ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در آستانه سفر به باکو در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان اظهار کرد: ما برای اولین بار بنا به دعوت الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان در تاریخ 18 مرداد (8 اگوست) در نشست سران سه کشور در باکو دیدار و درباره دورنمای توسعه همکاری‌های دراز مدت و دوجانبه که جنبه‌های مختلفی را شامل می‌شود تبادل نظر خواهیم کرد. این موضوعات عبارتند از روابط اقتصادی و انسانی،‌ موضوع امنیت و مبارزه با تروریسم.

 

به گزارش اسپوتنیک، روسای جمهوری آذربایجان، ایران و روسیه قرار است 18 مرداد در باکو دیدار و درباره کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال ـ جنوب تبادل نظر کنند.

 

رئیس‌جمهور روسیه افزود: گفت‌وگوهای ما روی طرحی مهم یعنی کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال ـ جنوب متمرکز خواهد بود که طول کلی آن به 7200 کیلومتر می‌رسد. هدف این کریدور ایجاد بهترین فرصت‌های ممکن برای حمل و نقل کالاهای ترانزیتی از هند، ایران و کشورهای خلیج فارس به جمهوری آذربایجان، فدراسیون روسیه و سپس به شمال و غرب اروپا است.

 

پوتین هم‌چنین گفت که مسکو از تلاش ایران برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای حمایت خواهد کرد.

 

وی تصریح کرد: ما هم‌چنین علاقه داریم مشارکت خود را با تهران در موضوعات منطقه‌ای تعمیق دهیم. ما این امر را عاملی مهم در حفظ ثبات و امنیت در حوزه بزرگی از آسیای مرکزی، دریای خزر و غرب آسیا می‌دانیم. ما به حمایت خود از تلاش ایران برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای ادامه خواهیم داد.

 

رئیس‌جمهور روسیه گفت: روسیه قصد دارد با اختصاص دو وام به ارزش دو میلیارد و 500 میلیون دلار به ایران به این کشور در احداث نیروگاه برق حرارتی و تامین برق سیستم حمل و نقل ریلی آن کمک کند.

 

وی در ادامه با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که تابستان گذشته حاصل شد، افزود: ما به شرکای ایرانی خود در مسیر اجرای نامه جامع اقدام مشترک (برجام) بیش‌تر کمک خواهیم کرد؛ از جمله در فرآوری اورانیوم غنی‌شده و نیز تغییر در تاسیسات هسته‌ای با هدف تولید ایزوتوپ‌های پایدار.

 

پوتین تاکید کرد: همکاری‌های هسته‌ای روسیه و ایران، راهبردی شده است.