پایگاه آمریکایی "واشنگتن فری بیکن" (Washington Free Beacon) با انتشار گزارشی پیرامون اتهامات دروغین آلمان علیه ایران مبنی بر پیگیری خرید غیر قانونی تجهیزات هسته‌ای، به انعکاس اظهارات برخی مقامات کنگره آمریکا در این رابطه پرداخته است. 

 

قانونگذاران آمریکایی در مصاحبه با فری بیکن از نقض توافق هسته ای توسط ایران و لزوم برخورد قاطع در این رابطه سخن به میان آورده و عنوان کرده اند که تصمیم دولت اوباما برای ادامه توافق هسته ای و نادیده گرفتن "رفتارهای بد ایران" تصمیمی خطرناک است. 

 

در این گزارش آمده است: «دولت اوباما در حال نادیده گرفتن گزارشات اطلاعاتی آلمان در رابطه با گسترش تلاش های ایران برای تهیه مواد و تجهیزات کلیدی هسته ای است؛ این در حالی است که ایران متعهد شده است پس از توافق هسته ای به این رفتارهای خود پایان دهد. 

 

آژانس اطلاعات داخلی آلمان در گزارش اخیر خود به منابعی استناد کرده است که شاهد "تلاش های گسترده ایران" برای تهیه مواد و تجهیزات غیر قانونی بویژه کالاهایی که می تواند در تکنولوژی هسته ای مورد استفاده قرار گیرد، بوده اند. این گزارش نشان می دهد که ایران به مهمترین تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای پایبند نبوده است. "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان نیز هفته گذشته به روشنی اعلام کرد که گزارشات اطلاعاتی حاکی از آن است که ایران ضمن نقض تعهدات خود بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به پیشبرد برنامه موشکی خود بدون وقفه ادامه می دهد؛ بویژه قطعنامه ای که ایران را از پیگیری تکنولوژی موشک های بالستیک منع می نماید. 

 

گزارشات اطلاعاتی اخیر و هشدارهای پس از آن، با واکنشی سرد از سوی دولت اوباما همراه بوده و مقامات دولتی از اظهار نظر درباره این گزارشات خودداری کرده اند. یکی از مقامات وزارت خارجه [آمریکا] که نخواست نامش فاش شود در مصاحبه با واشنگتن فری بیکن عنوان کرد: "ما معتقدیم که ایران به تعهدات خود بر اساس برجام پایبند باقی مانده است." این مقام وزارت خارجه توضیحی در رابطه با تعارض این اظهارات با گزارشات اطلاعاتی اخیر آلمان ارائه نکرده و عنوان کرد که باید در مورد این گزارشات از مقامات آلمانی سئوال کنید. وی از موضع گیری در رابطه با تلاش های ایران برای تهیه مواد و تجهیزات هسته ای که می تواند ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل باشد، خودداری کرد.» 

 

در ادامه این گزارش آمده است: «اما واکنش دولت اوباما در تعارض کامل با نظرات بسیاری از قانونگذاران کنگره است که گزارشات اطلاعاتی آلمان را شاهدی بر نقض معاهدات بین المللی از سوی ایران می دانند و در مصاحبه با واشنگتن فری بیکن عنوان کردند دولت اوباما به صورت عمدی در حال نادیده گرفتن رفتارهای بد ایران است. 

 

"کوین مک‌کارتی" رهبر اکثریت مجلس نمایندگان [آمریکا] در گفتگو با واشنگتن فری بیکن ضمن بیان اینکه دولت اوباما در حال نادیده گرفتن شواهد موجود از اقدامات غیر قانونی ایران است، عنوان کرد: "دولت اوباما نمی تواند شواهد بزرگی که حاکی از عدم پایبندی ایران به تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای است را نادیده بگیرد. ایرانیان با تهیه غیر قانونی مواد و تجهیزات مربوط به برنامه هسته ای و همچنین انجام آزمایشات موشکی، ثابت کرده اند که تمایلی به پیروی از معاهدات بین المللی و حتی توافق هسته ای که امتیازات گسترده ای به آن ها اعطا کرده است، ندارند. تصمیم دولت اوباما برای ادامه اجرای برجام و نادیده گرفتن اقدامات ایران نه تنها وهمی و اشتباه است بلکه تصمیمی خطرناک است. ایران باید متوقف شود و به همین علت ما به تصویب قانون تحریم های جدید که در هفته جاری به رای گذاشته می شود، نیازمندیم."» 

