به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و کاندیدای یازدهمین دوره رقابت های ریاست جمهوری با حضور در دانشگاه تربیت مدرس در جمع دانشجویان این دانشگاه اظهارداشت: یکی از مشکلات ما این است که ما برای چالش ها و مشکلات هیچ تعریف مشخصی نداریم و این در صورتی است که یکی مسئله ای را کوچک قلمداد می کنیم در حالیه آن موضوع بسیار بزرگ و عمیق است و یک موضوع را نیز بزرگ جلوه می دهیم درحالیکه آن کوچک و بی اهمیت است.

وی با بیان اینکه ما در حوزه های سیاست، امنیت، دفاع وسیاست داخلی و خارجی گام های بلندی را به سمت جلو برداشته ایم، گفت: ما در حوزه هایی نیز نتوانستیم حرکت خوبی را از خود نشان دهیم و این خود مشکلات جدی ای را در اجتماع برای ما بوجود آورده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه های دفاع و سیاست پرداخت و گفت: در زمینه دفاع ما دستاوردها و موشک های بسیار خوبی را تولید کرده ایم که کشورهایی همچون فلسطین به ما تکیه داده اند و این تحول، تحول بزرگی است.

رضایی با تاکید بر اینکه ما در بخش هایی که مربوط به « زندگی» می شود دچار ضعف جدی هستیم، اظهار داشت: زندگی برآیند اقتصاد و فرهنگ است و در این دو حوزه، اصلاحاتی صورت گرفته اما تحولی را شاهد نبودیم درحالیکه شورای عالی انقلاب فرهنگی می توانست با ابزارها و امکاناتی که در اختیار دارد این تحول را ایجاد کند.

وی با طرح این پرسش که، کو دانشگاه اسلامی؟ به سخنان خود ادامه داد: منظور من این نیست که دانشگاه های فعلی ما دانشگاه غیراسلامی هستند بلکه در جهت اسلامی به پیش می روند، حرف من این است که ما امروز یک دانشگاه اسلامی الگو نداریم که به دنیا معرفی کنیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: جمهوری اسلامی در زمینه های مبارزه با ظلم، بیداری و مردم سالاری دارای الگو است اما در زمینه اقتصاد و فرهنگ چه الگویی داریم؟

رضایی با بیان اینکه کشوری که جلوی ابرقدرت ها می ایستد چرا باید در مسئله مرغ و برنج بهم بریزد، گفت که چرا ما باید تحریم شویم؟ اگر اقتصاد ما قوی بود که نباید تحریم می شدیم و این درحالی است که دشمنان به دلیل اینکه ما کشور قوی هستیم جرأت حمله به ما را ندارند و امروز آنها ما را تحریم می کنند چرا که ما اقتصادمان ضعیف است و آن زمان که دشمنان به خاک ما تجاوز کردند به دلیل این بود که ما در آن مقطع ضعیف بودیم، البته تهاجمات فرهنگی نیز گویای ضعف ما در مسائل فرهنگی است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در یک عرصه تحقق یافته و در عرصه دیگر جز یک سری اصلاحات کار دیگری صورت نگرفته، خاطرنشان کرد: مکمل انقلاب اسلامی، جامعه ای پیشرفته و تولیدی است یعنی هم از نظر مادی و هم از لحاظ معنوی در حد استانداردهای جهانی باشیم و اگر این جامعه پیشرفته تولیدی به وجود نیاید، نظام هم در خطر است.

فرمانده اسبق سپاه افزود: ما مدعی این هستیم که در جمهوری اسلامی، یک فقیر و بیکار هم نباید باشد و امروز ما فرزندان امام و رهبری از نحوه اداره کشور ناراضی هستیم.

رضایی با بیان اینکه نباید تحریم های اقتصادی علیه ما اتخاذ و تهاجم فرهنگی علیه ما صورت می گرفت، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران باید الگوی اقتصادی خودش را به جهان عرضه کند و این انقلاب نیز باید ادامه یابد و مسیر انقلاب امروز از مرز اقتصاد و فرهنگ می گذرد.

