پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- به دنبال شدت یافتن درگیری میان نیروهای ارتش سوریه و گروههای تروریستی در حلب، نیروهای سوری از جنوب این شهرعقب نشینی کردند ، درحالی که درگیری و عملیات نظامی به شدت ادامه دارد. این در حالی است که برخی از منابع غربی، سعودی و گروههای تروریستی مدعی هستند که محاصره حلب را شکسته اند.

خبرنگار «پارس» از جنوب «حلب» گزارش می دهد که برخلاف ادعای گروههای تروریستی  که با عملیات روانی خبر از پیروزی و آزادسازی منطقه راموسه می دهند، درگیری های شدید نظامی دراین منطقه پایان نیافته و با توجه به تامین نشدن امنیت  جاده راموسه ، امکان دستیابی سلاح و آذوقه برای گروههای تروریستی تحت محاصره که اکنون تحت عنوان جیش الفتح در این منطقه متحد شده اند فراهم نیست. به این ترتیب نیروهای تروریست زیر آتش سنگین ارتش سوریه امکان تحرک و تردد ندارند و نمی‌توانند براحتی به مرکز شهر رفت و آمد کنند.

براساس این گزارش ارتش سوریه مقابل حملات بسیار سنگین تروریست‌ها مقاومت کرد اما سرانجام جیش الفتح با عملیاتهای انتحاری متعدد و شدید، از محور «راموسه» به قسمت جنوبی حلقه محاصره حلب نفوذ کرد و عملا محاصره را در حالت شکست قرارداد؛ اما جیش الفتح هنوز امکان تردد امن را ندارد و در حقیقت منطقه راموسه زیر آتشباری دو طرف قرار دارد.

بر اساس گزارش های میدانی از جریان نبرد 48 ساعت گذشته در حلب، نیروهای مقاومت غروب روز گذشته توانستند بخشهای غربی «الراموسة» را که توسط تروریستها اشغال شد پس بگیرند و اقدام به پاکسازی دو دانشکده توپخانه ونظامی کنند. در مرحله اول این عملیات حدود 70 تروریست از جمله 5 سرکرده میدانی از «فیلق الشام و احرارالشام» کشته شدند.

از اواخر دیشب «نورالدین زنکی، فیلق الشام، جبهه النصره (جفش) و  و الترکستانی» مجددا حملات خود را از شرق روستای «المشرفة، ارتفاعات احد و موته» به مواضع نیروهای مقاومت در دانشکده نظامی و توپخانه آغاز کردند.

تروریستها این دو دانشکده را با بخصوص با بهره گیری از نیروهای ترکستانی بطور کامل اشغال کردند و سپس با شروع حملات  از سمت "دانشکده فنی» و «الراموسة»، علاوه بر دانشگاه بخش هایی از الراموسة را به تصرف درآوردند و خود را به منطقه سادکوب در شرق الراموسه رساندند.

نیروهای مقاومت مستقر نیز مجبور شدند به سوی مناطق غربی و شرقی الراموسة از جمله جنوب شرق الراموسة و کارخانه‌ها و کارگاه های شرق الراموسة و در محور غربی به ظرف مناطق العامریة وبخشهای شرقی مجتمع 1070 عقب نشینی کنند.

نیروهای ویژه حز‌ب‌الله وارد غرب حلب شدند

 عملیات ترمیم حلقه محاصره حلب که به دنبال شدت یافتن درگیری ها بخش هایی از آن شکسته شد، با همکاری مشترک گروه‌های مقاومت آغاز شده است. درهمین حال علی رغم شکسته شدن محدود حلقه محاصره، مناطق تحت نفوذ ارتش از جمله «الحمدانیة» در امنیت کامل است و خطری اهالی منطقه را تهدید نمی کند.

براساس این گزارش تمام محورها در جنوب و جنوب غرب حلب مشتعل است و ارتش سوریه همچنان دانشکده فنی هوایی را زیر آتش سنگین توپخانه و بمباران هوایی دارد.

