پارس: " بانک گردشگری حلقه اتصال مشایی با ملک زاده است" این ادعایی است که در روزهای آغازین فعالیت بانک گردشگری مطرح شد. شاید دلیل این ادعا خبرهای مشایی و پیگیری های وی در خصوص بانک گردشگری باشد اما هرگز صحت آن به تایید مراجع رسمی نرسید.

به گزارش خبرنگار سیاسی پارس ، اسفندیار رحیم مشایی در دوران ریاست خود بر سازمان میراث فرهنگی تلاش کرد تا صنعت بانکداری را به میراث گره بزند اما سر سختی طهماسب مظاهری (رییس کل وقت بانک مرکزی) مانع از تحقق این رویای اسفندیار شد. اما رویای این مرد صاداقه بود و بالاخره در دیماه سال ۸۹ بانک مرکزی با ریاست محمود بهمنی مجوز بانک" گردشگری" را صادر کرد.

سهامداران بانک گردشگری در حال حاضر به ۴ گروه تقسیم می شوند اول فعالین عرصه گردشگری که ۳۰ درصد سهم را در اختیار دارند، دسته دوم فعالیت صنعت ساختمان هستند که ۱۵ درصد آرا را در اختیار گرفته اند. دسته سوم فعالین سایر صنایع هستند که آنها نیز تنها ۱۵ درصد سهام را در اختیار گرفته اند و بیشترین سهم یعنی ۴۰ درصد آن در اختیار عموم قرار گرفته است تا به این وسیله بانکی با که با سرمایه اولیه ۲۰۰ میلیاد تومان کار خود را اغاز کرده است را به سرانجام برسانند. (سرمایه بانک در حال حاضر ۶۰۰ میلیارد تومان است) .

اعضای هیات مدیره بانک گردشگری در ابتدای تاسیس این بانک کسانی نبودند جز معاونان مشایی در سازمان میراث فرهنگی که در راس آنها نام مهدی جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری (رییس اتاق بازرگانی تهران) دیده می شود و به دنبال آن علی زیرک نژاد به عنوان رییس هیات مدیره فعال بود. این دو شخصیت در حال حاضر به عنوان اعضای هیات مدیره شرکت سمگا (شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران) مشغول هستند.

با افشای پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی بانک مرکزی بار دیگر اقدام به تایید صلاحیت روسای هیات مدیره و مدیران عامل بانکها کرد که در این بین بانک گردشگری نیز مشمول تغییر در بخش مدیرعامل و رییس هیات مدیره شد؛ به همین جهت بسیاری این اقدام بانک مرکزی را به معنای ارتباط این بانک در اختلاس دانستند اما چند روز بعد بانک گردشگری هر گونه تغییر را انکار کرد. هر چند هیات مدیره این بانک چندی بعد تغییر کرد.

در حال حاضر وجود تنها ۴ نفر به عنوان هیات مدیره این بانک در وب سایت بانک گردشگری از یک سو و تلاش نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ برای بررسی وضعیت این بانک از سوی دیگر شایعه انحلال آن را قوت بخشیده است.

چند روز پیش خبری مبنی بر ارایه گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره تخلفات بانک گردشگری در صحن علنی مجلس مطرح شد که در این گزارش به موارد عدیده ای از تخلفات این بانک در مرحله تاسیس و تامین سرمایه اشاره شده است. برخی کارشناسان معتقدند این گزارش می تواند به انحلال بانک گردشگری منجر شود. گزارش کمیسیون اصل ۹۰ برای بررسی و اجرای حکم به قوه قضاییه ارسال می شود.