با وجود برنامه ایران برای تقویت صادرات نفت خام به منظور به دست آوردن سهم بازار از دست داده در زمان تحریم، بازارهای نفتی در سال جاری پایدار باقی خواهند ماند.

به گزارش بلومبرگ،‌ محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد صادرات ایران در حدود 2 میلیون بشکه از تولید 3.8 میلیون بشکه‌ای این کشور بوده است. ایران تاکنون توانسته 80 درصد از سهم بازار از دست رفته خود پس از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا در سال 2012 را باز پس بگیرد. تحریم‌ها در ماه ژانویه برداشته شده و ایران در نظر دارد صادرات خود را 2 برابر کند.

قمصری در گفت‌وگو با بلومبرگ گفت: «صادرات ما به بالای 4 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و ما منتظر آن هستیم که شرایط آن فراهم شود. بازار در تعادل کنونی باقی خواهد ماند و بازگشت قیمت به زیر بشکه‌ای 30 دلار دست‌کم در سال جاری زیاد محتمل نیست.»

ایران به دنبال سرمایه‌گذاری بیش از 100 میلیارد دلاری از سوی شرکای بین‌المللی است تا صنعت نفت خود را ارتقا داده و جایگاه خود را به عنوان دومین تولید کننده بزرگ اوپک پس از عربستان باز پس گیرد. ایران در نظر دارد تا تولید نفت و مشتقات نفتی را تا سال 2021 به 5.8 میلیون بشکه در روز برساند. 

قمصری افزود:‌ «سیاست ما این نیست که نفت را در ذخایر شناور خود انبار کنیم. به معنای دیگر، ما به اندازه‌ای تولید می‌کنیم که مطمئن باشیم بازار آن را جذب می‌کند.»

به نوشته بلومبرگ، ایران در حدود 25 درصد از نفت خود را به خریداران اروپایی صادر می‌کند. شرکت ملی نفت ایران یک فروشنده بزرگ در آسیاست و قرار نیست که قراردادهای خود را در منطقه افزایش دهد.

قمصری گفت: «اکثر معاملات و توافقات نفتی ما بلندمدت هستند. ما در حال حاضر این حق را داریم که با شرکت‌های بزرگ اروپایی و آسیایی وارد مذاکره شده و قرارداد امضا کنیم.»

با وجود ممنوعیت معاملات دلاری با ایران از سوی آمریکا، وزیر نفت ایران ماه گذشته اعلام کرد که این کشور اولین توافق خود با شرکت‌های خارجی را در سه ماه آینده به امضا خواهد رساند.