رضایی با انتقاد از کشته شدن ۲۰ هزار شهروند ایرانی در تصادفات جاده ای، گفت: چرا مال مردم و آبروی مردم اهمیت ندارد؟ چرا فرهنگ و اقتصاد ما باید سیاست زده باشد؟ قرار بود سیاست ما اخلاقی شود نه اینکه اخلاق، سیاسی گردد.

وی اضافه کرد: امروز دانشگاه، آموزش و پرورش، ورزش و همچنین دیگر مراکز ما سیاسی هستند درحالیکه باید همه اینها انقلابی باشند؛ این سیاست زدگی ها از نوع جنایی، شخصی، گروهی و باندی است و باید سیاست زدایی صورت گیرد و این سیاستی که بر فرهنگ کشور سایه انداخته باید برود و دین جایگزین شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: وقتی صحبت از دانشگاه اسلامی، اقتصاد اسلامی و سبک زندگی اسلامی می شود، باید اسلامی نگاه کرد نه سیاسی.

رضایی با بیان اینکه انقلاب نیمی از راه خود را به خوبی طی کرده و در نیمی دیگر با کُندی و انحراف دچار بوده، خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم که نیمه دوم انقلاب را به عنوان مکمل نیمه اول، یعنی جامعه پیشرفت تولیدی عمل کنیم یعنی نظام جامعه را تقویت کند و جامعه نظام را که اگر این تحقق نیابد همه دستاوردهای پیشین ما نیز از بین خواهد رفت.

وی افزود: تمام تلاش غرب این است که ما قسمت دوم انقلاب را به ثمر نرسانیم و همه این فتنه ها، تحجرها و تحریم ها راه بندهایی برای نپیمودن قسمت دوم انقلاب است چرا که آنان خوب می دانند با پیمودن این مقوله نیز جمهوری اسلامی به قلّه خواهد رسید و اگر انقلاب این قلّه را فتح کند حداقل ۵۰۰ میلیون از جمعیت دنیا با ایران هماهنگ خواهد شد، البته مستکبرین برنمی تابند و عکس العمل نشان خواهند داد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پیشرفت و عدالت را مستحق جامعه ایرانی اسلامی دانست و یادآور شد: به نظرم نوعی گم شدگی در بین تحلیل گران سیاسی برای برنامه ریزی خودی و دیدن حرکات مخالف وجود دارد که همه باید یک ید واحده شویم و با لبیکی بلند به مقام عظمای ولایت، مشکلات را از سر راه برداریم.

رضایی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه آیا با کسی ائتلاف می کنید یا خیر، گفت: از این خبرها نیست، من با کسی ائتلاف نمی کنم چرا که تاریخ تلخ ائتلاف را پشت سر گذاشتم، در ائتلافات گذشته جز تفرقه و نزاع ثمره دیگری نداشت و اگر من در ائتلافی بروم حتماً ائتلاف های دیگر تصورشان این خواهد بود که فلانی با ما نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اگر آیت الله هاشمی رفسنجانی کاندیدا شود به نفع وی کناره گیری می کنید یا خیر نیز گفت: من تا آخر می مانم چرا که بنده با فرض اینکه هاشمی و خاتمی و کاندیدای دولت می آیند، آمده ام و می ایستم و اگر نیایند هم مسئله ای بوجود نمی آید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بنده از سال ۱۳۶۰ وسط عملیات فتح المبین هشدار تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی را داده بودم، یادداشتی از شهید باقری را به دانشجویان نشان داد و گفت: شهید باقری در این یادداشت خود نوشته که آقا محسن گفته که دشمنان با جنگ، کودتا، منافقین و بنی صدر به جایی نمی رسند و به نظرم بعد از جنگ، ما را در جهان به انزوا می کشند و ایران را به جای قراردادن مقابل اسرائیل، مقابل اعراب قرار خواهند داد و ما را محاصره شدید اقتصادی می کنند.

رضایی اضافه کرد: من به دلیل همین تحلیل که دشمنان ما را محاصره شدید اقتصادی می کنند، رشته ام را از مکانیک به اقتصاد تغییر دادم؛ می توانستیم کاری کنیم که پرونده هسته ای به شورای امنیت نرود اما دولت فعلی بهانه های بیشتری به غربی ها داد البته بازهم غرب ما را تحریم می کرد.

