مطالبه جدی مردم و جنبش های دانشجویی از دولت و مجلس حول موضوع عدالت در ابعاد مختلف  میباشد و تمام مسائل در کشور باید به صورت شفاف مطرح شود لذا بعد از ایجاد تشکیک در مدرک تحصیلی برادر رئیس جمهور لازم است فارغ از نتیجه، نسبت به بررسی چگونگی وضعیت آن اقدام شود.

ماجرای قبولی مبهم حسین فریدون در دانشگاه شهید بهشتی برای تحصیل در دکتری روابط بین‌الملل منتشر شد و فضای سیاسی و آموزشی کشور را درگیر به خود کرد.

اخیرا درباره وضعیت مدرک تحصیلی حسین فریدون، برادر رئیس جمهور شبهاتی در رسانه‌ها مطرح شده است که البته در ظاهر با اتفاقات علی کردان متفاوت است اما در محتوا تفاوت چندانی را شاهد نیستیم!

حال دولت تدبیر و امید که با شعارهای نشاط بخشی وارد قدرت شد که ذیل این شعار ها عدالت اجتماعی را هم به دوش میکشید حال اگر این فرضیه که حسین فریدون به شکل فرمایشی(توصیه ای) از دانشگاه گیلان به دانشگاه شهید بهشتی آمده باشد پرسشی اساسی ذهن مردم و حتی اذهان بدنه اجتماعی هوادار بخوانید موافق شخص رییس  جمهور را هم به خود مشغول و دلسرد میکند!

در همین راستا به بازخوانی مدرک تقلبی علی کردان و  سپس رحیمی فاقد دکتری و حسین فریدون برادر ریسس جمهور میپردازیم:

فرجام دکترای حسین فریدون

برادر رییس جمهور که در چندین چند موضوع حضور پر رنگ دارد و هنوز ماجرا های گذشته ی وی به شکل شفاف برای مردم روشن نشده است از «صرافی غیرقانونی» برادر رییس جمهور! تا نقش عضو ارشد تیم مذاکره کننده در «فیش های حقوقی» و ...

پرونده ای دیگر برای دستیار ویژه روحانی باز میشود بحث حضور و تحصیل غیر قانونی در دانشگاه شهید بهشتی!

حسین فریدون وجوه مشترک بسیاری با بازیگران دولت نهم و دهم دارد از دیدار اخیر وی در کنار هدیه تهرانی در مراسم خاکسپاری عباس کیارستمی دستمایه‌ای شد تا خیلی‌ها این تصویر را با تصویر قدیمی هدیه تهرانی و اسفندیار رحیم مشایی مقایسه کنند.

در این ایام هم چالش مدرک دکترای حسین فریدون همگان را متوجه شباهت این اتفاق با ماجرای علی کردان کرد.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی؛ دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه این کمیسیون به‌طور جدی و تخصصی موضوع تخلف تحصیل برادر رئیس‌جمهور را بررسی می‌کند، گفت: نتایج بررسی‌ها را به‌اطلاع افکار عمومی و مردم می‌رسانیم.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به انتشار اخبار مربوط به تحصیل غیرقانونی "حسین فریدون" در مقطع دکتری دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: این اطلاعات  چند روزی است که منتشر شده و برحسب صحبتی که با اعضای هیئت رئیسه صورت گرفت، قرار شد این موضوع دقیق بررسی شود و گزارش موضوع به کمیسیون ارائه شود.

وی افزود: اخبار منتشر شده در کمیسیون آموزش با جدیت مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد. البته ما در مجلس هشتم و نهم نیز در کمیسیون آموزش در مراحل مختلف باجدیت موضوعات مربوط به این حوزه را بررسی و مورد تحقیق قرار دادیم.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: در این‌گونه موارد کمیسیون آموزش کار تخصصی خود را انجام می‌دهد و اعضای کمیسیون بررسی‌های تخصصی خود را انجام داده و نتایج هرچه باشد را به اطلاع افکار عمومی و مردم می‌رسانند.

سلیمی خاطرنشان کرد: باید منتظر نتایج نهایی بود که دقیق بررسی می‌شود؛ نتایج به‌هر نحو که باشد به اطلاع افکار عمومی رسیده و هرگونه اقدام قانونی در این زمینه اعلام می‌شود.

اساس قبولی یا عدم قبولی حسین فریدون هم در هاله ای از ابهام قرار دارد

پیش از این که به بررسی این بپردازیم که حسین فریدون چگونه دانشجوی شهید بهشتی شده است باید دید اساسا دستیار ویژه رییس جمهور در دانشگاه حتی گیلان پذیرفته شده است یا خیر؟!

