پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- «دکتر صالح اسکندری» رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آینده پژوهی ژرفا و معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی در یادداشتی اختصاصی برای «پارس» در واکاوی چشم انداز فعالیت حزب موتلفه اسلامی در راستای جوان‌گرایی آن و مکانیزم این حزب برای انتخابات آتی نوشت:

به نظر می رسد که تقلیل جایگاه های مدنی یکی از آسیب هایی است که در دهه چهارم و پنجم پیروزی انقلاب اسلامی، کشور را در معرض تهدید قرار داده است. نهادهای مدنی به‌عنوان حلقه واصل بین توده-های مردم و ساختار رسمی قدرت همواره به‌واسطه اقتضائات فرهنگی و بومی که در کشور ما وجود دارد، نقش انتقال دهنده مطالبات و تقاضاها از دل مردم به حاکمیت و در مقابل انتقال بازخوردها از درون حاکمیت به مردم را داشته است. البته جنس نهادهای مدنی در ایران با جنس نهادهای مدنی در غرب متفاوت است. در غرب احزاب، سندیکاها، رسانه ها و انجمن های صنفی فضای مدنی جامعه را اشغال می-کنند؛ اما در کشور ما علاوه بر این تجارب بشری، هیئت‌های مذهبی، مساجد، مراجع معظم تقلید و نهادهای مدنی بومی و اسلامی همواره بین امام و امت یک نقش واسط را بازی کرده اند. نکته جالب‌توجه این است که این نهادهای مدنی بایستی هم از جنس امام باشند و هم از جنس امت.

نقش بازار و هیئت‌های مذهبی نیز در پیروزی انقلاب اسلامی ایران خیلی پررنگ بوده است و یکی از تجمعات هیئت‌های مذهبی در هیئت‌های موتلفه اسلامی نمود پیدا کرد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بایستی تکلیف این نهادهای مدنی بمانند بازار و هیئت‌های مذهبی مشخص شود. این نهادها می توانند با نوسازی و بهسازی خود یک مسیری را برای حرکت به‌سوی آرمان های انقلاب اسلامی داشته باشند. طبق پنج مرحله ای که مقام معظم رهبری برای تمدن سازی ترسیم فرموده اند، در زمان فعلی در مرحله تشکیل دولت اسلامی قرار داریم. بدین منظور بایستی تجدیدنظری در نقش و جایگاه نهادهای مدنی در کشور و به‌خصوص احزاب قدیمی مثل حزب موتلفه اسلامی داشته باشیم.

اتفاقی که در حزب موتلفه اسلامی به‌خصوص در معاونت سیاسی و بین الملل آن انجام شد و نیروهای جوان تری حضور پیدا کردند، یک پویش مدنی برای نوسازی نظام سیاسی است. مقام معظم رهبری چند سال گذشته در سفر خویش به کرمانشاه فرمودند که ما انقلاب جوانی داریم؛ لذا متناسب با این انقلاب جوان، نظام سیاسی هم بایستی جوان بماند. به نظر می رسد که مقدمه نوسازی نظام سیاسی، نوسازی و جوان سازی نهادهای مدنی و به‌خصوص احزاب سیاسی در کشور است.

نظام سیاسی ما در آستانه بلوغ سیاسی خویش قرار دارد؛ به‌عبارت‌دیگر در مقام تثبیت و توسعه نظام سیاسی و الگوسازی آن قرار دارد. متناسب با اقتضائات حاکم بر نسل های جدیدی که در کشور تغییر می-کنند؛ چه در بین نخبگان و چه در بین توده های مردم می بایست این نوسازی هر چه سریع تر انجام شود. به این پویش مدنی بایستی با نگاه مثبت نگریست و به همه گروه ها، جریان ها و احزاب سیاسی کشور نیز توصیه می شود که به درخواست مقام معظم رهبری مبنی بر حرکت به‌سوی نوسازی نظام سیاسی در ایران لبیک‌گویند. حزب موتلفه اسلامی متناسب با این درخواست یک تغییری در آرایش سیاسی خود انجام داد. طبیعتاً این تغییر آرایش سیاسی می تواند اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داشته باشد؛ اهداف کوتاه مدت آن می تواند ناظر بر انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سال آتی باشد. اما اهداف میان-مدت و بلندمدت آن ناظر بر مسئله نوسازی و بازسازی نظام سیاسی برای تدارک و تشکیل الگوی حکومتی است که این الگو مقدمه ظهور حضرت حجت بن الحسن (عج) باشد؛ ان شاءالله.

حزب موتلفه اسلامی و خصوصاً شورای مرکزی حزب طی دو ماه گذشته مطالعات کارشناسی در خصوص نامزدهای احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری آتی انجام داده است. جمع بندی های مختلفی نیز در رابطه با افرادی که قرار است در این انتخابات حضور پیدا کنند، صورت پذیرفته است. شاخص هایی بر اساس بیانات مقام معظم رهبری و حضرت امام راحل، اسناد بالادستی، سند چشم انداز، سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری بمانند نقشه مهندسی فرهنگی کشور، نقشه جامع علمی کشور، اسناد میان دستی بمانند برنامه پنج‌ساله پنجم و ششم، اسناد کوتاه مدت بمانند قانون برنامه‌وبودجه در سطوح مختلف عقیدتی، نگرشی، رفتاری و کنشی استخراج‌شده است. نامزدهای احتمالی بر اساس این شاخص ها موردمطالعه قرار گرفت و نقاط قوت و ضعف ایشان استخراج شد و جمع بندی هایی راجع به چگونگی موضع حزب درباره افراد مختلف صورت گرفته است. درنهایت حزب موتلفه اسلامی به این جمع بندی رسیده است که با یک نامزد حزبی در انتخابات آتی حضور پیدا کند؛ البته این نامزد حزبی به معنای افتراق و جدایی از مجموعه اصول گرایان نیست. حزب موتلفه اسلامی معتقد است که همگرایی مجموعه نیروهای موتلفه و انقلاب در انتخابات آتی چه در ریاست جمهوری و چه در شورای شهر درنهایت منتهی به شکست دوقطبی‌های کاذبی خواهد شد که به مردم و نظام تحمیل می شود و خیر مردم و نظام نیز در آن نیست. هر دو سر این قطب نیز به آن نتیجه ای که فکر می کنند نخواهند رسید. تجربه عظیم مجموعه اصول گرایان درگذشته ره-آوردی برای انتخابات آتی است. حزب موتلفه اسلامی نیز در کلیه استان ها در حال آمادگی و تدارک خود برای برگزاری یک انتخابات باشکوه و در تراز نظام اسلامی است.