به گزارش پارس به نقل از کیهان، پیش از این آمریکا با طرح این مسئله که احتمال دارد ایران از طریق عراق به سوریه سلاح بفرستد، خواستار بازرسی هواپیماهای ایرانی در بغداد شده بود. این موضع گیری غلط انداز و اغواگرانه برای زوم کردن افکار عمومی روی ایران در حالی است که سوریه به واسطه کمک های کلان رژیم هایی نظیر آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان، قطر و… به تروریست ها و گروه های مسلح وارداتی تبدیل به زرادخانه بزرگ تسلیحات و مهمات شده است. با این وصف حتی اگر ایران اقدام به ارسال سلاح به سوریه نیز می کرد، نمی توانست مورد انتقاد آمریکا واقع شود ضمن آن که ارسال سلاح برای دولت یک کشور اقدامی کاملاً قانونی است ولی ارسال سلاح برای تروریست ها و به منظور مقابله با یک دولت قانونی، فقط در قاب جنایت قابل ارزیابی است.

صرف نظر از اصل این موضوع که نوعی فرار به جلو و نعل وارونه است رضا-ت همکار مشترک رادیو فرانسه و رادیو فردا در تحلیلی، خواسته آمریکا از دولت عراق را که متحد جمهوری اسلامی است به استهزا گرفته و نوشت: دشوار نیست که ایران پیش از انجام پرواز هواپیماهای باری خود به مقصد سوریه، بغداد را از نوع محموله آنها مطلع ساخته و از این راه دست دولت مالکی را برای انجام بازرسی های ظاهراً تصادفی باز بگذارد. به این ترتیب هم ایران به ادامه ارسال محموله های نظامی در بین پروازهای باری بر فراز عراق قادر گردیده و هم بغداد می تواند نظارت مورد درخواست آمریکا را در جهت بازرسی از پروازهای مشکوک هواپیماهای باری ایران به موقع اجرا بگذارد.

وی می افزاید: مسیر هوایی ایران به سوریه از راه عراق کوتاه ترین خط پرواز از تهران به دمشق است. کشیدن خط لوله گاز طبیعی از ایران به سوریه نیز در همین مسیر مستقیم انجام می شود. با توجه به نزدیکی مناسبات تهران با دولت مالکی از یک سو و از سوی دیگر تمایل دولت شیعی عراق برای پیشگیری از روی کارآمدن یک دولت معارض در سوریه، بغداد از تمام توان خود برای قرار گرفتن در کنار جمهوری اسلامی و کمک به رژیم اسد استفاده می کند.
گفتنی است جان کری وزیر خارجه آمریکا چندی پیش با سفر به بغداد خواستار جلوگیری از کمک های ایران به سوریه شده بود. این در حالی است که سوریه از یک ارتش قوی و مسلح به انواع تسلیحات برخوردار است و آنچه شکست معارضین تحت حمایت آمریکا، اتحادیه اروپا و اسرائیل و کشورهای عربستان و قطر را در پی داشته است، اراده مردم سوریه برای مقابله با یک توطئه استکباری و شناخت آنان از ماهیت معارضین و حامیان آنها بوده است. امروزه در میان مردم سوریه، ادعای دموکراسی خواهی آل سعود به یک « جوک» تبدیل شده که در میان مردم، دهان به دهان و با تمسخر نقل می شود.