به گزارش پارس ، روزنامه شرق با انتشار گفت وگوی علی مطهری درباره انتخابات ریاست جمهوری نوشت:

دقیقه ۹۰ سیاسی برای جمع‏ بندی اصلاح طلبان نزدیک است و نامزدهای اصلی هنوز برای آمدن یا نیامدن امروز و فردا می کنند. دغدغه برای آمدن بسیار است؛ از وضعیت اقتصادی کشور گرفته تا روابط بین‏ الملل و تحریمها. در این میان، برخی افراد و رسانه های رقیب اصلاح طلبان، از ردصلاحیت نامزدهای حداکثری اصلاح طلبان سخن می‏ گویند و با تبلیغ و گاهی تهدید، بر ضرورت نیامدن نامزدهای مورد نظر اصلاح طلبان تاکید دارند. اما علی مطهری، نگاهی متفاوت به حضور اصلاح طلبان دارد و آن را ضرورت تاریخی انکارناپذیری می داند. او چندی پیش از هاشمی رفسنجانی دعوت کرد تا به حکم « وضعیت اضطراری کشور» پا در عرصه انتخابات ریاست جمهوری بگذارد و حالا هم تاکید دارد که خاتمی با وجود زمزمه های مخالفت، باید وارد کارزار انتخاباتی شود تا مسائل غیرشفاف بیش از گذشته، برای افکار عمومی مشخص شود.

به گزارش ایسنا بخشهایی از این گفت وگو به این شرح است:

- جامعه نیازمند حضور اصلاح طلبان است تا بتواند از این برهه دشوار تاریخی عبور کند. حضور جدی آنها باعث ایجاد حماسه سیاسی خواهد شد.

-طبیعی است که مخالفان کار خودشان را می کنند اما یک رجل سیاسی باید بر اساس نیاز جامعه تصمیم بگیرد و ثابت قدم باشد و در مقابل حقوق مردم حساس. به قول شهید مطهری مصلح واقعی کسی است که در مقابل توهینهایی که به شخص او می شود کرخت و بی حس باشد و در مقابل ضایع شدن حقوق مردم حساس باشد.

-تهدیدها نباید تاثیری بر تصمیم اعلام کاندیداتوری نامزد آنها مثلا آقای خاتمی بگذارد. ایشان اگر خودشان احساس می کنند که آمدنشان در این برهه تاریخی ضرورت دارد، باید بیایند و توجهی به این تهدیدها نکنند. اگر تصمیم به آمدن داشته باشند و اعلام نامزدی کنند، معتقدم که اقبال مردم و فشار افکار عمومی در تصمیم نهادهای مسوول هم تاثیرگذار خواهد بود.

-رد صلاحیت هم برکاتی دارد. از این نظر که میزان سعه صدر نظام در برابر منتقدان مشخص و برخی رویکردها شفافتر می شود. هر چه مسائل برای مردم روشن تر شود بهتر از این است که در هاله ای از ابهام باقی بماند.

-ما نمی دانیم نظر قطعی ایشان (خاتمی) چیست اما این روحیه، روحیه چندان مناسبی نیست. اگر بنا دارند بیایند باید همه هزینه ها را – حتی رد صلاحیت – بپذیرند و آماده باشند. نباید با روحیه منفعل وارد کارزار انتخاباتی شد. این انتخابات به روحیه بالا و حضور جدی نامزدها نیازمند است. رشد اجتماعی مردم هم مانع تکرار تجربه های گذشته خواهد بود، ضمن اینکه ایشان هم پخته تر از دوره گذشته است.

به هر حال اینها باید به وظیفه شان عمل کنند. اگر احساس می کنند با ورود آنها شرایط بهبود پیدا می کند باید بیایند.

-اگر آقای هاشمی نمی آید آنها (اصلاح طلبان) باید حضور جدی داشته باشند تا از افراطها کاسته شود.

پیشنهاد من به آقای هاشمی برای حضور در انتخابات به دلیل شرایط ویژه و اضطراری کنونی کشور بود. او توان و تجربه کافی برای اداره کشور در این شرایط را دارد و قادر به کنار هم نشاندن گروههای سیاسی است. حرمت مقام رهبری را هم حفظ می کند. در سطح بین الملل چهره شناخته شده ای به شمار می آید و رابطه خوبی با مقامات کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عربی دارد و می تواند در بهبود سیاست خارجی ایران و در نتیجه بهبود وضع اقتصاد کشور موثر باشد.

اینکه فرزندان ایشان بازداشت شدند نشانه عدم تبعیض در نظام است و نقطه قوت جمهوری اسلامی است. ضمنا پایگاه اجتماعی ایشان هم خوب است. اکثر روحانیت و مراجع تقلید ایشان را قبول دارند. خوب است که ایشان برای یک دوره چهارساله رییس جمهوری شوند، بعد فرد دیگری بیاید.

-در میان نامزدها افرادی هستند که رویکرد معتدل‏ تری دارند و می توانند تغییرات نسبی در کشور به وجود آورند.

-در صورت (معرفی نامزد از سوی اصلاح طلبان، اصولگرایان) به سمت وحدت کاندیدا حرکت می کنند.

-ظاهرا نامزد دولت آقای مشایی است که به احتمال قوی از دو جهت رد صلاحیت می شود.