موضع مدیرگروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه گیلان

مسئولیت گروه علوم‌سیاسی و روابط بین‌الملل تا پایان مردادماه سال 92 بر عهده دکتر سیم‌بر بود و پس از آن به من واگذار شد، اما نه در آن دوره و نه در زمان حضور بنده چنین فردی به گروه مبنی بر قبولی در مقطع دکتری دانشگاه گیلان معرفی نشده و اسم این فرد را اولین بار است که می‌شنوم!

موضع سازمان سنجش آموزش کشور

از سویی دیگر سازمان سنجش، روزهای  گذشته طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حسین فریدون در سال 1392 در کدرشته محل 9626 رشته روابط بین‌الملل دوره شبانه دانشگاه گیلان در بین چند برابر معرفی‌شدگان برای انجام مصاحبه با استفاده از سهمیه ایثارگران در رتبه 2 (دو) حائز کسب حدنصاب سهمیه قرار گرفته و در این دانشگاه قبول شده، اما اکنون مدیر گروه علوم‌سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان این ادعای سازمان سنجش را تکذیب می‌کند!

ماجرای علی کردان

قطعا حاشیه های مدرک فریدون، خاطرات ماجراهای علی کردان را به همراه دارد. شروع ماجرا، از اینجا شروع شد که بعد از کنار گذاشته شدن مصطفی پورمحمدی از سمت وزارت کشور، که چندان هم با میل وی  انجام نشد، آقای علی کردان (به عنوان وزیر کشور) به همراه دو وزیر دیگر برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی شدند.

جلسه رای اعتماد مجلس:  نمایندگان مجلس هشتم در حالی به سه وزیر پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد رأی اعتماد دادند که تنش‌ها بر سر وزارت علی کردان مهم‌ترین موضوع این جلسه بود.

روح‌الله حسینیان نیز در مورد کردان در آن زمان می گوید: «در جلسه‌ای در خدمت حاج‌آقای فاکر، از آقای کردان درباره مدرک دکترای حقوق اساسی ایشان از دانشگاه آکسفورد سؤال شد که چگونه گرفته‌اند، ایشان گفتند رساله‌ای درباره تعلیم و تربیت در اسلام نوشتم و به آنجا فرستادم و ما نفهمیدیم تعلیم و تربیت در اسلام چه ربطی به حقوق اساسی دارد."

در آن جلسه وزرای پیشنهادی و از جمله علی کردان با نقل قولهایی که احمدی نژاد در مورد وزرای پیشنهادی از مقام معظم رهبری و وزیر اطلاعات کرد، رای اعتماد گرفتند. نقل قولهایی که بعداً با اعتراض هایی روبرو شد.

به هر ترتیب علی کردان وزیر کشور شد.

اولین پیگیری در مورد مدرک کردان: بلافاصله بعد از اخذ رای اعتماد کردان در مجلس، سایت الف نسبت به صحت مدرک ایشان از دانشگاه آکسفورد استعلام کرد و دانشکده حقوق دانشگاه آکسفورد، اعطای دکتری به علی کردان را رد کرد و اداره تایید مدارک دانشگاه آکسفورد نیز اعطای دکتری از طرف این دانشگاه را رد کرد.

در ابتدا کسی این خبر را جدی نگرفت اما انتشار بسیار سریع این خبر در سایتهای مختلف مسئولین امر را به واکنش واداشت. این در حالی بود که علی کردان که هنوز هم خود را صاحب مدرک دکتری میدانست در جلسه معارفه خود اقدام به انتشار یک کپی از مدرک دکترای «خیالی» خود گرفت.

در حالیکه کردان فکر میکرد که این پایان ماجراست، غلط های گرامری و نگارشی فراوان مدرک ارائه شده، شک در  مورد جعلی بودن این مدرک را بیشتر کرد.

این بار سایت الف کپی مدرک را برای دانشگاه آکسفورد فکس و در مورد صحت آن از این دانشگاه استعلام کرد. و این دانشگاه دربیانیه ای رسمی از «فاقد اعتبار» بودن این مدراک خبر داد.

به موازات الف سایت های دیگری نظیر عصرایران، بخش فارسی BBC، بخش فارسی VOA نیز این موضوع را استعلام کرده و جوابهای مشابهی دریافت کردند. نهایتاً دانشگاه آکسفورد این بیانیه را در سایت رسمی خود قرار داد تا به همه ابهام ها پایان دهد.

دستور پیگیری صحت مدرک در مجلس:  بعد از قطعی شدن موضوع جعلی بودن مدرک کردان، لاریجانی در حکمی خطاب به علی عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی این کمیسیون را مامور بررسی اصالت مدرک تحصیلی علی کردان وزیر کشور کرد. 

