به گزارش پارس به نقل از کیهان، این تحلیل را وبسایت رادیو زمانه منتشر کرد. اکبر گنجی با طرح این سؤال که چرا خاتمی نمی آید نوشت حسن روحانی و علی یونسی گفته اند که خاتمی قطعاً کاندیدا نخواهد شد. چرا؟ خاتمی بارها این مدعا را تکرار کرده که دنبال مقابله و براندازی جمهوری اسلامی نیست. به گفته عباس عبدی و احمد پورنجاتی، کاندیداتوری خاتمی به منزله مقابله با نظام به شمار خواهد رفت. از این رو، این دو مخالف نامزدی خاتمی هستند.
وی با اشاره به یقینی بودن رد صلاحیت خاتمی توسط شورای نگهبان نوشت: خاتمی به دنبال طرد شدن از سوی جمهوری اسلامی نیست. حتمی بودن تأیید صلاحیت وی توسط شورای نگهبان شرط لازم کاندیداتوری اوست. پورنجاتی در این باره گفته است « اگر آقای خاتمی را شورای نگهبان رد صلاحیت کند هزینه زیادی داده ایم. شخص خود آقای خاتمی بارها در جمع مشاورانش گفته هرگز حاضر به نامزدی در انتخابات ۹۲ نیست تا تضمینی در مورد تأیید صلاحیتش نداشته باشد… خاتمی می گوید حسین شریعتمداری علیه من می نویسد ولی من نمی خواهم از یک نهاد رسمی نظام مهر عدم صلاحیت بگیرم… پیش بینی ام این است که خاتمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نمی شود. در واقع آقای خاتمی با تحلیل در انتخابات سال ۹۲ نامزد نمی شود. »
رادیو زمانه می افزاید: بسیاری از اصول گرایان بارها گفته اند که خاتمی قطعاً رد صلاحیت خواهد شد. خاتمی اگر بخواهد حملات بی امان شریعتمداری را نادیده بگیرد، تکرار همان مدعیات توسط وزیر اطلاعات ابقا شده با حکم حکومتی آیت الله خامنه ای را نمی تواند نشنیده بگیرد. حیدر مصلحی در ۱۷/۱۲/۹۱ درباره خاتمی گفت « این حضور در صحنه چگونه امکان پذیر است وقتی که به طور مثال یکی از این افراد که همه شبکه های ضد انقلاب در داخل و خارج به دنبال کاندیداتوری وی هستند، بدهی های زیادی به ملت ایران دارد و صرف سوابق مسئولیت وی در گذشته نمی تواند پرونده گذشته وی را به دست فراموشی بسپارد. اردوگاه و تیم این فرد چگونه سخن از فقدان انتخابات آزاد به میان می آورند در حالی که ۸ سال صدارت دوم خردادی ها بر مبنای همین انتخابات صورت پذیرفته است، ای کاش امکان انتشار اسنادی مربوط به همین افراد از جلسه خصوصی شان وجود داشت که در این جلسه جسارت هایشان به ساحت امام راحل و سخره گرفتن اصل ولایت فقیه توسط همین فرد برملا می شد که در جلسه می گوید امام هم تحت فشار مقوله ولایت فقیه را قبول کرد. این افراد چگونه می توانند به خود اجازه دهند ضربه هایی که در فتنه ۸۸ به مردم و انقلاب زدند و باعث خسران بسیار شده اند را فراموش کرده و به دنبال کاندیداتوری هم باشند. بی بی سی با چه توجیهی برای این فرد رپرتاژ می رود؟ » .
رادیو زمانه همچنین با طرح این پرسش که با وجود ادعای تقلب و مهندسی انتخابات چگونه می توان از انتخابات سخن گفت، به احتمال قوی ناکامی اصلاح طلبان اشاره می کند و از قول پورنجاتی می نویسد: حالا فرض کنید آقای خاتمی تأیید شد و ۱۲-۱۰ میلیون رأی برای آقای خاتمی اعلام و در نهایت یک نفر دیگر به عنوان رئیس جمهوری معرفی شد. آن وقت لابد ما اصلاح طلبان باید کماکان بزنیم بر سر خودمان و بگوییم آرای ما را دزدیدند و جابجا کردند و شعار بدهیم رأی ما را پس بده. »