حمید بعیدی نژاد، مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه در نشست خبری به مناسبت سالروز امضای برجام گفت: برجامی که پیچیده‌ترین مذاکرات سیاسی است و بین المللی سالهای اخیر بوده است و درگیر بودن و جمهوری اسلامی ایران و 1+5 و اتحادیه اروپا درخصوص یک موضوع حساس بحث هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در یک فرایند 12 ساله از ابعاد مختلف قابل توجه است.

 

وی تاکید کرد: تاکنون اجرای برجام رضایت بخش بوده و این توافق نامه نقض نشده و مذاکرات برای رفع مشکلات موجود ادامه دارد که در این زمینه هفته اینده نشست کمیسیون مشترک اجرای برجام برگزار خواهد شد.

 

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای خاطرنشان کرد: بی‌شک جمهوری اسلامی ایران به جز اجرای کامل برجام رضایت نخواهد داد.

 

وی با بیان اینکه هر کدام از ابعاد برجام پیچیدگی های خاصی دارد، افزود: همانطور که ارزیابی های مختلف نشان داد هیچ کس تصور نمی کرد این راه سخت به نوعی هموار شود و دو سال مذاکره به تفاهم برجام بیانجامد و این راه چنان سخت بود که شما شاهد بودید دو کشور ایران و امریکا برای به اجرا رساندن 6 ماه طول کشید تا رضایت داخلی شان را همراه اجرای این تفاهم نامه کند.

 

بعیدی نژاد با تاکید بر این نکته که طبیعتاً ما مسیر راحتی را برای اجرای برجام پیش بینی نمی کردیم، خاطرنشان کرد: اما علی رغم پیش بینی های ما مجموعه های ارزیابی ها نشان می دهد که اجرای برجام رضایت بخش بوده و به موارد ابهامی اما تا این لحظه اعضای مذاکره کننده اعتقادشان این است که برجام نقض نشده و مذاکرات برای رفع مشکلات موجود ادامه دارد.

 

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تصریح کرد: امیدواریم با رایزنی ها مشکلات موجود حل شود و جمهوری اسلامی ایران تا اجرای کامل برجام از پا نخواهد نشست

 

**پیش نویس گزارش غیرمنصفانه بانکی مون جای تعجب دارد

 

بعیدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری راجع به پیش نویس منتشر شده از گزارش دبیرکل سازمان ملل راجع به اجرای قطعنامه 2231 توسط جمهوری اسلامی ایران گفت: طبیعتاً اقای بانکی مون برای ارایه گزارش در این مورد هم با ایران و هم با اعضای 1+5 مشورت می کرد و این دلیل برای انتشار پیش نویس گزارش غیرمنصفانه اقای بانکی مون جای تعجب دارد. این پیش نویس بسیار غیرمتوازن است.

 

**توان دفاعی ما فقط منوط به مسایل موشکی نیست

 

بعیدی نژاد درخصوص بهبود توان موشکی ایران پس از اجرای برجام علی رغم محدودیتها و ایرادات غربیها به آزمایشهای موشکی ایران توضیح داد: توان دفاعی ایران فقط منوط به ازمایشهای موشکی نیست و در زمینه های مختلف دیگر در رابطه با همکاری با کشورهای دیگر از جمله سیستم دفاعی اس 300 شما شاهد بهبود روابط بودید.

 

وی تاکید کرد: در زمینه موشکی ما بارها تاکید کردیم که ازمایشهایی که انجام می شود به منظور تقویت توان دفاعی ایران بوده وهیچ گونه هدف تهاجمی را شامل نمی شود. و هرگونه اظهار نظر مغرضان اتهام به جمهوری اسلامی ایران است.