وی مذاکرات لاریجانی و سولانا را مذاکرات مثبت و خوبی دانست و تصریح کرد: این مذاکرات به گونه ای بود که ما هم غنی سازی را انجام می دادیم و هم تحریم نمی شدیم ولی اصل معقوله تحریم موضوعی بود که آمریکایی ها به دنبالش بودند و از بهانه ها نیز استفاده کردند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری از دانشجویان مبنی بر اینکه شما در حوزه اقتصاد، مدل اقتصاد چینی را پیشنهاد داده اید، گفت: نه، من مدل چینی را برای اقتصاد کشورمان توصیه نکردم بلکه دو مدل توسعه وجود دارد، یک مدل آن غرب از آن بهره جسته و طی ۲۰۰ سال آنرا محقق ساخته و مدلی دیگر مدل توسعه شتابان است که کشورهای غربی از جمله چین، کره، مالزی و ژاپن این مدل را طی کردند که بجای طی کردن ۲۰۰ سال، ۵۰ ساله به نتیجه رسیدند؛ مدل توسعه شتابان مدلی است که ما می توانیم از آن استفاده کنیم که این مدل صرفاً مدل توسعه اقتصاد چین نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به کم عرضه شدن پول ملی اشاره و تصریح کرد: آمریکایی ها از کم عرضه شدن پول ملی ما خوشحال می شوند اما از تضعیف یو وان چین نمی ترسند چونکه با کم ارزش شدن ریال ایران، صادرات ما نیز توسعه نمی یابد و این سبب خوشنودی دشمنان است که البته ما نیز با سیاستهای اشتباه، ضربه های دیگری نیز به خود زدیم.

وی در خصوص نحوه ادامه مذاکرات با ۱+۵ اظهار داشت: ۱+۵ مسیر خوبی بود اما باید توجه داشت که علیه ما ایجاد کرده اند و از زمان ایجاد گفت وگوهای ۱+۵ با ایران آمریکایی ها از آن استفاده و تحریم ها را بیشتر کرده است؛ ایجاد ۱+۵ برای مشروع سازی تحریم های غرب علیه ما بوده است.

رضایی افزود: ایران اسلامی مذاکرات را ادامه می دهد و جدی می گیریم اما روش ها را عوض می کنیم و به گونه ایی پیش می رویم که غرب را در دو راهی قرار دهیم که توپ را به زمین آنها بیندازیم و اجازه تحریم های جدید را نخواهیم داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص نقاط مثبت و منفی دولت محمود احمدی نژاد نیز گفت: نقاط مثبت دولت محمود احمدی نژاد بیش از یکی است و ما نقطه های مثبت اصلاح شده را دنبال می کنیم که مسکن مهر، سفرهای استانی، یارانه ها و سهام عدالت از این جمله است و ما کارهای خوب دولت را بدون حب و بغض دنبال و از اشتباهات دولت فعلی به شدت پرهیز می کنیم.

رضایی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی براینکه منظورتان از دولت فراگیر چیست و آیا این دولت با دولت وحدت ملی شباهت دارد، گفت: دولت فراگیر کاملاً جنبه غیرسیاسی دارد و با دولت وحدت ملی و غیره فرق دارد بلکه بنده می خواهم از تمام توانایی های کشور استفاده کنم و این رویه را که فقط افرادی از دو سه استان قادر به سمت وزارت و اداره کشور باشند را دنبال نکنم. بلکه برای اولین بار نیز می خواهم در دولت فراگیر از دو سه کارآفرین که موفق بودند نیز استفاده کنم چرا که کارکرد فراگیری برای افزایش منافع ملی است.

وی اقتصاد ایران را تک محصولی دانست و گفت: این شیوه اقتصاد در تمام دنیا محصور شده است و ما می خواهیم اقتصاد ایران را چند محصوله کنیم. یعنی در زمینه های کشاورزی، صنعت، معدن و… نیز ۹ ستون دیگر بر ستون واحد اقتصاد ایران که همان نفت است اضافه کنیم که ان شاءالله ما این تک محصولی را تغییر خواهیم داد.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران مردمی کردن اقتصاد دولتی ایران را از دیگر برنامه های خود عنوان کرد و گفت: ای کاش به جای آوردن نفت سر سفره مردم دولت سفره خود را به سفره مردم گره می زد و این دوگانگی از زمان رضا شاه در کشور باب شده است.

