسم و حل مشکلات اقتصادی دارند.

رئیس مجلس عراق تاکید کرد: مسئولان تلاش می‌کنند زیاد در اختلافات نمانند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص فعالیتهای گروه حشد الشعبی در عراق گفت: تصمیم‌گیران نظامی و سیاسی به مصلحت عراق فکر می‌کنند، آنچه مهم است منافع ملی عراق است.

رئیس مجلس عراق از استقبال هیأت پارلمانی ایران از هیأت پارلمانی عراق تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که مجلس جدید ایران، مجلسی موفق و کارآمد باشد.