در همین حال فواز جرجیس، استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه اقتصاد لندن به بی‌بی‌سی گفته آنچه آشکار است مخالفان دولت سوریه در ۴۸ ساعت گذشته موفقیت‌های قابل توجهی کسب کرده‌اند.

حزب‌الله لبنان در حدود 400 نیروی ویژه خود را از «گردان‌های رضوان» به منطقه اعزام کرد. منابع خبری گزارش دادند: «نیروهای گردان رضوان خود را برای انجام عملیات بازپس‌گیری برخی از مناطق اشغال شده در «الراموسه» واقع در جنوب غرب شهر حلب آماده می‌کنند.» تحلیلگران ورود نیروهای ویژه حزب‌الله را مهم توصیف کرده‌اند. الیاج مغنایر، کارشناس مسائل امنیتی و دفاعی منطقه در صفحه توئیتر خود نوشت: «گردان‌های رضوان تاکنون نقش مهمی در تحولات میدانی از جمله در قصیر، قلمون و حومه دمشق سوریه به عهده داشته‌اند. هم‌اکنون [با ورود این نیروها] انتظار می‌رود نبرد حلب به اوج خود برسد.» این تحلیلگر همچنین خاطرنشان کرده که نبرد حلب تا حدود یک هفته دیگر ادامه پیدا کند و تا آن زمان انتظار شدیدترین درگیری‌ها در میان تمام درگیری‌ها در سوریه را داشته باشید.»

 از سوی دیگر گروه عراقی حرکت نجبا اعلام کرد 2هزار رزمنده تازه نفس این گروه به خط نبرد حلب زدند. به گفته این جنبش، این نیروها از جمله نیروهای ضربتی هستند که در آزادسازی بسیاری از مناطق ریف حلب نیز مشارکت داشته‌اند.  از سوی دیگر منابع خبری گزارش دادند که جنگنده‌های روسی و سوری طی دو روز گذشته به صورت بی وقفه مواضع تروریست‌ها را هدف قرار داده‌اند و این حملات تلفات سنگینی را بر گروه‌های مسلح وارد کرده است. بعضی منابع خبری تعداد تلفات تروریست‌ها را طی چند روز گذشته 500 نفر برآورد کردند.

تلاش تروریست ها برای خارج کردن افسران غربی از محاصره

گروه های تروریستی تلاش می کنند تعدادی از افسران غیرسوری را که احتمالا ترک یا غربی هستند و در داخل منطقۀ قدیمی حلب محاصره شده اند، از این منطقه خارج کنند. تروریست ها برای باز کردن یک گذرگاه و خارج کردن این افسران، حملات سنگنی انجام داده اند.

«قطر» مأمور شکستن محاصره حلب شده است

منابع تروریست ها می‌گویند که عملیات موسوم به "حماسه بزرگ حلب" که هدفش شکستن محاصره چند هزار فرد مسلح در محلات شرقی حلب است، بعد از نشستی آغاز شده که در ترکیه (آنکارا) برگزار شده و همه گروههای مسلح در شمال سوریه و «جبهة فتح الشام» (جفش) در آن حضور داشته‌اند.

یکی از منابع نزدیک به یکی از گروهکهای حاضر در نشست آنکارا به روزنامه الوطن سوریه گفت که در این نشست آنکارا اعلام کرد که محاصره حلب باید شکسته شود.

این منابع یادآوری کردند که نشست مذکور همزمان با سفر وزیر خارجه قطر به آنکارا و دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برگزار شده ؛ حال آنکه این، اولین دیدار با مسئولی خارجی پس از کودتا در ترکیه بود.

طبق این گزارش، قطر مسئول شکستن محاصره چند هزار تروریست (10 تا 15 هزار نفر) در حلب شده است و اکنون این عملیات در روز سوم است و هنوز نتیجه درخوری محقق نکرده است.

