به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، محمدرضا عارف در دیدار با فعالان دانشجویی ساری، هم چنین با بیان این که « در فرهنگ سیاسی ما، دانشجو مترادف با پرسشگری، حضور در صحنه، آرمان خواهی، ظلم ستیزی و… است» تصریح کرد: نقش دانشجو در شش دهه اخیر در فعالیت های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بسیار پررنگ است.

وی با تاکید بر این که « بالاترین امتیاز را در هشت سال دفاع مقدس به دانشجویان می دهم» گفت: سرداران و فرمانداران ارشد جبهه های ما از دانشجویان بودند و این توانایی و ظرفیت ماست.

وی با بیان این اعتقاد که « در شرایطی صحبت می کنیم که نسبت به جایگاه دانشجو در کشور، احساس خطر می شود و جایگاهی که دانشجو باید داشته باشد اکنون عملا در وضعیت بلاتکلیفی و بی انگیزگی به سر می برد» مدعی شد: بخشی از فضای حاکم بر وضعیت دانشجویان، از سال ۸۸ به بعد بوده است؛ دانشجویان به واسطه حضور در انتخابات سال ۸۸ هزینه هایی را متحمل شده اند و آن ها را ستاره دار کردند در حالی که هم باید بخاطر احساس وظیفه ای که دانشجویان برای حضور در صحنه انتخابات داشته اند مورد تشویق قرار بگیرند و هم بخاطر ستاره دار کردن از آن ها عذرحواهی کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: می توان این نوید را داد که با یک حرکت جهشی و نگاه امید به آینده، این وضع را اصلاح کرد.

وی با بیان این که « باید برای اصلاح این وضعیت تلاش داشته باشیم» ، انتخابات را بهترین فرصت برای اصلاح این شرایط است دانست و اظهار کرد: در شرایطی قرار داریم که با وجود دستاوردهای ارزنده و پشتوانه قوی مردمی، در زمینه های مختلف، مشکلاتی داریم. گرانی وضعیت کمرشکنی برای توده های ضعیف و حتی قشر متوسط مردم به وجود آورده است، در همه بخش ها با مسائلی مواجه هستیم و قشر نخبه باید به میدان آمده و مردم را آگاه کند تا به چه کسی رای دهند.

وی با تاکید بر این که « قطار انقلاب باید در ریل اصلی خود قرار گیرد» خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که دانشجویان با توجه به سهم بسیار بالایی که در میان قشر نخبه دارند، در انتخابات سال ۹۲ حماسه بیافرینند.

عارف با اشاره به این که « نقد و تحلیل گذشته، برای آینده واجب است» تصریح کرد: اگر در گذشته هزینه هایی برای حضور پرداخت کردیم، این هزینه ها نباید بهانه ای بر حضور نیافتن باشد. بدون پرداخت هزینه، هیچ کاری نمی توان انجام داد، البته انتظار می رود مسوولان، مراقبت کنند که هزینه یک گروه یا باند به قشر نخبه وارد نشود.

وی با اشاره به این که « اگر جایی با بی مهری مواجه شدیم نباید تاثیری در تصمیم گیری ما داشته باشد» خاطرنشان کرد: دانشجویان در گذشته هزینه های زیادی متحمل شدند و تحمیل این هزینه به دانشجویان، جفا در حق کشور است. باید تشکل های واقعی دانشجویی در دانشگاه ها فعال باشند، فعالیت سیاسی دانشجویان در دانشگاه ها را یک ارزش می دانم؛ چراکه ما حق نداریم به دانشجو دیکته کنیم که چگونه فکر و فعالیت سیاسی داشته باشد.

وی با اشاره به این که « از تجربیات گذشته درس بگیریم» اظهار کرد: در دهه چهارم انقلاب، حق آزمون و خطا نداریم و نباید افراد بی تجربه سکان اداره کشور را بر عهده بگیرند. اگر شرایط، شرایط ویژه ای نبود شاید بهتر بود که میدان را به جوان ترها واگذار کنیم، شعار ما در انتخابات « امید» است، امری که احساس می کنیم داروی دست یافتنی است.

عارف با اشاره به ریشه گرفتاری های کشور بر توجه به عقلانیت تاکید کرد و گفت: مهم ترین مساله مردم در حال حاضر موضوع معیشت، گرانی و نرخ بالای بی کاری است، این مسائل، باید در اولویت کاری رییس جمهور آینده قرار بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که « انتخابات را یک بازی برد- برد می دانیم» افزود: اگر برنده نشدیم هم باید احساس برد داشته باشیم؛ چراکه بعد از انتخابات باید در فضای دوستانه، کشور اداره شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره حصر موسوی و کروبی و برخی زندانیان با بیان این که « این سوال اکنون ذهن بسیاری از دانشجویان و فعالان سیاسی را به خود مشغول کرده است» گفت: حل این مشکل که به مانند استخوان لای زخم است با حضور پررنگ و مشارکت حداکثری میسر است و اگر یک انتخابات پرشور با نتیجه مطلوب انجام شود این مسائل به طور طبیعی بعد از انتخابات، قابل پیگیری و حل است. بخشی از حماسه سیاسی با رفع حصر آبرومندانه شکل می گیرد. کسانی در حصر و زندان هستند با شناختی که ما از آن ها داریم انگیزه ای جز خدمت و وفاداری به انقلاب، نداشته اند.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به سوالی درباره تعریف اصلاحات، اظهار کرد: اصلاحات را حرکت منطقی در چارچوب قانون می دانم و از دوم خرداد سال ۷۶ هم این مسیر را دنبال کردیم. اصلاح طلبی را هم در روش و هم در منش می دانیم، رفتار اصلاح طلب نباید هنجارشکن باشد، هنجارشکنی جواب نمی دهد.