رضایی با بیان اینکه در مسئله فرهنگ معتقدیم باید سیاست زدایی صورت بگیرد، تصریح کرد: فرهنگ باید توسط خود صاحبان فرهنگ هدایت شود و دولت فقط باید هدایت و حمایت کند و پایش را از فرهنگ بیرون بکشد.

وی از معماری و شهرسازی کشورمان انتقاد و خاطرنشان کرد: شهرهای تاریخی ما مانند ری، نیشابور، اصفهان در معماری بدون هویت جدید محو شده است در حالی که معماری کوچه، شهر و خیابان های ما باید براساس فرهنگ ایرانی اسلامی باشد چرا که در و دیوار، کوچه و خیابان با مردم حرف می زنند؛ معماری در تهران و برخی شهرستان ها به گونه ایی است که عامل خشونت شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: من در اقتصاد بر اندیشه های خود تأکید دارم اما در فرهنگ از حوزه ها و مراکز فرهنگی کمک می گیرم.

رضایی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه « آقای رضایی شما در جلسه ای با ما موسوی و کروبی را عمله آمریکا دانستید و ما از این موضع گیری شما خوشحال شدیم اما این خوشحالی ما سه ساعت بیشتر طول نکشید و شما تکذیب کردید لطفاً الان در حضور رسانه ها موضع گیری خود را در قبال فتنه سال ۸۸ مجدداً تکرار کنید» ، گفت: من موضع ام را قبلاً گفته ام و در ضمن من آن موضع گیری را در یک جلسه خصوصی با شما داشتم و قول و قراری با همدیگر داشتیم و اصلاً قرار نبود خبری شود؛ من به شدت معتقد به اخلاق در سیاست هستم و معتقدم نباید قصاص قبل از جنایت صورت بگیرد.

وی همچنین در پاسخ به سخن یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه آمریکا به دنبال وقت کشی برای به تأخیر انداختن مذاکرات بعد از انتخابات ایران است، اظهار داشت: این حرف ها مبنایی ندارد مگر مذاکرات در اختیار رئیس جمهور است. رئیس جمهور فقط می تواند باوفاترین افراد خود را برای دیپلماسی بهتر به کار بگیرد اما سیاست خارجی ما در اختیار رهبر است و برآوردن این در صحنه عمل کار رئیس جمهور است و آمریکایی ها این را خوب می دانند؛ رهبر معظم انقلاب اجازه دادند که اگر در کنار مذاکرات آمریکایی ها خواستند با ایران مذاکره داشته باشند مشروط بر حفظ خط قرمزها می توان این کار را انجام داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: حتی موضوعات بحث در مذاکرات را مقام معظم رهبری تعیین می کند و کسانی که این حرف ها را می زنند دنبال بهره برداری انتخاباتی هستند و تأخیر مذاکرات آمریکا برای تأثیرگذاری تحریم ها بر ایران است و ما باید در اقتصاد سرپا شویم.

رضایی در پاسخ به سؤال دیگری از دانشجویان مبنی بر اینکه خانه تان کجاست و چقدر حقوق می گیرد، گفت: من، حاج خانم و نفر سوم در خانه سازمانی سپاه زندگی می کنیم و حقوق من نیز از بازنشستگی سپاه و تدریس در دانشگاه ها است.

وی اضافه کرد: برخی ها باورشان این است که جمهوری اسلامی ایران شکست خورده است نمی خواهیم مثل برخی ها باشیم که وقتی بحران سوریه را گرفت دفترشان را برچینند مثل مبارزین حماس که بر این باور بودند کار سوریه ۸ ماهه تمام است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: برخی ها مواضع شان با ما عوض کرده اند به خاطر علامت های غلطی است که دریافت کرده اند.

رضایی ۴ سال آینده را سخت توصیف کرد و گفت: دشمنان با استفاده از رسانه ها و ماهواره های خود می خواهند ما را به زمین بزنند اما ایران و بچه های انقلاب خود در گذشته نمی مانند و من به شما بچه های انقلاب توصیه می کنم در گذشته نمانید اما از گذشته درس بگیرید و با تمام سرعت خود را برای فردا آماده کنید.