 

**کنگره امریکا دیدگاه مثبتی نسبت به برجام ندارد

 

مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان درخصوص موانع تراشی کنگره امریکا بر سر راه اجرای برجام و لزوم مقابله به مثل ایران با کنگره امریکا به خبرنگاری گفت: کنگره امریکا دیدگاه مثبتی نسبت به بجرام نداشته و ندارد و ایران نمی تواند منافع ملی خود را براساس دیدگاههای افراد یا نهادهای مختلف تنظیم کند و انها باید نگاهشان را با واقعیت های موجود تطبیق دهند.

 

**همه دارایی های بلوکه شده ایران ازاد شده است

 

بعیدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری راجع به میزان ازاد شده دارایی های بلوکه شده ایران پس از اجرای برجام گفت: بلافاصله بعد از اجرای برجام تمام دارایی های بلوکه شده ما به دست بانک مرکزی رسید و مقامات بانک مرکزی بارها بر ازاد بودن این منابع تاکید کرده اند.

 

**اگر برجام نبود سیستم هواپیمایی محدودتر میشد

 

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان درخصوص واکنش به مصوبه کنگره امریکا مبنی بر ممنوعیت فروش هواپیمای بوئینگ به ایران گفت: این ممنوعیت پیش از تحریمها وجود داشت و با اجرای برجام تصمیم بر رفع تحریمها در حوزه هواپیمایی گرفته شد اما باید بدانیم که تحریم هواپیمایی ایران به سالهای ابتدایی پس از انقلاب اسلامی باز می گردد.

 

وی گفت: اگر برجام نبود وضعیت هواپیمایی ایران محدودتر از زمان حال میشد اما بعد از برجام قراردادهایی با بوئینگ و ایرباس امضا کردیم که در حال حاضر اقدامات اجرایی ان در حال انجام است.

 

**تضمین هایی برای عدم ممانعت از فروش هواپیمایی بوئینگ دریافت کرده‌ایم

 

بعیدی نژاد درخصوص اجرای قرارداد خرید صدفروند هواپیما از بوئینگ گفت: این قرارداد در حال اجراست و ما تاکنون تضمین هایی درخصوص عدم ممانعت مصوبه کنگره امریکا بر این قرارداد دریافت کرده‌ایم.

 

وی در مورد FATf گفت: در مورد این سازمان که به مقابله با پولشویی و تروریسم می پردازد باید بگوییم که به این سازمان هیچ ارتباطی با امریکا ندارد و عضویت در آن هم هیچ ارتباطی به برجام ندارد و ما از بیست سال گذشته در مورد عضویت در FATf در بانک مرکزی تصمیماتی را می گرفتیم همواره یکی از دغدغه‌های جمهوری اسلامی ایران مقابله با پولشویی و ورود پولهای سالم به سیستم بانکی بوده و غیر از این مساله زیرا این مساله موجب تهدید امنیت ملی ایران می‌شده است.

 

**به هیچ وجه از خطوط قرمز نظام عبور نکرده‌ایم

 

بعیدی نژاد درخصوص سوال خبرنگاری راجع به تاکیدات رهبری بر خطوط قرمز در مذاکرات هسته ای گفت: مذاکرات هسته ای و مواضعی که در ان اتخاذ می شود همگی طبق تصمیم مقامات عالی نظام است و اینگونه نیست که تیم مذاکره کننده بتواند درخصوص مواضع اصلی تصمیم گیری کند و در طول مذاکرات در برخی مواقع لازم به این بود که مواضع به صورت مقتدرانه تر مطرح شود و به همین دلیل این مساله با مقامات عالی نظام نیز مورد مشورت قرار می گرفت و باید صراحتاً بگویم به هیچ وجه از خطوط قرمز نظام عبور نشد.

 

وی درخصوص میزان تاثیر گزارش بانکی مون در اجرای برجام گفت: دبیرکل سازمان ملل جایگاهی برای مطرح کردن مسائل و میزان راستی ازمایی ایران در برجام ندارد و وی باید برای تهیه گزارش به استنادات آژانس بین المللی انرژی اتمی تکیه کند.

