عبدالرضا رحمانی فضلی ظهر پنجشنبه در همایش توسعه روستایی با محوریت اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: سئوال اصلی در موضوع توسعه روستاها ضرورت توسعه است. پاسخ به این سئوال می تواند در شکل دهی برنامه ها موثر باشد.

وی با ذکر مثالی به ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی و دامداری اشاره کرد و گفت: توسعه روستا زمانی اهمیت ویژه دارد که بتوانیم به این سئوال پاسخ دهیم که میزان سرمایه گذاری در روستا تا چه میزان می تواند ارزش افزوده بدنبال داشته باشد.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه روستائیان در نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه و ارزشمندی دارند، اضافه کرد: ساکنان روستاها بخشی از منابع طبیعی را به تولید با ارزش افزوده تبدیل می کنند و اگر این چنین نباشد با مشکل  شیوه صرف منابع طبیعی  مواجه خواهیم شد.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه بی توجهی به روستا معضل مهاجرت را بدنبال دارد، ادامه داد: مهاجرت در ادامه موجب می شود روستایی در حاشیه شهر ساکن شود و وقتی در حاشیه با شرایط نامناسب زندگی می کند آسیب های متعدد ایجاد می شود.

وی گفت: ما مجبور می شویم هزینه های کلان برای از بین بردن آسیب های اقتصادی و اجتماعی حاشیه نشینی صرف کنیم در حالی که اگر همین سرمایه ها در روستا بکار گرفته شود روستایی در شهر می ماند و آسیبی ایجاد نخواهد شد.

به گفته وزیر کشور نگاه صرف اقتصادی به توسعه روستایی نیازمند تغییر است چرا که ما صرفا بنگاه اقتصادی نیستیم و حکومت هستیم و در امور توسعه باید تمامی آثار اجتماعی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی را مد نظر قرار دهیم.

وزیر کشور با بیان اینکه برنامه ریزی اقتصادی در کشور و بسیاری از کشورهای دیگر بعد از جنگ جهانی دوم بر اساس اصل ۴ ترومن ایجاد شده و این اثر وابستگی در ابعاد مختلف را دنبال می کرد، اضافه کرد: در واقع برنامه های مختلفی از جمله اصلاحات اراضی، فروش زمین ها، مهاجرت و بودجه ریزی غلط وضعیت روستاها را تغییر داد.

به گفته رحمانی فضلی نظام برنامه ریزی، بودجه ریزی و اداری هر سه مقصر هستند واراده امروز نظام جمهوری اسلامی بر این است که هر سه حوزه تغییر یابد.

وی با اشاره به سیاستهای ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی متذکر شد در واقع عدالت مورد تاکید سیاست ها توجه به ظرفیت های داخلی مختلف در مناطق مختلف کشور است.

رحمانی فضلی افزود: در روستاها پیگیری چند شاخص و ارزیابی آن به لحاظ توسعه روستا اهمیت دارد که از آن جمله مدیریت روستاها است.

به گفته وزیر کشور مدیریت امروز روستاها دچار اشکال است و هر چند بهیار، شورا و نهادهای دیگر در این امر دخیل هستند اما به شکل منظومه با هم مرتبط نیستند.

وی فعالیت های صرف سنتی در روستاها، منابع و ظرفیت ها و منابع سرمایه ای و مالی را سه رکن دیگر ضروری جهت بررسی وضعیت توسعه روستاها برشمرد و گفت: در هر روستای خاص باید یکی این چهار محور مورد بررسی قرار گیرد و نسبت به اصلاح خلاء ها اقدام شود.

رحمانی فضلی تصریح کرد: امروز روستایی نیازمند این است که روی پای خود بایستد و از سوی متولیان راهنمایی شود؛ بر همین اساس لازم است نوآوری های روستاها در قالب بانک اطلاعاتی جمع آوری شده  و مورد استفاده و مطالعه متولیان روستاها قرار گیرد.

وزیر کشور با ذکر مثالی به وضعیت کشت زعفران در کشور اشاره کرد و بیان داشت: هر چند ۹۴ درصد از زعفران ایران را صادر می کند اما نصیب سود اقتصادی آن برای کشور به دلیل کمبود زیرساخت های فرآوری این محصول کشاورزی بسیار پائین است.

وی با اشاره به یکی از ویژگی های اقتصاد مقاومتی مبنی بر درون زا بودن اقتصاد متذکر شد به عقیده بنده درون زایی علاوه بر محدودیت به جغرافیای ایران به این معنا است که ما نسبت به توانمندی خود تکیه داشته باشیم و از ایده های جدید و خلاقانه بهره بگیریم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه رشد علم در دنیا قابل توجه است متذکر شد: امروز ضروری است روستائیان از علوم روز مطلع شوند.

وزیر کشور بهترین نوع ایجاد تغییر در کشاورزان سنتی را ترویج دانست و خاطرنشان کرد: لازم است آموزش های مختلف بویژه آموزشهای کارآفرینی در اختیار روستائیان قرار گیرد و روستائیان برای استفاده بهینه از امکانات آموزش ببینند.

وی با اشاره به پتانسیل های متعدد بخش روستایی در استان اردبیل به ضرورت تشکیل کارگروه توسعه روستایی تاکید کرد و افزود: در صورتی که بتوان برای روستایی اشتغال ایجاد کرد مهاجرت متوقف می شود.

وزیر کشور تکیه صرف به اعتبارات دولتی را امری ناصحیح خواند و بیان داشت که متولیان روستایی منتظر تخصیص اعتبار از بخش دولتی باشند روند صحیحی نیست و لازم است ایده های اشتغال آفرینی و درآمدزایی در روستاها اجرایی شود.

رحمانی فضلی تغییر الگوهای کشت را ضروری خواند و گفت: به عنوان مثال با ایده هایی از جمله روش های کشت گلخانه ای می توان نسبت به ایجاد ارزش افزوده و اصلاح کشاورزی روستاها همت کرد.

وزیر کشور با تاکید به جایگاه ویژه روستاها در نظام جمهوری اسلامی افزود: لازم است به لحاظ جغرافیایی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی روستاها به جایگاه واقعی و مطلوب خود دست یابند.