پایگاه خبری تحلیلی «پارس» - «احمد امیرآبادی فراهانی» دبیر هیئت‌رئیسه مجلس دهم و نماینده دوره های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قم در گفتگویی اختصاصی با «پارس» در واکاوی فراکسیون ولایت، نسبت فراکسیون اعتدال با آن و برنامه های این فراکسیون گفت:

پارس: پیش نویس اساس نامه فراکسیون ولایت چه زمانی آماده می شود؟

مجمع عمومی فراکسیون بنا بر صحبت هایی که انجام‌گرفته، هفته های آینده تشکیل خواهد شد. جلساتی را برگزار می کنیم و صحبت هایی در این زمینه شده و در رابطه با تعیین هیئت‌رئیسه و شورای مرکزی با یاری خدا در آن جلسه ای که تشکیل می شود، تصمیم گیری خواهد شد.

پارس: با توجه به تشکیل فراکسیون اعتدال، آیا طبق اساس نامه فراکسیون ولایت عضویت در دو فراکسیون دیگر امکان پذیر هست؟

دکتر لاریجانی فرموده اند که فراکسیون اعتدال یک فراکسیونی جزء فراکسیون ولایت است. صحبتی هم که با آقایان جلالی و نعمتی داشتیم، ایشان نیز تأکید کردند که فراکسیون اعتدال در حقیقت یک سوفراکسیون از فراکسیون ولایت است. اعضای آن می خواهند جلساتی داشته باشند؛ کما اینکه در مجلس هشتم نیز چنین تجربه ای بوده است؛ به گونه ای که یک فراکسیون بزرگی به نام فراکسیون اصول گرایان وجود داشته و ذیل این فراکسیون بزرگ، فراکسیون هایی شکل‌گرفته بودند و جلساتی باهم تشکیل می دادند. این فراکسیون تعدادی ندارد؛ آمار لیست اصول گرایان حدود یک‌صد و سی نفر بوده و علاوه بر آن تعدادی از مستقلین نیز که در هیچ لیستی حضور نداشتند، در حال حاضر در کمیسیون ولایت حضور دارند.

پارس: تشکیل کمیسیون اعتدال (مستقلین) به‌صورت رسمی اعلام‌شده و در جلسه ای هم که چند هفته قبل تشکیل دادند، حدود چهل نفر از نمایندگان حضورداشته‌اند. طبق اظهارات بعضی از اعضای این فراکسیون نیز حدود هشتاد نفر از نمایندگان برای عضویت در این فراکسیون امضا داده اند؛ لذا به نظر می رسد که فراکسیون اعتدال به‌عنوان فراکسیون جداگانه، فراکسیون سوم مجلس شورای اسلامی باشد و یک سوفراکسیون به شمار نیاید؟

همان طور که بیان شد بر اساس صحبت هایی که با اعضای این فراکسیون چون آقای نعمتی داشتیم و تأکیدی که دکتر لاریجانی داشتند، این فراکسیون ذیل فراکسیون ولایت است و صرفاً جلساتی با همدیگر خواهند داشت و بر روی مسائل مختلف هم-فکری هایی خواهند کرد؛ اما اعلام کرده اند که فعالیت هایشان در راستای تقویت فراکسیون ولایت پیش خواهد رفت.

پارس: آیا اعضای فراکسیون اعتدال نیز در این جلسه ای که برای مجمع عمومی فراکسیون ولایت تشکیل می شود، حضور خواهند داشت؟

همه دوستانی که قبلاً در فراکسیون ولایت عضویت داشتند و الآن نیز حضور دارند، به این جلسه دعوت خواهند شد.

پارس: با توجه به فضای مجلس تعداد اعضای فراکسیون ولایت چند نفر است؟

تعداد اعضای فراکسیون ولایت حدوداً یک‌صد و هشتاد نفر است که در جلسات قبلی نیز حضور داشتند و همه این تعداد در فراکسیون عضویت دارند و تابه‌حال نیز کسی از عضویت در این فراکسیون انصراف نداده است.

پارس: نکته ای که حضرت‌عالی مبنی بر سوفراکسیون بودن فراکسیون تازه تأسیس‌شده بیان فرمودید، در مرام نامه این فراکسیون نیز قیدشده است؟

بنده اطلاعی از اساس نامه و مرام نامه این فراکسیون ندارم و بر اساس صحبت هایی که با دکتر لاریجانی و اعضای این فراکسیون چون آقایان جلالی و نعمتی و بقیه دوستانی که به دنبال تشکیل این فراکسیون بودند، داشتیم، بیان کردند که این فراکسیون جزئی از فراکسیون ولایت است و یک حالت سوفراکسیونی دارد.

پارس: به نظر حضرت‌عالی دکتر لاریجانی با فراکسیون ولایت قرابت بیشتری دارد یا فراکسیون اعتدال؟

آقای لاریجانی بارها بر تقویت فراکسیون ولایت تأکید داشته است.

پارس: طی انتخاب هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با توجه به فضایی که لیست امید ایجاد کرده بود و شکست اصول گرایان در تهران را به شکست این جریان در کل کشور تعمیم می داد، در حال حاضر فضایی که بر فراکسیون امید حاکم است، چه نسبتی می تواند با فراکسیون ولایت داشته باشد؟ احتمال تعامل  یا تقابل  بین این دو فراکسیون به چه میزان است؟

انتخاب هیئت‌رئیسه نشان داد که مجلس حاضر یک مجلس ولایی، ارزشی و انقلابی است و پای ارزش های انقلاب اسلامی ایستادگی می کند. اکثر نمایندگان به ارزش های انقلاب و نظام اسلامی اعتقاددارند و آنچه در حال حاضر بایستی اتفاق افتد، همکاری همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای حل مشکلات اساسی مردم است. کشور و مردم بالاخره الآن مشکلاتی دارند و بایستی همه به همدیگر کمک و همفکری کنیم تا ان‌شاءالله مشکلات مردم را حل کنیم.

پارس: برنامه های پیش روی فراکسیون ولایت را هم بیان بفرمایید؟

ان‌شاءالله ما به دنبال تصویب هر چه زودتر اساس نامه فراکسیون ولایت هستیم و به دنبال آن هیئت‌رئیسه و شورای مرکزی فراکسیون انتخاب خواهد شد. بعدازآن جلساتی تشکیل خواهد شد و به مسائل و موارد موجود پرداخته می شود. درواقع همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال حاضر بعد از شکل گیری کمیسیون ها به دنبال فعال کردن سریع تر این کمیسیون ها هستند. لوایح و طرح هایی که از مجلس قبلی باقی‌مانده است، بایستی هر چه زودتر از کمیسیون ها به صحن مجلس آید و ان‌شاءالله مجلس شورای اسلامی کارآمدی خود را نشان دهد. برنامه های فراکسیون ولایت نیز از این امر مستثنا نیست و به دنبال همین مسائل است.