به گزارش پارس به نقل از فارس، فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عصر امروز در همایش « انرژی هسته ای هزینه یا فرصت» در دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه برنامه ای برای غنی سازی بالای ۲۰ درصد نداریم گفت: مصارف ۲۰ درصد برای اورانیوم در ساخت آشکار سازهای هسته ای و تحقیقات رآکتور است و هرچه آشکار سازها به سمت نترونی پیش بروند جزو محدودیت فروش به ایران است که در حال ساخت آنها هستیم.

وی ادامه داد: فعلا برنامه ای برای غنی سازی بالای ۲۰ درصد نداریم ولی در برخی موارد نظیر مصارف خاص مثل کشتی و زیردریایی اگر محققان ما نیاز به حضور بیشتر در زیر دریا داشته باشند باید موتور های کوچکی را بسازیم که برای ساخت آن سوخت ۴۵ تا ۵۶ درصد غنی سازی شده نیاز است.

وی افزود: در این صورت ممکن است به این سوخت نیاز داشته باشیم.

وی افزود: تاکنون آژانس گزارشی مبنی بر غنی سازی ۵۰ درصدی ایران نداده است زیرا چنین چیزی وجود ندارد و فقط یک گزارش ۲۷ درصدی بوده که آن هم گاهی ممکن است در راه اندازی ماشین ها خطای اپراتوری وجود داشته باشد که ما برای آژانس توضیح دادیم و قابل قبول بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: آنچه در حال حاضر داریم مدیون زحمات گذشته است و در حال حاضر نیز کابینه های لازم را برای آموزش نیروی انسانی فراهم کردیم.

وی افزود: در گذشته برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته ای برنامه ریزی شد و قرار بود ۲ رآکتور در بوشهر و ۲ رآکتور در خوزستان فعال شود. پس از انقلاب فرصتی برای ارزیابی گذشته به وجود آمد ولی با تحمیل جنگ روبرو شدیم.

به گفته عباسی پس از جنگ مقدمات لازم برای انعقاد قرارداد با کشورهای خارجی مطرح شد و فرصتی فراهم شد تا آموزش ببینیم که چطور رآکتور بسازیم و پس از آن دانشگاه های تحصیلات تکمیلی ما نیز فعال تر شده و فارغ التحصیلان جذب سازمان انرژی اتمی شده اند.

عباسی اظهار داشت: از سال ۸۴ توجه به انرژی هسته ای بیشتر شده و ملاحظات سیاسی تا حد زیادی کنار گذاشته شد و اکنون در زمانی هستیم که باید دستاوردهای ناتمام را تکمیل کنیم تا سبب رشد صنعت در کشور شویم.

وی افزود: در حال حاضر آمادگی داریم هماهنگی های لازم را با مراکز لیزری انجام دهیم تا در زمینه های لیزر نیز دانش فناوری را داشته باشیم و نیازهای کشور را رفع کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در صنعت هسته ای باید بحث مواد بیشتر مورد توجه قرار گیرد و به مواد مورد نیاز بیشتر بپردازیم که برای این منظور یک قطب مواد در اصفهان ایجاد کردیم.

یک شرکت جامع برای توسعه کاربرد پرتوها نیز راه اندازی کردیم و امیدواریم شرکت های خصوصی مورد حمایت سازمان انرژی اتمی فعال تر شوند.

وی گفت: برای توسعه تحقیقات در کشور درهای سازمان انرژی اتمی برای دانشجویان فوق لیسانس باز است تا موضوعات تحقیقی برای رساله های دکتری انجام دهند.

عباسی عنوان کرد: ساختاری که در جهان گذاشته شده به این صورت است که شورای امنیت دست چند کشور است که دارای سلاح هسته ای هستند و موضوع پرونده هسته ای ایران نیز به وسیله چند کشور اروپایی و آمریکا نهاده شده که با این موضوع برخورد سیاسی شده و آمریکایی ها موضوع را هدایت کرده اند و می خواهند خودشان تصمیم بگیرند.

وی افزود: تیم مذاکره کننده ما باید در موضع قدرت باشد و پشتوانه قدرت ما نیز مردم و روحیه انقلابی ما است.

عباسی گفت: اگر غنی سازی ما را به طور عادی در اختیارمان قرار می دادند خودمان به دنبال آن نمی رفتیم ولی محدودیت ها باعث شد تا به دنبال کشف منابع داخلی خود باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در مذاکرات ۵+۱ خوب پیش رفتیم و در مورد کشورهای چین و روسیه نیز باید بگویم که آنها به دنبال منافع خود هستند و زمانی که به نفعشان باشد با ما همراه می شوند.

وی با اشاره به امنیت نیروگاه بوشهر در برابر زلزله گفت: راغب بودم نیروگاه بوشهر در شبکه زلزله بود تا میزان قدرتش در برابر زلزله مشخص می شد.

وی افزود: نیروگاه هسته ای بوشهر آخرین استانداردهای ایمنی را دارد و مشکلی در رابطه با زلزله نداریم.

وی در مورد جریان سازی کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: این جریان سازی را مثبت ارزیابی می کنم زیرا همین که سطح دانش کشورهای حاشیه خلیج فارس افزایش یافته تا مسائل زیست محیطی را بررسی می کنند مهم است و اگر رآکتور بوشهر نبود آنها می خواستند راجع به کدام تکنولوژی حرف بزنند؟

عباسی ادامه داد: آنها سطح ایمنی کشور خودشان را بالا ببرند زیرا ما در خلیج فارس رآکتور های بیشتری خواهیم داشت و اگر نگرانی دارند حاضریم آموزش های لازم برای ایمنی را به آنها بدهیم.

وی در رابطه با احتمال حمله جزئی به نیروگاه بوشهر گفت: از کسانی که آدم کشی را راحت انجام می دهند حملات جزئی بعید نیست و ما باید آمادگی لازم را داشته باشیم و اقدامات پدافندی را انجام دهیم.

وی گفت: در حال حاضر ما ۶ زنجیره با ۱۶۴ تا ۱۷۰ سانتریفیوژ با غنی سازی ۲۰ درصد داریم که ۲ زنجیره در سایت احمدی روشن در کاشان و ۴ زنجیره در مجتمع شهید علی محمدی است.

وی ادامه داد: چین و روسیه تحت سیطره اروپا و آمریکا نیستند و مستقل هستند و به بازار خودشان نگاه می کنند که اگر ما برایشان نفع داشته باشیم به دنبال روابط اقتصادی هستند و ما نیز باید منافع و عزت خود را در نظر بگیریم.