 

مک کارتی، پیش از این با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه اینترنتی رسمی خود عنوان کرده بود: «ایران توافق هسته‌ای را نقض می‌کند و این مساله تعجب‌برانگیزی نیست. چرا که چنین اتفاقی وقتی با حسن نیت به کسی اعتماد می‌شود رخ می‌دهد. مجلس نمایندگان در روزهای آینده درباره‌ی وضع تحریم‌های جدید علیه ایران رای‌گیری کند زیرا اگر چین کاری انجام نشود ایران به تهدید قوی‌تر و بزرگ‌تر علیه منطقه و جهان تبدیل خواهد شد.» 

 

در ادامه این گزارش آمده است: «"مایک پمپئو" نماینده جمهوری خواه ایالت کانزاس و عضو کمیته اطلاعات کنگره نیز با بیان اینکه رفتارهای ایران نشان می دهد که این کشور پایبندی صادقانه ای به توافق هسته ای ندارد، عنوان کرد: "گزارشات اطلاعاتی اخیر آلمان به شدت نگران کننده است؛ در حالی که دولت اوباما مشغول پاک کردن و برش ویدئوهای عمومی و تغییر متن های مربوط به توافق هسته ای است، متحدان ما به صورت آشکار از تهدید برنامه هسته ای ایران سخن می گویند." 

 

یکی از منابعی که از نزدیک در جریان تفکرات و نظرات دولت در رابطه با ایران قرار دارد در مصاحبه با واشنگتن فری بیکن عنوان کرد که اقدامات غیر قانونی ایران، مقامات دولتی آمریکا را مجبور به عقب نشینی از ادعاهای گذشته خود در رابطه با میانه رو شدن تهران توسط توافق هسته ای کرده است. 

 

یکی از مشاوران ارشد کنگره که کاملا در جریان پرونده هسته ای ایران قرار دارد می گوید "مقامات دولت اوباما در حال حاضر حتی نمی دانند که باید چه چیزی در رابطه با اقدامات ایران بگویند و چه موضعی اتخاذ کنند. یک بار می گویند توافق هسته ای آنقدر ضعیف است که با واردات غیر قانونی تکنولوژی هسته ای توسط ایران نیز نقض نمی شود و از سوی دیگر عنوان می کنند که توافق هسته ای بسیار محکم و سخت گیرانه است و انباشتن آب سنگین بیش از حد مجاز توسط ایران که چند ماه پیش اتفاق افتاد را نادیده می گیرند."» 

 

گفتنی است علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، ادعاهای دروغین اخیر در رابطه با برنامه هسته ای کشورمان را بیانگر توطئه‌ای جدید علیه ایران دانسته و عنوان کرد: «احساس می‌کنم در حال زمینه چینی و پخت و پز علیه ما هستند و باید گوش به زنگ باشیم. به طور منطقی وقتی یک کانال خرید در برجام تعبیه کرده ایم دیگر ضرورتی ندارد که سازمان انرژی اتمی بخواهد دستگاهی را به طور غیرمستقیم از بازار سیاه خریداری کند که هم هزینه بیشتری دارد و هم خطر آلودگی احتمالی خواهد داشت. به نظر بنده توطئه ای در حال ایجاد است وگرنه دلیلی ندارد که آقای بان کی مون و خانم مرکل داد و بیداد و فریاد راه بیندازند. باید به آقای بان کی مون بابت سخنان دو پهلویش و به خانم مرکل اعتراض جدی شود.»