وی با بیان این که « اختلاف نظر در هر دو جریان حاکم کشور وجود دارد و باید این را بپذیریم» تصریح کرد: در هر گروه، تندروهایی وجود داشتند که باعث ضربه زدن به جریان متبوع خود شدند.

وی با بیان این که « اگر دانشجو در گذشته مورد بی مهری قرار گرفته، نباید این موضوع را به پای کلیت نظام بگذاریم و این ها مربوط به سلایق افراد است» از تعطیلی کلاس های درس دانشجویان در ایام انتخابات انتقاد کرد و گفت: هیچ توجیهی ندارد که زمان انتخابات، کلاس های درس دانشجویان را تعطیل کنند.

عارف همچنین در رابطه با اجماع اصلاح طلبان که مورد سوال یکی از دانشجویان بود با اشاره به این که « تاخیر در تصمیم گیری جبهه اصلاحات یکی از مشکلات ماست» تصریح کرد: در انتخابات سال ۸۴ به دلیل به اجماع نرسیدن جریان اصلاحات، این جریان ضربه خورد.

وی با اشاره به این که « جمع کردن یک جبهه و به اجماع رساندن آن، کار آسانی نیست» اظهار کرد: البته این موضوع برای ما همیشه آرزو است. انتظار ما بر این است که جریان اصلاح طلبی با محوریت آقای خاتمی به اجماع برسند.

وی در رابطه با مشکلات سیاست خارجی و حل این مشکلات به ویژه رابطه با آمریکا، خاطرنشان کرد: رویکرد ما در روابط خارجی باید تامین منافع و امنیت ملی در چهارچوب قانون اساسی است. اگر اسرائیل را کنار بگذاریم با هیچ کشوری منع مذاکره نداریم، از موضع ضعف، نمی توان مذاکره کرد. در مذاکره موظف به حفظ منافع ملی هستیم اما نمی توان حقوق مشروع طرف دیگر را در نظر نگرفت. حضور ما باید در مجامع بین المللی پررنگ و موثر باشد.

این فعال سیاسی تاکید کرد: باید از ایران، یک صدا شنیده شود.

وی در پاسخ به سوالی گفت: اگر همان برنامه ای که در برنامه سوم اصلاحات تدوین کردیم را ادامه می دهیم، کشاورزی باید در اولویت قرار گیرد.

نمی گوییم مازندران فقط باید استان کشاورزی باشد، اگر برنامه ریزی صحیح صورت گیرد راندمان کشاورزی در استان های شمالی به مراتب بالاتر از برخی کشورهای اروپایی است که نه تنها خودکفا بوده و صادرات کشاورزی هم دارند بلکه در صنعت هم فعال هستند. قیمت تولیدات کشاورزی در کشور ما به دلایلی، بالاست، نتوانستیم جلوی تقسیم زمین را بگیریم و این هم از دیگر معضلات این بخش است. اولویت دولت بعدی باید توجه به محصولات کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیک کشاورزی باشد.

یکی پرسید: در صورت پیروزی در انتخابات، از چه طیف افراد در کابینه استفاده می کند؟

عارف گفت: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه بودیم و طی ۳۰ سال اخیر هم خود را نشان داد این است که جریان پیروز انتخابات، قدر جریان رقیب را ندانست، جریان حاکم، انحصارطلبی پیشه می کند و به جریان رقیب بی توجهی نمی کند. من این شیوه را قبول ندارم و در گذشته هم به آن عمل نکردم بلکه به شایسته سالاری اعتقاد دارم. در برخی پست های کلیدی، نظر سیاسی عضو کابینه بهتر است مطابق با نظر رییس دولت باشد، اما چه لزومی دارد نظر سیاسی وزیر هم همانند رییس دولت باشد. باید از همه فکرها استفاده کرد و کابینه توان مند داشت.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال استفاده از امکانات دولتی در عرصه انتخابات گفت: زمانی که معاون اول بودم و احتمال کاندیداتوری ام مطرح بود سفرهای استانی را لغو کردم تا شبهه استفاده از امکانات دولتی رفع شود، آن زمان که به منابع دولتی دسترسی داشتم استفاده نکردم و اکنون هم اگر بخواهم می توانم به منابع دولتی دسترسی داشته باشم، ولی مطمئنا این کار را نخواهم کرد.

وی با بیان این که « باور به برخوردهای پوپولیستی با مردم ندارم» در رابطه با پرداخت یارانه، مدعی شد: ۴۵ هزار تومان به مردم می دهند و ۸۰ هزار تومان از جیب مردم می گیرند.

عارف با اشاره به این که « برای تورم، ابتدا راهکار کوتاه مدت داریم که کنترل قیمت است اما این راهکار هم مسکن است» اظهار کرد: راهکار منطقی برای کاهش تورم، تولید است که در این زمینه باید سرمایه گذاری صورت گیرد.

وی با این اعتقاد که « بانک مرکزی ما هیچ وقت مستقل عمل نکرد» بر ضرورت استقلال این بانک تاکید کرد.

وی با بیان این که « باید به سمت کارآفرینی برویم» خاطرنشان کرد: اولویت ما در این بخش، توجه به فناوری اطلاعات و ارتباطات است. به بخش گردشگری، اولویت جدی می دهیم؛ چراکه به ازای هر ۱۰ نفر گردشگر، یک شغل پایدار ایجاد می شود.