علت حساسیت بر استان کلیدی حلب

نیروهای دولتی سوریه حلب را از 27 تیر امسال پس از بستن آخرین مسیر تدارکاتی تحت کنترل مخالفان محاصره کرده‌اند.

برآورد می‌شود حدود 250 هزار نفر در بخش شرقی حلب که تحت کنترل تروریست ها است، به سر می‌برند.

استان کلیدی حلب در شمال غرب سوریه صحنه درگیری گروه‌های مختلف در چند جبهه متقابل است.

از اواسط سال 2012 تروریست ها از یک سو و نیروهای ارتش سوریه از سویی دیگر برای در اختیار گرفتن شهر حلب، مرکز استان حلب در حال جنگ هستند و این شهر را که زمانی یک قطب اقتصادی به شمار می رفت، به منطقه ای ویران و تقسیم شده، تبدیل کرده اند.

شهر حلب در استان حلب در شمال کشور سوریه قرار دارد که به قلب اقتصادی سوریه معروف است، این شهر از این حیث حائز اهمیت است که به دریای مدیترانه و رود فرات را در کنار خود دارد. این شهر نقطه ای است که از آغاز درگیریهای سوریه در سال 2011 مورد توجه طیف های مخالف و تکفیری ها دولت سوریه و حتی کشورهای خارجی مداخله گر بوده است. این منطقه استراتژیک که با ترکیه هم مرز می شود موضوع تنش این دو کشور هم بوده است و اصل اختلاف اردوغان با دولت سوریه چشم طمع به این نقطه از خاک سوریه است. شهر حلب از نیمه سال 2012 به جبهه داخلی جنگ سوریه تبدیل شد که قسمتی از آن دست نیروهای اسد است و قسمتی دیگر دست مخالفان است.

حلب در ۳۵۵ کیلومتری شمال دمشق، پایتخت سوریه قرار دارد و پایتخت تجاری و فرهنگی این کشور به شمار می‌رود. این شهر چندین هزار ساله که به خاطر موقعیت استراتژیک بین دریا و رود فرات، از مهم‌ترین شهرهای جهان باستان محسوب می‌شده است.

حلب 2.5 میلیون نفر جمعیت دارد که علاوه بر آن یک میلیون نفر دیگر نیز در شهرهای دیگر این استان زندگی می کنند. اکثریت مردم این استان سنی هستند ولی عموما طرفدار اسد پدر و بشار پسرش هستند. همچنین می توان گفت که تمرکز اقتصادی سوریه بر این شهر است. در حال حاضر بسیاری از کارمندان حکومت در رده های مختلف در آن زندگی می کنند که همین مساله نشان از اهمیت بالای شهر حلب دارد.  

واقع شدن حلب بر گذرگاه های حیاتی مشرف به ترکیه و نزدیکی اش به مرزهای این کشور آن را شهری استثنائی کرده که می تواند با ایجاد یک منطقه امن و تاسیس یک پایگاه نظامی لوجستیکی و مدنی در آن، برای کشور مداخله گر خارجی ای مثل ترکیه مهم جلوه کند که البته بر کسی هم پنهان نیست که ترکیه تا چه اندازه به آن چشم دوخته است.

همچنین اگر مخالفان بتوانند در این استان یک منطقه امن برای خود بسازند آن گاه خواهند توانست که به فکر بازگشت مجدد به سوریه بیفتند و حتی یک حکومت موقت داخل سوریه یعنی در همین منطقه تشکیل دهند و این مساله می تواند وضعیت را برای اپوزیسیونی که تنها در خارج از مرزهای بین المللی است و هیچ گونه تحرکی در درون خاک سوریه ندارد، بهبود بخشد. حقیقت هم این است که مخالفان اهمیت این موضوع را می دانند و برای همین تلاش می کنند که در فعالیت های طغیانی خود علیه حکومت مشارکت فعال داشته باشند.