اما این پایان کار نبود، دانشجویان و تشکل های دانشجویی نیز در این زمان به میدان آمدند و با انتشار نامه و بیانیه هایی خواستار شفافیت و استعفای کردان شدند؛ اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و دفتر تحکیم وحدت در مهر سال 87 در نامه ای به وی  می نویسند: "جناب کردان! تداوم حضور شما در کابینه دولت نهم متاسفانه به هزینه‌هایی تبدیل شده است که برخی از آن‌ها را برشمردیم؛ لذا چنانچه خود را عامل به وظیفه شرعی و ملی در قبال دولت اصولگرا و عدالت‌محور می‌دانید، خواستار آنیم با عمل به تکلیف خود مصلحت نظام و دولت اصولگرا را بر وجهه شخصی خود مقدم بدانید و از جایگاه وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران استعفا کنید."

البته اوج انتقاد تشکل های دانشجویی از انتصاب کردان، در دیدار دانشجویان با رهبری در سال 87 رقم خورد؛ زهرا سلطانی، نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، در مطالب خود انتقادات سنگینی را متوجه برخی دستگاه‌های کشور ساخت. وی در سخنانی با انتقاد از انتصاب کردان به عنوان وزیر کشور از مجلس به خاطر کوتاهی در پرونده پیگیری مدرک کردان انتقاد کرد.

وی گفت: چرا در این ماجرا قوه قضائیه ورود پیدا نکرده‌است؟ چرا مجلس به دقت بررسی نکرده است؟ و چرا خود وزیر کشور پاسخگوی رسانه‌ها و مردم نیست؟ وی از خود کردان به علت ایجاد بحران روانی در کشور انتقاد کرد.

یا اینکه مهدی طوسی که در دیدار سال 88 سخن می گفت با بیان اینکه «سخنان و توضیحات رئیس‌جمهور دکتر احمدی‌نژاد را در خصوص انتخاب گزینه های معرفی شده از رسانه ی ملی شنیدیم، بگذریم که بسیاری از این توجیهات را منطقی نیافتیم» می گوید: اینگونه انتخاب و طرد بدون حجت برخی نیروهای ارزشی، متخصص و توانمند را نشأت گرفته از تأثیرپذیری ایشان (احمدی نژاد) از حلقه کردان، رحیمی و مشایی می دانیم و ضمن اینکه به واسطه این معلوم الحالان تا کنون دلخوری های زیادی برای مردم متدین و انقلابی ایران فراهم آمده است، اعلام می نماییم که جنبش دانشجویی مسلمان که با هیچ فرد یا گروهی در پیگیری مطالبات مردم و رهبری عقد اخوت نبسته است.

به هر حال کردان با پیگیری دانشجویان در مجلس مورد استیضاح قرار گرفت و با 188 نماینده رای استیضاح شد؛ بعدها مشخص شد وی دارای مدرک فوق دیپلم از آموزشکده فنی ساری بوده است.

رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد مدرک دکترا داشت؟!

البته ماجرای مدرک تحصیلی در دولت احمدی نژاد تنها در دولت نهم نبود و در در دولت دهم نیز همین مسئله به سوی محمدرضا رحیمی معاون رئس جمهور سابق رفت.

ماجرای مدرک دکتری و کارشناسی ارشد رحیمی همچون مدرک فریدون است؛  در مورد مدرک دکترای محمدرضا رحیمی حاشیه های شبهات زیادی مطرح شدهٰ اما در نهایت وزارت علوم در سال ۱۳۸۹ صحت مدرک فوق لیسانس و گذراندن آزمون جامع دکتری او را تایید کرد. مدرک او سابقاً با مدرک دکترای کردان مقایسه شده بود. علیرضا زاکانی در جریان جلسه استیضاح کردان و در واکنش به شکایت رحیمی از رسانه‌هایی که درباره مدرک کردان خبر منتشر کرده‌بودند، مدرک رحیمی را قُلِ دوم مدرک کردان توصیف کرده بود. در شهریور ۱۳۸۸ پس از درخواست الیاس نادران، دیگر نمایندگان مجلس هشتم، برای بررسی مدرک دکترای رحیمی، این درخواست مورد موافقت هیات رئیسه مجلس قرار گرفت. و حتی وزیر علوم نیز به مجلس آمد.

البته در نهایت وزارت علوم صحت مدارک تحصیلی محمد رضا رحیمی معاون اول رییس جمهور تا عبور موفق از امتحان جامع دوره دکترا را مورد تایید قرار داد.

احمدی نژادی ترین دولت

به هر حال آنچه که در حواشی این روزهای دولت دیده میشود، هر فرد منصف را به یاد دوسال آخر دولت دهم می اندازد. حواشی ای که قطعا برای دولت در سال آینده دردسرساز و هزینه زا خواهد شد.