مرتضی غرقی کارشناس مسائل سیاسی در خصوص در اخیر جمهوری‌خواهان در کنگره که توافق هسته‌ای را توافقی بین ایران و اوباما دانستند گفت: کنوانسیون حزبی اخیر جمهوری خواهان در کلیولند و مواضع آنها در قبال توافق هسته ای و دیگر مسائل بین المللی نشان داد که آمریکائی‌ها به‌دور از هنجارهای بین‌المللی تنها در پی تامین منافع خود و نگاه سلطه آمیز به جهان هستند. آنها توافقی که نمایندگان جامعه جهانی آن را تحت عنوان توافق هسته ای با ایران امضا کرده اند را رد می کنند و خواستار لغو آن هستند.

 

وی افزود: که البته نمونه های آن را در تاریخ بسیار دیده ایم که چگونه ان ها زیر توافقات  و تعهدات بین المللی خود زده اند.البته این مسئله ارتباطی به نوع و نحوه مذاکرات ندارد و به نظر من مذاکرات در بهترین وضعیت انجام شد.

 

غرقی, نوع نگاه جمهوریخواهان به توافق را ناشی از دومسئله مهم دانست و یادآور شد: این نگاه جمهوری خواهان به توافق  ناشی از دو مسئله است یک رقابت های حزبی و دوم نگاه استعماری و سلطه جویانه آنها به دنیا. اگر این توافق حتی  سود صدرصدی  برای امریکا داشت باز هم جمهوری خواهان آن را نفی می کردند چون نگاه انها اینگونه است که نباید دمکرات ها از فرصت این توافق بهره سیاسی ببرند.

 

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: این نوع  برخوردها و موضع گیری ها در مورد توافق در این مقطع زمانی از انتخابات امری طبیعی است اما اینکه آیا آمریکائی‌ها خواهند توانست این توافق را نقض کنند یاخیر؟ باید بگویم بله می توانند آن را نادیده بگیرند همچنان که خیلی وقت ها این کار را کرده اند اما اینکه هزینه این کار برای انها چه میزان خواهد بود موضوعی است که ممکن است آنها را دچار تردید کند. و باید دید اگر ترامپ روی کار بیاید این قول خود را عملیاتی خواهد کرد یا نه  چون وی اگنون بابت شعارهائی که می‌دهد هیچ مسئولیت بین المللی ندارد اما در زمانیکه  رئیس جمهور شود شرایط فرق خواهد کرد. و قطعا آرامتر و منطقی‌تر و مسئولیت پذیرتر با موضوعات و چالش‌های بین المللی برخورد خواهد کرد چرا که راهی جز این ندارد.

 

غرقی تاکید کرد: نکته دیگر اینکه ایران این توافق را با جامعه بین المللی امضا کرده است نه با آمریکا. حتی اگر آمریکائی‌ها هم آن را نقض کنند اتحادیه اروپا و روسیه و چین مجبورند به آن پایبند باشند و نقض این توافق از جانب آمریکا قطعا پیامدها بسیار بدی برای این کشور خواهد داشت.

 

وی با اشاره به اینکه این توافق  دست‌آوردهایی برای کشور داشته است، گفت: برای مثال هیچگاه نسل جوان ایران به اندازه این یک سال بعد از توافق به بدعهدی آمریکا پی نبرده بودند و اکنون مردم ایران و نسل جوان بیشتر متوجه بدعهدی امریکا شدند و با دقت بیشتر اقدامات امریکا را رصد می کنند و دیگر گول شعارها و پیامهای تبریک نوروزی روسای جمهوری امریکا را نمی‌خورند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان این گفتگو خاطر‌نشان کرد: آمریکا به جامعه جهانی نشان داد که اکه به هنجارهای و مقررات بین المللی بی اعتناست  و دنیا متوجه مظلومیت و حقانیت جمهوری اسلامی ایران شد . به‌هرحال  پیش بینی من از توافق جامع این است که آمریکا همچنان بر این محور حرکت خواهد کرد و در کلیات توافق را قبو ل خواهد کرد اما در اجرا بازی در می اورد و به همین مسیر و فشار بر جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داد. چون مشکلات ما با امریکا بر مسئله هسته ای نبوده بلکه مسئله هسته ای تنها یک بهانه بوده است مشکلات ما با امریکایی‌ها بر سر مسائل اصو لی تر ی است که حل شدنی نیست و هر وقت آن مشکلات حل شد بدانید یکی از دو طرف از مواضع خود عقب نشینی کرده اند.