 

وی راجع به عهدشکنی های امریکا نیز تاکید کرد: طبق گزارشهای دریافتی از صنایع مختلف و بانکها محدودیت‌ها در همه موارد رفع شده و تنها در سیستم بانکی و تبدیل ارز به ارز دیگر مشکلاتی وجود دارد که ان هم در حال مذاکره با بانکهای معتبر جهانی است.

 

وی در خصوص حل مشکلات بین نظام بانکی ایران و جهان گفت: این مسائل ابعاد مختلفی دارد که در حال مذاکره و حل وفصل آن هستیم امیدواریم این موضوع که می تواند در تسهیل نقل و انتقالات بانکی موثر باشد هر چه زودتر حتی تا قبل از ماه سپتامبر حل شود.

 

 

بعیدی ‌نژاد ادامه داد: برخی بانک ها به دلیل حساسیت های بیشتر و استانداردهای پیچیده تر و اینکه سهام آنها در بورس آمریکا عرضه می شود حساسیت بیشتری برای تعامل با بانک های ایرانی دارند و به طور کلی نمی توان برای ارتباط یک بانک خاص با بانک های ایرانی زمان بندی خاصی گذاشت.

 

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ ای در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برخی تعابیر متفاوت از برجام به گوش می رسد عده ای از آن تعبیر برجام نظام می کنند و عده ای آن را برجام آمریکایی می دانند نظر شما در این خصوص چیست گفت: یک برجام بیشتر وجود ندارد و این برجام منتشر شده و سند شورای امنیت ملی است و این تصورات شخصی افراد است که عنوان می شود هر کس برای برجام خود تلاش می کند.

 

**اثبات بدعهدی ها نسبت به برجام مقابله به مثل ایران رابه دنبال دارد

 

وی در پاسخ به خبرنگار دیگری که عنوان کرد عراقچی گفته است که شروط رهبری در برجام نقض شده است گفت: عراقچی جایی نگفت شروط رهبری نقض شده بلکه عنوان کرد شروط رهبری در حال اجراست ما اگر با بدعهدی در اجرای برجام مواجهیم برای حل آن تلاش می کنیم و نهادهای نظارتی کاملا در شرایط اجرای برجام احاطه دارند و اگر نظام به این نقطه برسد که بدعهدی ها منجر به نقض برجام می شود کشور در مقابله به مثل لحظه ای درنگ نخواهد کرد. اما این ذهنیت نباید وجود داشته باشد که هر بدعهدی به طور خودکار منجر به نقض برجام خواهد شد.

بعیدی ‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی براینکه نظر شما در خصوص هیئت نظارت بر برجام و عملکرد آن چیست گفت: نباید مسئولیت این هیئت عالی را با موضوعات جاری و مسئولیت نهادهایی که درگیر مذاکرات هستند خلط کرد این هیئت قرار نیست جایگزین سازمان های دیگر شود و راسا وارد مذاکره در خصوص مسائل مربوط به تحریم و غیره شود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ ای افزود: این نهاد عالی نظارتی که تصمیمات عالی را اتخاذ و برای تایید نهایی به مقام معظم رهبری ارائه می دهد از جایگاه رفیعی برخوردار است و جایگاه عالی از نظر تصمیم گیری محسوب می شود.

 

**در صورت نقض برجام هیئت نظارت بر برجام با نظر مقام معظم رهبری تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد

 

وی با بیان اینکه این هیئت اجرای برجام را به دقت رصد می کند تصریح کرد: سازمان های ذیربط گزارش های خود را به این نهاد عالی ارائه می دهند و زمانی که این هیئت به این نتیجه برسد که برجام نقض شده موضوع را به مقام معظم رهبری اعلام و تصمیمات نهایی در این خصوص اتخاذ می شود.

