سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل خاورمیانه درخصوص درخواست روسیه از ترکیه برای بستن مرز خود با سوریه گفت: هنوز توافق خاصی به صورت رسمی بین روسیه و ترکیه صورت نگرفته بعد از روند آشتی بین ترکیه و روسیه و عذرخواهی رسمی اردوغان از پوتین همچنین به ویژه بعد از دیدار وی از روسیه سخنان مقدماتی بین هر دو طرف رد و بدل شد.

 

وی افزود: مهمترین مسئله مورد نظر ترکیه عدم مسلح کردن کردهای حزب کارگر و جلوگیری از نفوذ آنهاست. همچنین جلوگیری از شکل گیری کردستان بزرگ و ارتباط بین کردهای سوریه و ترکیه که برای ترکیه کشنده خواهد بود و امنیت این کشور را به خطر می‌اندازد.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه مهمترین تقاضای روس‌ها از ترک‌ها را نیز بستن مرز ترکیه با سوریه عنوان کرد و ادامه داد: روس‌ها خواستار آن هستند که از تزریق نیروی انسانی توسط ترکیه به سوریه جلوگیری شود و تمامیت ارزی سوریه حفظ شود.

 

سیدافقهی با اشاره به تلاش مشترک بین ایران و سوریه و ترکیه برای مبارزه با داعش و جبهه‌النصره مسئله دیگر اختلاف بین ترک‌ها و روس‌ها را سرنوشت بشار اسد دانست و گفت: روس ها معتقدند کسی حق ندارد خارج از سوریه اراده خود را به مردم این کشور تحمیل کند.

 

وی مسئله بعدی مورد اهمیت برای دو کشور را شکل حکومت آینده سوریه عنوان کرد و ادامه داد: خود سوری ها به دنبال سکولار بودن کشورشان هستند.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه مسائل مورد اختلاف پیرامون سوریه را محل گفتگو میان ترک‌ها و روس‌ها دانست و گفت: بر این اساس و برای رسیدن به یک راه حل نهایی یک کمیسیون مشترک سیاسی، امنیتی و اقتصادی از ترکیه به روسیه اعزام شد که راجع به جزئیات، کارشناسی کنند و پس از آماده شدن طرح آن را به دو رئیس جمهور ارائه دهند.

 

سیدافقهی تصریح کرد: تلاش جمهوری اسلامی نیز در سفر دکتر ظریف به ترکیه این بود که ترکیه نقش نظامی امنیتی خود را کم رنگ تر کند و با یک شیب ملایم به سمت محور ایران روسیه و سوریه حرکت کند.

 

وی در پایان با اشاره به تمایل ترکیه پس از کودتا به سمت ایران و روسیه گفت: در بعد سیاسی پس از کودتای ترکیه، اردوغان چرخش نسبی نسبت به ایران و روسیه پیدا کرده است و آمریکا، ناتو،عربستان و عمارات از این موضوع احساس خطر کردند.