پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امیر مسروری- از فروردین 94 تا به امروز چیزی حدود 17 ماه از آغاز تجاوز سعودی ها به یمن می گذرد، دست و پا زدن سعودی ها برای فرار از این باتلاق بیشتر می شوند و خون مردمان بیشتری در یمن بر زمین می نشیند. سعودی ها اسامی مختلفی بر این عملیات گذاشتند و حتی با تغییر عناوین آن به دنبال فضا سازی رسانه ای جهت کم اهمیت کردن جنگ طولانی در یمن بودند. اغاز یک تجاوز خارجی بدون هیچ دلیل و درخواست داخلی نشان از یک اقدام جنایت کارانه است که با پول دهان نهادهای بین المللی را بست. سعودی ها با بی توجهی به جنایت خود در یمن تلفات می دهند و هنوز نتوانست پای خود را به مرکز کشور یمن برسانند. همکاری القاعده با این دولت در یمن نمایشی از ارتباطات گسترده سعودی ها با گروه های تکفیری در یمن پرده برداشت. 

دولت سعودی در جنگ تغییرات گسترده ای به خود دیده است. بسیاری از شاهزاده ها مخالف استمرار جنگ در این کشور هستند و گروهی دیگر هزینه های جنگ را سرسام آور و آن را ورشکستی اقتصاد عربستان در ماه های اینده می دانند. عربستان در همین یک سال گذشته مجبور شد جهت جبران کسری بودجه برای اولین بار در یک دهه اخیر وام درخواست وام کرده است. طبق شنیده ها بودجه عربستان در سال 2016 چیزی حدود 87 میلیارد دلار با کسری مواجه است و به راحتی عربستان در یمن فلج شد. ضمن اینکه نیروهای مردمی یمن با استفاده از تجاوز خارجی گروه های مختلف را حول یمن واحد، مقابله با متجاوز و آرمان استقلال خواهی جمع کردند و به جای شکسته شدن مقاومت، اتحادی نوین در یمن تشکیل شد. 

دولت سعودی نیز نتوانست منصور عبدربه هادی را بر سر کار بازگردانند و جبرا درخواست مذاکره برای آتش بس ارائه کرد. اخیرا این دولت میز مذاکرات را در کویت ترک کرد اما المسیره مدعی شد: « هیأت ریاض با عقب نشینی از مانع تراشی ها و کارشکنی های خود در مذاکرات صلح یمن، پذیرفته که بدون هیچ پیش شرطی، سریعا به مذاکرات صلح یمن باز گردد.» خبر بازگشت سعودی ها به میز مذاکره بدون پیش شرط نشان از کشیده شدن ضعف نظامی و اقتصادی به حوزه سیاسی و عقب نشینی از باتلاق یمن به هر روش ممکن می دهد. 

درپس تحلیل های اخیر در موضوع یمن بایستی به چند دستاورد بزرگ یمنی ها توجه کرد.

اولین دستاورد بزرگ یمن، قدرت یابی گروه های مردمی و انصار الله در کنار ارتش و پذیرش مقاومت توسط ارتش و ملت یمن است. تا ماه ها قبل حتی برای فشنگ در یمن جیره بندی بود اما حالا مقاومت اسلامی یمن به ساخت موشک در دو کلاس قاهر و زلزال 3 دست زده و نمایشگاهی نیز از دستاوردهای خود در صنعا برگزار کرده است. یمنی ها از جنگ اخیر قدرت مقاومت را فهمیدند و دریافتند اگر ایستادگی کنند قادر هستند هر نوع متجاوزی را به عقب رانند.  

دومین دستاورد تجاوز به یمن اتحاد گروه های یمنی حول موضوع وطن و ارض است. انصار الله که مرکز از چند گروه یمنی است حالا با بدنه ی بیرون از خود نسبت به تجاوز خارجی متحد شده است. این تجاوز سبب شد تا برکتی به نام اتحاد گروه های داخلی برای یمنی ها به وجود اورد. از سوی دیگر اکثر گروه های یمنی دیگر منصور هادی را به عنوان یک سیاست مدار نمی پذیرند و این خود شکست بازگشت هادی به قدرت توسط سعودی ها است. همان دلیل شروع جنگ حالا از سوی طرف یمنی مورد پذیرش قرار نمی گیرد و گزینه های دیگری مطرح است. 

سومین دستاورد در تجاوز اخیر، انتشار صدای مظلومیت یمنی ها در دنیا است. هرچند دلارهای سعودی مانع از این انتشار شده اما واقعیت هیچ گاه پشت پرده نمی ماند و در حال حاضر بسیاری از گروه های فعال حقوق بشری نسبت به جنایت عربستان در یمن موضع گرفتند. سازمان ملل نیز در گزارش خود به جنایت سعودی ها اشاره کرد هرچند بعد از مدت کوتاهی بند مربوط به عربستان را به دلیل آنچه « حمایت مالی از فعالیت های سازمان ملل» نامیده می شد حذف کرد، اما مظلومیت و غربت یمنی ها در جهان منتشر شده است و حالا بسیاری از افکار عمومی جهان پیگیر موضوع یمن هستند. 

چهارمین و مهمترین دستاورد تجاوز اخیر برای یمنی ها غیر قابل حذف بودن انصار الله و مقاومت اسلامی یمن است. از این پس انصار الله به عنوان یک بازیگر مهم در سیاست یمن نقش بازی میکند و نمی توان ان را با فشار یا تهدید به حمله نظامی از گود خارج کرد. انصار الله توانست اعتماد عمومی را بدست آورد و این سرمایه انسانی بزرگ برای روز مبدا و ضرورت بکار گیری آن در حفظ اقتدار مقاومت اسلامی یمن. به عبارت دیگر انصار الله از این جنگ اقتداری بدست آورد که شاید در مواقع عادی زمان بر و حتی غیر ممکن بود. 

این جنگ خسارت های فراوانی نیز داشته که پرداختن آن به یک گزارش دیگر موکول می شود.