بعیدی ‌نژاد افزود: جایگاه هیئت عالی نظارت تعریف شده و مشخص است و اعضای هیئت عالی برای اجرای برجام جدی هستند و کاملا به بدعهدی ها حساسند

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ ای هم چنین در پاسخ به این سوال که اگر مذاکرات تنها پیرامون مسائل هسته ای بود پس آزادی زندانیان ایرانی و آمریکایی بر چه اساس صورت گرفت گفت: آزادی زندانیان تصمیم نظام بود تصمیم مجازی از برجام که بنا بر آن قرار شد مسئله انسانی مربوط به زندانیان حل شود.

وی ادامه داد: در خصوص هر موضوع دیگر باید در شورای عالی امنیت ملی بحث های لازم صورت پذیرد و اگر بنا شود ایران وارد مذاکره در موضوعات دیگر شود پس از تایید این نهادها انجام خواهد شد.

 

**در مورد سوریه هیچ مذاکره ای با آمریکایی ها نداشتیم

 

بعیدی ‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا در روند مذاکرات هسته ای پیرامون مسئله سوریه نیز با آمریکایی ها مذاکره داشتید یا خیر گفت: در موضوع سوریه مذاکره ای با آمریکا نداشتیم و تصمیمی برای مذاکره با آمریکا در خصوص سوریه تاکنون اتخاذ نشده است.

 

**منظور از لغو تمام تحریمها،تحریمهای مرتبط با هسته‌ای است

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ ای در خصوص این موضوع که در بحث برجام تناقض گویی بین مسئولین وجود داشت و پیش از عملی شدن برجام به افکار عمومی این چنین القا شد که تمام تحریم ها رفع خواهد شد نیز گفت: شما با مصامحه با این گفته ها برخورد می کنید این که صحبت می شود قرار بوده همه تحریم ها لغو شود سوال این است «همه کدام تحریم ها»؟! تیم مذاکره کننده هسته ای تنها در مورد تحریم های مربوط به هسته ای مذاکره کرد و قرار نبود در خصوص تحریم های حقوق بشری یا سایر تحریم ها مذاکره ای انجام دهیم، تصمیم نظام این نبوده که مذاکره در مورد مسائل منطقه ای، تروریست و حقوق بشر داشته باشیم اگر می گوییم تحریم ها برداشته شده منظور تنها تحریم های مرتبط با هسته ای است وقتی می گوییم لغو تمام تحریم ها در این جمله تحریم های هسته ای مستتر است.

وی افزود: تعهدات طرف مقابل براساس برجام مشخص است این که طرف آمریکایی چه قدم هایی باید بردارد رئیس جمهور آمریکا توقف اجرای تصمیمات مشخص را باید اتخاذ کند که این امر توسط اوباما اتخاذ شده است.

بعیدی ‌نژاد ادامه داد: پس به یک معنا طرف مقابل تعهدات خود را انجام داده البته این نیز یک بخش از تعهد است و آثار آن را باید دید که محدودیت ها برداشته می شود اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است و ما از آنها مطالبه داریم که این موانع را برطرف کنند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ ای ادامه داد: وقتی پشت میز مذاکره می دیدیم اراده حصول توافق وجود دارد الان نیز فکر می کنیم طرف مقابل این اراده را دارد اما چشم خود را بر کندی ها و تحریم ها نمی بندیم اما مذاکرات این امید را در ما از بین نبرده که این مشکلات قابل حل و فصل است.

 

**نگران به بن بست رسیدن اجرای برجام نیستیم/ نگرانیم فضا در بین مردم منفی شود

وی درپایان این نشست خبری با اشاره به اینکه مذاکرات در سطوح مختلف و حوزه های تخصصی در جریان است گفت: ما نگرانی خاصی در این که اجرای برجام به بن بست برسد نداریم اما نگرانیم که فضا در بین مردم به فضای منفی تبدیل شود و براین اساس هشدارهایی را به طرف مقابل داده ایم که نباید این نگرانی ها بین مردم ایران را دست کم بگیرند و همواره این نگرانی مردم ایران را به طرف مقابل می رسانیم.